WIA en Arbeidsongeschiktheidspensioen

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Gast
Newbie
Newbie

19 jun 2019, 00:24

Helaas ben ik van het ene op het andere moment arbeidsongeschikt geworden. Ik heb een 100% IVA-uitkering. Daarnaast krijg ik van mijn pensioenfonds een aanvulling genaamd arbeidsongeschiktheidspensioen. Deze wordt keurig iedere maand overgemaakt. Gelukkig maar wat dat verzacht de financiële pijn enigszins.

Echter een arbeidsongeschiktheidspensioen wordt uitgekeerd tot aan de AOW-leeftijd en gaat gelijk op met de periode waarin ik een IVA-uitkering krijg. Op d eingangsdatum van mijn AOW stopt het arbeidsongeschiktheidspensioen en krijg ik een gewoon pensioen.

Wat mij opvalt is dat het arbeidsongeschiktheidspensioen wordt belast tegen de belastingtarieven die gelden voor vroeg-gepensioneerden. Sinds 2014 wordt een uitbetaling pensioen belast tegen een hoger tarief om vevroegd met pensioen te gaan te ontmoedigen.

Dit is eigenlijk volgens mij oneerlijk omdat ik niet vroeger met pensioen ga, maar een soort van uitkering krijg in de vorm van een arbeidsongeschiktheidspensioen die stopt op de gerechtigde AOW-leeftijd.

Zijn er meer mensen die dit zo ervaren? En is de politiek zich hiervan bewust? Wie weet meer?
Plaats reactie