WW-uitkering en tijdelijk werk

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Thuisarbeider
Newbie
Newbie

28 nov 2019, 20:59

Ik ben 52 jaar en tot 1 april 2019 heb ik plm 25 jaar aaneengesloten in loondienst gewerkt.
Per 1 april 2019 ben ik werkloos geworden en ik ontvang een WW-uitkering vanaf deze datum.
Ingaande 1 juli 2019 heb ik weer werk gevonden ( full-time) dat (voorlopig) op tijdelijke basis is.
Daar mijn nieuwe loon een stuk lager is, ontvang ik naast mijn loon een aanvullende WW-uitkering.
Nu heb ik over deze situatie een paar vragen waar ik tot op heden geen duidelijk antwoord op heb gekregen.

1. Volgens mij bestaat de mogelijkheid om de aanvullende WW-uitkering stop te zetten zodat het resterend recht op WW niet wordt opgebruikt. Voorwaarde hierbij is dat het herleven van dit recht binnen 6 maanden van kracht blijft anders vervalt het recht.
2. Mijn tijdelijke contract loopt tot 1 februari 2020 met de mogelijkheid van verlenging.
Indien mijn contract afloopt per 1 februari 2020 (of na een periode van verlening) heb ik dan weer een nieuw recht op WW-uitkering opgebouwd?
Volgens mij voldoe ik aan de dagen- en jareneis.
Het opbouwen van een nieuw recht kan toch ook tijdens een aanvullende WW-uitkering, weliswaar tegen een lager dagloon)?
3. Als mijn aanvullende WW-uitkering doorloopt ( met sollicitatieplicht) tot de einddatum van de WW en het tijdelijk contract wordt ( door bereiken van de maximale duur van tijdelijke contracten) kort na het einde van de WW-uitkering, ontbonden. Ook in dat geval is er toch sprake van een nieuw recht op een WW-uitkering?
Als ik deze situatie overzie dan is het voortzetten van de aanvullende WW-uitkering financieel aantrekkelijk maar dan hou ik wel de sollicitatieplicht.
De aanvullende uitkering te stoppen heeft als voordeel dat er geen sollicitatieplicht meer is, maar bij hernieuwde werkloosheid is het dagloon van de WW-uitkering wel lager.
Zie ik iets over het hoofd?
Graag meedenken want voor een buitenstaander is dit wel een complexe materie maar voor belanghebbende wel van groot belang van een juiste beslissing te nemen.
Alvast bedankt.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

29 nov 2019, 10:59

Hallo Thuisarbeider,

Ik snap dat je graag wat duidelijkheid wilt omtrent de WW, als je daar nog niet eerder mee te maken hebt gehad. De vragen die je hebt ga ik één voor één voor je beantwoorden.

Vraag 1:
Er is inderdaad een mogelijkheid om de aanvullende WW-uitkering stop te zetten. Je hebt dan geen WW-verplichtingen meer, zoals solliciteren. Er zijn echter wel een paar voorwaardenhttps://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... stopzettenaan verbonden.
Je kunt dan de uitkering binnen 6 maanden weer voortzetten en de duur wordt verlengd met de maanden dat je geen WW-uitkering hebt “gebruikt”.

Vraag 2:
Je hebt een nieuw recht op WW opgebouwd, als je weer 26 weken hebt gewerkt. Dit kan dus ook tijdens de aanvullende WW. De voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier:https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ng-krijgen.

Vraag 3:
Ook als je de (aanvullende) WW-uitkering door laat lopen tot de einddatum, bouw je toch weer nieuwe rechten op omdat je hebt gewerkt. Er wordt dan echter wel weer opnieuw gekeken naar je SV-loon van het afgelopen jaar. Hoe het precies wordt berekend en waar naar wordt gekeken bij de berekening, vind je hier:https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... tiedagloon.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk kunnen uitleggen en is het nu wat minder complex voor je.

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam
Plaats reactie