eerder stoppen met werk

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
jgm
Newbie
Newbie

04 sep 2019, 15:49

Een vraag voor het UWV-webcareteam
Ik (60 jaar) overweeg wat eerder (tussen nu en twee jaar) dan de pensioengerechtigde leeftijd te stoppen met werken. Ik ben voor 45-55% in de WAO en daarnaast werk ik betaald twee dagen. Mijn vragen:
1. Als ik stop met mijn betaalde werk op die 2 dagen loopt mijn WAO-uitkering ongewijzigd door tot mijn AOW-leeftijd toch?
2. Als ik stop met mijn betaalde werk op die 2 dagen en deels mijn (vroeg) pensioen ga gebruiken blijft mijn WAO-uitkering ongewijzigd?
3. Mocht ik nadat ik ben gestopt met werken nog af en toe een dag willen invallen op mijn huidige werk; kan dat dan zonder dat dit invloed heeft op mijn WAO-uitkering?

Dank voor reactie alvast!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

05 sep 2019, 09:38

Hallo jgm,

Goed dat je alvast uitzoekt waar je rekening mee moet houden, als je stopt met werken en eventueel pensioen laat uitbetalen.

Ik heb deze algemene informatie voor je:

1. Als er niets in je situatie verandert, dan loopt je WAO-uitkering door tot je AOW-leeftijd. De hoogte van je uitkering kan wel veranderen, als je stopt met werken of er andere veranderingen in je situatie zijn.

2. Of het pensioen invloed heeft op je WAO-uitkering, hangt er van af wanneer het pensioen is ontstaan en wat voor soort pensioen het is. In deze situaties hoef je een pensioen niet door te geven. In dit geval kan het pensioen wel invloed hebben op je WAO-uitkering.

3. Ook af en toe een dagje invallen kan de hoogte van je uitkering veranderen. Dit hangt af van het brutoloon dat je in een maand verdient.

Voor een specifieker antwoord op je vragen hebben wij inzage in je gegevens nodig. Je kunt hierover telefonisch contact opnemen of via een bericht in Mijn UWV.

Met vriendelijke groet,
Nelleke
UWV Webcareteam
Plaats reactie