Wanneer is verhuur van woonruimte particulier of bedrijfsmatig ?

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
jeronis
Newbie
Newbie

14 okt 2019, 13:52

Ik heb sinds een aantal maanden een WIA-uitkering voor 100% afkeuring met een IVA status.
Gezien mijn leeftijd (58 jaar) en het feit dat ik alleenstaande bent, opent dit voor mij de mogelijkheid om te verhuizen naar het zuiden van Europa, maar ik weet niet of het verstandiger is om mijn appartement te gaan verhuren of verkopen, wellicht dat ik hier meer duidelijkheid over kan krijgen.

Ervan uitgaande dat e.e.a. door mijn hypotheekverstrekker akkoord bevonden wordt, had ik het onderstaande idee.

Mijn appartement bestaat uit 2 verdiepingen, de bovenste verdieping is mijn woongedeelte, bestaande uit de voordeur uitkomende op de binnentuin, hal, 2 slaapkamers, berging met de technische installatie, toilet, badkamer, woonkamer met keuken en loggia.
Mijn benedenverdieping, welke op de begane grond bevindt, bestaat uit een “voordeur” die uitkomt op straat, een berging, een kamer en een trap naar de bovenverdieping.
Ik wil de benedenverdieping verbouwen naar een zelfstandig appartementje met een eigen badkamer, keuken en woon/slaapkamer.

In eerste instantie wil ik dan deze benedenverdieping via een makelaar laten verhuren, waarbij ik met de huuropbrengsten de bovenverdieping wil opknappen.
Zodra deze opknapbeurt klaar is, zou ik graag de bovenverdieping willen verhuren, ook weer via een makelaar. Ikzelf wil dan verhuizen naar het buitenland, voorkeur heeft Spanje, waarbij ik de benedenverdieping vrij wil houden voor eigen gebruik voor de momenten dat ik terug in Nederland ben.

Mijn eerste vraag is of de verhuur van in eerste instantie van de benedenverdieping en later de verhuur van de bovenverdieping door het UWV gezien worden als inkomen in de zin van particuliere verhuur van woonruimte en dus geen effect hebben op mijn uitkering ?
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

15 okt 2019, 11:11

Hallo Jeronis,

Wat een goed idee om je boven- en/of benedenverdieping te gaan verhuren als je hier geen gebruik van maakt.

Wanneer je als particulier incidenteel een gedeelte van jouw eigen woning verhuurt, wordt de ontvangen huur niet als inkomsten gezien. De ontvangen huur wordt niet verrekend met je WIA-uitkering.

Het wordt anders als je bedrijfsmatig gaat verhuren. De huur die je dan ontvangt kan worden beschouwd als inkomsten als zelfstandige.
Structureel een kamer in je huis verhuren wordt niet direct gezien als bedrijfsmatige verhuur.
Als je zelf werkzaamheden gaat uitvoeren (of iemand hiervoor inhuurt/betaalt), specifiek gericht op het aantrekken van huurders, dan ben je voor ons zelfstandige. Een deel van de ontvangen huur wordt in dit geval wel verrekend met je WIA-uitkering.

Voor de inkomstenverrekening als zelfstandige kijken we naar de winst die je maakt. We schatten dit eerst samen met jou in. Als je winstcijfers bekend zijn, na het einde van een boekjaar, stellen we de WIA-uitkering definitief vast.

Wil je weten of wij je in deze specifieke situatie als zelfstandige beschouwen? Dan raad ik je aan om contact op te nemen met onze klantenservice via 088-8989294 of door een bericht te sturen via Mijn UWV/Mijn berichten. Mijn collega van de klantenservice heeft inzage in jouw persoonlijke gegeven en helpt je graag verder.

Ik wens je heel veel succes met jouw plannen!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
P Jansen
Newbie
Newbie

21 okt 2019, 23:54

m.a.w
huis kopen,
geen verbouwing !
ruimte verhuren

Mijn hemel in wat voor land leven wij ?