IOW na WW?

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
ElleJM
Newbie
Newbie

21 mar 2019, 15:37

Beste Webcare team,

Ik heb nu een ww uitkering, die eind mei ’19afloopt . Omdat ik bijna 62 was toen mijn ww begon zou ik, nadat mijn uitkering beëindigd is, een IOW uitkering kunnen aanvragen. Omdat ik bijna geen pensioen heb opgebouwd is het belangrijk dat ik een IOW uitkering heb en geen bijstand. Ik hoef mijn woning dan niet op te eten, vermogen aan te spreken, etc.

Nu kan ik via een uitzendburo een paar maanden part-time gaan werken. Het betaalt niet veel maar ik vind het leuk om te doen en bezig te blijven. Ik zal dus werken in de laatste maand van mijn ww en misschien ook in de maand nadat de ww is beeindigd.

De vraag is of ik daarna nog in de IOW kan. Ik zou dan niet via de ww meteen over gaan in de iow, maar zal nadat de ww beeindigd is nog ongeveer een maand werken .
Wanneer ik de iow uitkering aanvraag, zullen mijn inkomsten van de uitzendbaan denk ik bijna even hoog zijn als de uitkering. Wordt die dan geweigerd?

Kan iemand mij misschien adviseren ?

Alvast hartelijk dank.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

22 mar 2019, 10:54

Hoi ElleJM,

Begrijpelijk dat je graag wilt weten waar je aan toe bent als je WW-uitkering stopt.

Wanneer je begint met werken tijdens de laatste maand van je WW-uitkering kun je recht hebben op de IOW-uitkering als de maximale duur van je WW-uitkering is bereikt. Hier vind je alle voorwaarden voor de IOW-uitkering: https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... ring-na-ww. Je kunt alleen recht hebben op een IOW-uitkering direct nadat je WW of loongerelateerde WGA uitkering is gestopt.

Als je werkzaam bent tijdens je WW en IOW-uitkering zullen jouw inkomsten worden verrekend.

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam
ElleJM
Newbie
Newbie

24 mar 2019, 18:41

Hallo Lisanne,

bedankt voor je reaktie.

De maximale duur van m’n ww uitkering zal bereikt zijn in de maand waarin ik werk.

Uit je bericht begrijp ik dat, omdat de maximale duur van mijn ww uitkering in die maand bereikt zal zijn, ik wel recht zal hebben op een iow uitkering, mits ik aan de andere voorwaarden voldoe:

• leeftijd bij begin van ww 60
• ww voor 31 december 2019 begonnen.
• jareneis , dus langer dan 3 maanden WW.

Klopt dat ?

Hartelijk dank alvast voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

ElleJM
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

25 mar 2019, 11:24

Hoi ElleJM,

Graag gedaan!

Het klopt inderdaad dat als je aan de voorwaarden voldoet je recht hebt op de IOW-uitkering.

Wanneer je in aanmerking komt voor de IOW-uitkering ontvang je hier ook informatie over in de voorlopige beëindigingsbrief van de WW-uitkering. Deze brief ontvang je 1 maand voordat je WW-uitkering wordt gestopt.

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam
ElleJM
Newbie
Newbie

25 mar 2019, 21:23

Bedankt Lisanne.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer: