Herbeoordeling - hoogte uitkering

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
HenkV
Newbie
Newbie

25 jul 2018, 12:24

Geachte mevrouw , mijnheer.

Het zou kunnen dat ik over een tijdje een herbeoordeling krijg, daar de laatste beoordeling bijna 5 jaar terug ligt. Momenteel heb ik een WGA uitkering, en mijn arbeids ongeschiktheids percentage bedraagt 80-100 % .(Het is dus een WGA uitkering, géén IVA). Ik ben 53 jaar oud.
Ik ga er vanuit, daar mijn ziektebeeld niet is verbeterd, dat er ook aan mijn arbeidsongeschiktheids-percentage niets verandert.

Toch wil ik graag weten wat er gebeurt , mocht bij de herbeoordeling een percentage worden vastgesteld tussen 35 en 80 %.
Momenteel ontvang ik 70% van mijn laatstverdiende loon.
Ik heb nu geen werkgever meer, en ben dus volledig aangewezen op mijn uitkering.

De concrete (theoretische) vraag is dus : wat gebeurt er met mijn uitkering, mocht ik na herbeoordeling van 80-100 % naar 35-80 % arb. ongeschikt worden verklaard ?

Hartelijk dank voor uw antwoord. Henk.
socrates
Full Member
Full Member

26 jul 2018, 05:43

Er is geen automatische herkeuring na 5 jaar meer. Je zult alleen een herkeuring krijgen als daartoe een concrete aanleiding toe is.

Zou je in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse terecht komen dan krijg je dus een lagere uitkering. Eventueel wordt deze aangevuld vanuit de WW, als je daar nog recht op hebt. Komt je uitkering plus overige (gezins) inkomen onder het bijstandsniveau terecht dan kan deze aangevuld worden door het UWV tot het bijstandsniveau.
HenkV
Newbie
Newbie

26 jul 2018, 06:29

Hartelijk dank socrates.

Ik heb geen recht meer op ww.
Stel ik wordt voor 50% arb.ongeschikt verklaard. Dan kom ik zeer waarschijnlijk onder bijstandsnveau uit. Dus dan zou ik een aanvulling / toeslag kunnen krijgen van UWV.
Geldt dan ook een vermogenstoets zoals in de bijstand ? De bijstand zou voor mij daarom geen oplossing zijn (heb eigen appartement met nauwelijks hypotheek).
Mijn partner is trouwens geboren NA 31 december 1971..... krijg ik dan toch een toeslag / aanvulling ?

dank weer voor een reactie. Henk
socrates
Full Member
Full Member

26 jul 2018, 09:05

indien je samen met een eventuele partner/echtgen(o)ot(e) een inkomen hebt onder de bijstandsnorm kun je van UWV een toeslag krijgen en hoef je geen beroep te doen op de bijstand. Een belangrijke voorwaarde is wel dat een eventuele partner geboren is voor 1972 (of er kinderen jonger dan 12 jaar zijn). Dus als er geen kinderen onder de 12 jaar zijn heb je geen recht op een toeslag vanuit UWV.

Voor de toeslag van UWV wordt alleen gekeken naar het (gezamenlijke) inkomen. Vermogen, inclusief eigen huis etc. blijft buiten beschouwing.
Meer info: https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... al-minimum

Je zult het waarschijnlijk moeten doen met een toeslag van de gemeente vanuit de bijstand, met sollicitatieplicht voor beiden en vermogenstoets.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

27 jul 2018, 15:20

Hallo HenkV,

Je wilt graag weten wat je kunt verwachten als er voor jou, bij een herbeoordeling, een lager percentage arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld.

Laat ik voorop stellen dat je niet automatisch na 5 jaar een herbeoordeling krijgt.
Is je gezondheid verslechterd of verbeterd? Dan geef je een wijziging in je gezondheid aan ons door. Wij bepalen vervolgens of je opnieuw beoordeeld moet worden.

Krijg je een herbeoordeling en wordt je arbeidsongeschiktheidspercentage lager vastgesteld? Dan wordt er door de arbeidsdeskundige ook een verdiencapaciteit voor je vastgesteld. Dit is het bedrag dat je zelf nog zou kunnen verdienen, rekening houdend met je ziekte en of handicap.

Zijn je inkomsten lager dan 50% van je verdiencapaciteit of heb je geen inkomsten naast je WIA-uitkering, dan krijg je een VVU-uitkering (vervolguitkering). Meer informatie over de VVU en hoe hoog deze is, lees je hier.

Verdien je meer dan 50% van je verdiencapaciteit? Dan krijg je een WGA/LAU-uitkering (loonaanvullingsuitkering). Hoe hoog de WGA/LAU-uitkering is lees je hier.

Is of wordt je WIA-uitkering lager dan het voor jou geldende sociaal minimum, vraag dan een toeslag op je uitkering aan. Informatie over de toeslag van UWV lees je via onze website.

Ik wens je alvast een fijn weekend toe!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
Plaats reactie