vrijwilligerswerk en UWV

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
PieterM
Newbie
Newbie

06 aug 2019, 14:17

Dit is mij al vier kwartalen overkomen.
Heb een onkostenvergoeding van mijn gemeente omdat ik daar fractiewerk namens een politie partij, doe dit op vrijwillige basis.
Netjes gemeld aan UWV en werd direct gekort om mijn Wia (LAU) na uitleg vrijwilligers / onkostenvergoeding mag max. €1700 per jaar ontvangen voor 2019. Gelukkig weer teruggedraaid.
Volgende uitkeringsdeskundige, meneer u heeft inkomsten van uw gemeente, u moet terugbetalen. Weer uitleggen en brief sturen zelf met uitleg van mijn gemeente hoe of het zit. Wederom teruggedraaid.
Derde uitkeringsdeskundige gewoon en eindelijk verrekening toegepast ontving altijd wel een klein gedeelte terug. Tientjes werk dus.
Nu afgelopen kwartaal vierde uitkeringsdeskundige meneer U moet €280,00 terugbetalen u heeft inkomsten gehad van uw gemeente.
Proberen uit te leggen hoe of het zit, maar geen begrip.
Ik moet nu aantonen dat het inderdaad onkostenvergoeding is en geen dienstverband met de gemeente.
Gaan we weer?!

Ik denk dat ik maar stop met vrijwilligers werk!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

07 aug 2019, 09:38

Hallo PieterM,

Wat een gedoe zeg, ik kan me voorstellen dat je er nu wel flauw van wordt om elke keer aan te tonen dat je inkomsten hebt uit vrijwilligerswerk.

Kan het zijn dat de gemeente deze onkostenvergoeding aan jou als sv-loon uitbetaald? Wij hebben namelijk een uitwisseling met de Belastingdienst om inkomsten te controleren. Wordt jouw inkomstenvergoeding opgegeven als (belastbaar) loon, dan kan ik mij de verwarring met de verrekening van deze inkomsten voorstellen.

Ik raad je aan om in dit geval contact op te nemen met de gemeente om na te gaan hoe jouw onkostenvergoeding wordt betaald en of dit aangepast kan worden.

Wordt jouw onkostenvergoeding correct uitbetaald, en blijf je deze berichten over de inkomstenverrekening hiervan houden? Dan raad ik je aan om contact op te nemen met jouw arbeidsdeskundige. De arbeidsdeskundige kan je vertellen wat er voor nu, maar ook voor in de toekomst, nodig is om de verrekening van jouw inkomsten tegen te gaan.
Je kunt contact opnemen met jouw arbeidsdeskundige via de Werkmap op werk.nl. Bellen met onze klantenservice kan ook via 088-8989294. Mijn collega brengt je dan graag in contact met jouw arbeidsdeskundige.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
PieterM
Newbie
Newbie

07 aug 2019, 16:10

Dank je Caren,

Heb natuurlijk inmiddels contact gezocht met de laatste uitkering deskundige via jou voorgestelde tel. nummer.
Heb haar gesproken en alles uitvoerig uitgelegd. Nee sorry ik zie het toch anders en daar mijn collega's niet goed met u gecommuniceerd hebben betaald u allen vanaf april 2019 terug.
Nou, daar ga ik bezwaar op maken was mijn reactie.

Volgende dag nieuwe beschikking ontvangen dat mij voorschot WIA (LUA) gekort wordt vanaf augustus. En mededeling verrekening van april eveneens zal plaatsvinden in augustus?
Bellen volgende dag naar UWV om wederom met haar in contact te komen. U wordt binnen 24 uur teruggebeld.

Niet teruggebeld maar wel brief met mededeling ontvangen zij UWV blijft bij haar standpunt. ik moet dan maar aantonen of mijn gemeente dat het anders is.

Oké daar kan ik het dus mee doen. Voel me een beetje machteloos maar trek nu alle registers los wie heeft nu gelijk!
Want als dit vrijwilligerswerk van €140,00 bruto per maand sv loon is wordt ik door een overheids instantie zwaar onder het minimum loon betaald!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

08 aug 2019, 09:45

Hallo PieterM,

Begrijpelijk dat je duidelijkheid wilt over de betaling die je van de gemeente krijgt.

Als het puur gaat om een vergoeding voor het vrijwilligerswerk, dan heeft het geen gevolgen voor je WIA-uitkering als je €140,- per maand krijgt.
Uit de eerdere berichten maak ik op dat de gemeente de vergoeding als sv-loon uitbetaald wordt. In dat geval kunnen wij de €140,- zien als inkomsten uit (betaald) werk. Heb je dit verschil ook met de gemeente besproken?

