Emigreren met wga

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
WimvdK
Newbie
Newbie

30 sep 2019, 19:16

Ik ben 78% duurzaam arbeidsongeschikt en heb een wga vervolguitkering. Mijn ex-werkgever was eigenrisicodrager en is dus verantwoordelijk voor mijn re-integratie en ik word daarin begeleid via zijn verzekeringsmaatschappij. Mijn partner heeft een baan aangeboden gekregen in het buitenland en nu overwegen we om te emigreren (naar een verdragsland). Als we besluiten om het te doen, moet ik dit dan melden aan het uwv of aan het re-integratiebedrijf? En wie beslist of emigratie met behoud van wga voor mij mogelijk is - kan mijn ex-werkgever of zijn verzekeraar dit weigeren?
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

01 okt 2019, 10:09

Hallo Wim,

Spannend dat jullie overwegen om naar het buitenland te gaan.

Je mag je WIA-uitkering inderdaad mee nemen naar een verdragsland. Het hangt wel van het land af welke afspraken hierover zijn gemaakt. Hier vind je meer info.
Als je ex-werkgever eigenrisicodrager is, dan overleg je eerst met de werkgever (of verzekeraar) en het re-integratiebedrijf wat de mogelijkheden zijn om je uitkering mee te nemen naar het buitenland.

Besluiten jullie te emigreren? Geef dit door via het wijzigingsformulier van de WIA. Wij kunnen dan kijken welke gevolgen de emigratie heeft voor je uitkering.
Heb je nog vragen over jouw persoonlijke situatie? Neem dan telefonisch contact op met mijn collega’s van Internationaal: 088-8982001.

Ik wens jullie veel succes bij jullie plannen!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Plaats reactie