Aanvraag IVA op verzoek verzekeraar

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
Henk S
Newbie
Newbie

30 jun 2018, 11:59

Ik ben eind 2015 arbeidsongeschikt geraakt na twee jaar ziekte. In de jaren daaraan vooraf meerdere malen langdurig ziek. Ik zit in de categorie 80-100%. Met mijn beperkingen kan de arbeidsdeskundige geen geschikte functie aanwijzen. In de praktijk ben ik dus 100% arbeidsongeschikt. Daar heb ik vrede mee.
Via de verzekeraar krijg ik een aanvulling op de WGA uitkering. De verzekeraar vraagt periodiek hoe het gaat. Uit mijn antwoorden trok hij de conclusie dat ik in aanmerking zou moeten komen voor een IVA. Ik heb lang nagedacht over de vraag of ik daar aan moest meewerken, maar uiteindelijk heb ik ingestemd na een gesprek met de medisch adviseur van de verzekeraar.

De verzekeraar heeft de aanvraag WIA opgestart en ik heb een half jaar geleden de formulieren van het UWV ingevuld. Daarna niets meer gehoord. Ik wil inmiddels wel eens een keer weten waar ik aan toe ben. Gewoon voor mezelf en mijn gezin, maar ook vanwege een mogelijke verhuizing. De hypotheekadviseur wil nl ook graag weten waar hij met mij qua inkomen aan toe is. Daar kan ik hem geen ongelijk in geven.
Kortom: hoe lang moet je doorgaans wachten voor je herkeuring op verzoek van de verzekeraar door UWV is afgehandeld? Vind er altijd een gesprek met een verzekeringsarts plaats? Of kan je herkeuring ook van het papier worden afgehandeld zonder gesprek?

Thanks
socrates
Full Member
Full Member

04 jul 2018, 10:06

Het wachten op een beslissing op je aanvraag mag niet langer dan 13 weken duren. Je kunt het beste bellen met UWV en zien hoe het staat. Controleer ook met de verzekering of en wanneer ze de aanvraag verstuurd hebben.

Indien UWV niet binnen 13 weken een beslissing neemt kun je hen in gebreke stellen. UWV moet dan binnen twee weken alsnog ee beslissing nemen en zijn ze daarmee te laat dan moeten ze je een dwangsom betalen.
Zie: https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... beslissing
Plaats reactie