Bezwaar is zeker een optie, als je er samen met de uitkeringsdeskundige niet uitkomt. Andere collega’s van ons gaan de situatie dan opnieuw beoordelen. Hier vind je meer info.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
PieterM
Newbie
Newbie

08 aug 2019, 21:39

Dank je Nelleke,

Ik ga het nu met HR en Griffie uitzoeken en dan opnieuw aantonen bij uitkeringsdeskundige
wordt vervolgd.
PieterM
Newbie
Newbie

05 sep 2019, 20:58

Hallo Mede forumleden,

Het officiële bezwaar is weg. Fictief dienstverband van raad commissieleden hoeft en mag zelfs niet verrekend worden besluit circulaire min. van binnenlands zaken enkele jaren geleden en nog van kracht. VNG (Vereniging Nederlandse Gemeente) adviseerde mij om uitkeringsdeskundige dit opnieuw onder de aandacht te brengen.

Wordt vervolgd!
PieterM
Newbie
Newbie

03 okt 2019, 18:41

Hallo mede forum leden,

Heb inderdaad bezwaar gemaakt en ben uitgenodigd voor een hoorzitting, omdat ik daar recht op had. Nou nee het is zo duidelijk gezien ik al 4 keer onderbouwende correspondentie heb gevoerd.
Neem nu en voor altijd maar eens een goede beslissing conform de wetgeving hierin.
Val onder de €1.700,= vrijwilligers / onkostenvergoeding en hoeft niet verrekend te worden.

Wordt vervolgt.

Oh ja ze moeten mij voor 4 december berichten dus ze doen hun best.
P Jansen
Newbie
Newbie

21 okt 2019, 23:48

Hallo PieterM
Ik ben blij dat ik een rechtsbijstand heb, ik zou er gek van worden.

Ook ik zou heel graag op momenten dat mijn lichaam het toelaat mij in willen zetten voor mijn medemens d.m.v. vrijwilligerswerk.
Zelfs zonder enige vergoeding.
Maar jouw topic laat weer eens zien hoe verschrikkelijk die UWV kan zijn.
Dus ik laat dat vrijwilligerswerk maar, bang dat ze me uiteindelijk oproepen voor herkeuring.....IVA.

Succes
PieterM
Newbie
Newbie

22 okt 2019, 18:38

Dank je voor je reactie P.Jansen.

Betaald vrijwilligers werk en je vindt het leuk gewoon doen alleen goed communiceren met UWV. En ... zorg dat je onder de vrijstelling blijft.
ook jij succes.
gr. Pieter
PieterM
Newbie
Newbie

11 nov 2019, 20:54

Hallo Mede forumleden,

Hier weer een berichtje van mij.
Heb inmiddels uitspraak van bezwaar en beroep binnen en voor mij niet gunstig.
Zij beroepen zich erop dat ik als ambtsdrager een vergoeding ontvang wat geen onkostenvergoeding is omdat ik geen onkosten maak bijv. benzine kosten e.d.
de € 140,00 bruto wordt alleen belast met afdracht belasting. Deze inkomsten vallen dus onder inkomsten en daarvan moet ik 70% van inleveren wordt dus gekort.

UWV hanteert onderstaande: pag. 5 WW
Net als bij een WW-uitkering wordt de vergoeding voor werkzaamheden van raadsleden, fractieassistenten aangemerkt als te verreken inkomsten. De onkostenvergoeding zijn echter uitgezonderd van het te verrekenen inkomsten voor zover de onkostenvergoeding. Niet behoort tot het zogeheten SV loon dan wel het belastbaar resultaat uit vorige werkzaamheden.

Terwijl ik dacht te zien: pag. 9
Fictief werknemer gemeente
De onkostenvergoeding is aangewezen als eindheffingsbestandsdeel voor de raadsleden en fractieassistenten die hebben gekozen voor het fictief werknemer schap. Daarmee wordt deze vergoeding niet bij de betrokken raadsleden. fractie assistent belast. Dat betekent dat de onkostenvergoeding ook niet in aanmerking komt voor verrekening met socialezekerheidsregelingen. Zij maakt namelijk geen deel uit van het SV loon.

Deze gegevens komen uit de Circulaire van de overheid. En heb ik gebruikt als inbreng bezwaar.

https://www.rijksoverheid.nl › documenten › circulaires › 2014/12/23 › 2c...
23 dec. 2014 - 19 december 2014. Kenmerk ... 2008-0000022592 ... De eerdere circulaire over samenloop van raadsvergoedingen met een uitkering. (nr.

Ja, zeg het dan maar?

Mooi dat in mijn ogen vrijwilligerswerk toch niet loont en zal dus moeten stoppen met dit (vrijwillig) werk.
Groetjes een teleurgestelde vrijwilliger.
PieterM
Plaats reactie