Berekening en duur WGA-uitkering en vervroegd pensioen

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
netje
Newbie
Newbie

07 jan 2018, 15:21

Beste lezers,

Ik heb hulp nodig bij de berekening van mijn WGA uitkering; ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Half februari 2016 ben ik ziek geworden. Inmiddels gesprek gehad met de verzekeringsarts van het UWV maar nog niet met de arbeidsdeskundige. Aangezien mijn ziektewetuitkering bijna eindigt en ik nog steeds geen definitief bericht van het UWV heb ontvangen wil ik toch wel graag weten waar ik financieel aan toe ben over een maand.

In 2015 heb ik vanaf juli (parttime) gewerkt; stel inkomsten uit werk bedragen Euro 10.000,00. Vanaf januari tot ong. juli 2015 heb ik WW ontvangen (max. duur); stel deze inkomsten op Euro 15.000,00.

In de 36 weken voordat ik ziek werd heb ik min. 26 weken gewerkt.
Ik werkte in deze weken gemiddeld 32 uur. Stel dat ik hiermee Euro 2200,00 per maand verdiende.
De verzekeringsarts heeft bepaald dat ik max. 10 uur per week kan werken en mijn oude werk niet meer kan uitvoeren. Stel dat ik in een nieuwe (lager betaalde) functie nog Euro 2000,00 per maand kan verdienen bij een 32-urig dienstverband.

1. Wat is dan de hoogte van mijn uitkering (s.v.p. met uitleg van de berekening)?
2. Hoe lang krijg ik deze uitkering (ik heb ong. 40 jaar gewerkt)?
3. Wat zijn de opties als de uitkering stopt. Kom ik dan nog in aanmerking voor een vervolguitkering?
4. En is het mogelijk om het pensioen dat ik opgebouwd heb bij een vorige werkgever (dus niet de laatste werkgever waar ik helaas ziek ben geworden) vervroegd (ben nu 62 jaar) uit te laten keren naast de WGA-uitkering zonder dat de WGA-uitkering gekort wordt?

Bedankt alvast voor de moeite,
netje
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

07 jan 2018, 16:27

Tijdens je ziektewetperiode is al je dagloon vastgesteld.
Dat is je loon per dag en en deze staat al vast want anders had je ook geen ziektewetuitkering kunnen ontvangen.
Je werkelijke verdiensten worden gedeeltelijk gecorrigeerd met de eventuele verdiensten.
Je maatmanloon is je loon op het moment dat je nog werkte inclusief alles dus ook pensioen etc.
Dit maatmanloon wordt afgezet met de verdiensten die je of daadwerkelijk dan wel theoretisch nog kan verdienen, dit wordt berekend door de arbeidsdeskundige van het U.W.V.
Stel dat je maatmanloon bedraagt 4000 bruto per maand
Het ao percentage is dan (4000 - 2000)/4000 = 50%
De uitkering duurt max  38 maanden hierna is de vervolguitkering van toepassing.
voor meer info
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... eldevragen

https://www.re-integratiegids-vo.nl/arb ... wga-35-80/

Pensioen is geen loon maar een uitkering uit vroegere arbeid.
Laatst gewijzigd door tarzanhond op 07 jan 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
netje
Newbie
Newbie

07 jan 2018, 20:16

Beste Tarzanhond,

Allereerst hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Ik heb, voordat ik deze post geplaatst heb, internet afgestruind voor een antwoord op mijn vragen, maar heb veel verschillende antwoorden gelezen. Vandaar mijn post.

Stel dat mijn maatmanloon (het loon dat ik verdiende in mijn 'oude' functie) Euro 2200,00 per maand bij 32 urige werkweek is en ik kan theoretisch in een aangepast functie Euro 2000,00 per maand verdienen bij een 32-urige werkweek. Dan is mijn ao percentage toch:
2200 -/- 625 (2000 nieuwe theoretische salaris:32 uur x 10 uur=1575/2200=71,5%. Is mijn berekening juist? En wat maakt het uit wat mijn ao percentage is? En hoe hoog zou mijn uitkering in dit geval zijn?

Want als ik kijk naar de eerste link die je meestuurde (van judex) nl.:
Hoe hoog is mijn loongerelateerde WGA-uitkering?
De hoogte van uw loongerelateerde WGA-uitkering bedraagt 75% van het WIA-maandloon, gedurende de eerste 2 maanden en 70% van het WIA-maandloon daarna.
Het WIA- maandloon wordt berekend aan de hand van het gemiddelde dagloon in het jaar voorafgaande van uw arbeidsongeschiktheid. Het maandloon is 21,75 x het (gemaximeerde) dagloon.
De loongerelateerde WGA-uitkering is daar dan 75% of 70% van. U bouwt 8% vakantietoeslag op. Deze vakantietoeslag wordt in mei uitgekeerd.

dan wordt hier helemaal niet over ao percentages geschreven. En wordt dit berekend aan de hand van de inkomsten die ik had in het jaar voordat ik ziek werd.
Dit betekent in mijn voorbeeld:
Inkomsten in 2015 van 10000 en 15000= 25000 : 261 = 95,78 x 21,75 = 2083. 75% daarvan = 1562,25 euro.

Je vermeldt ook het dagloon. Stel dat dat in mijn geval euro 100,00 is (vastgesteld voor de ziektewetuitkering). Hoe luidt de berekening dan?

Begrijp je dat ik er helemaal niets meer van snap? Terwijl ik volgens mij toch een gemiddelde intelligentie heb ;)

V.w.b. eventuele uitbetaling van het pre-pensioen: kan ik uit jouw antwoord opmaken dat dit voor de WGA-uitkering geen verschil maakt en er door het UWV dus niet gekort wordt vanwege de pre-pensioenuitkering?

Ik hoop dat je me kunt antwoorden.

Met vriendelijke groet,
netje
socrates
Full Member
Full Member

08 jan 2018, 09:08

je WIA-uitkering wordt berekend door de volgende gegevens te vergelijken:
- wat verdiende je voordat je ziek werd
- wat kun je nu nog verdienen, met de beperkingen die je nu hebt.

Het verschil bepaald je arbeidsongeschiktheidspercentage en moet minimaal 35% zijn om in aanmerking te komen voor de WIA.

De WIA kijkt voor wat je verdiende voordat je ziek werd naar je sociaal verzekrings inkomen, het inkomen waarover je premies betaald hebt.

Men houdt er geen rekening mee dat je maar 32 uur wilt werkte en weer wilt werken. UWV gaat bij wat je kunt verdienen uit van een volledige werkweek, tenzij je op medische gronden een arbedisduur beperking hebt en bijvoorbeeld maar 10 uur per week mag werken zoals bij jou het geval is. Men kijkt naar wat je verdiende (zonder rekening te hoduen met het aantal uren) en naar wat je nu kunt verdienen.

Formule vor berekening arbeidsongeschiktheidspercentage:

Maatmanloon –  restverdiencapaciteit

——————————————————    X    100%

Maatmanloon         

Je verdiende 2200 Euro en kunt nu nog 2000 euro per maand verdienen dan krijg je dus geen WIA. Je bent immers minder dan 35% arbeidsongeschikt.
(2200-2000) = 200.      200:2200= 0,0909  0,0909 * 100 = 9,09%

Je verdiende 2200 Euro en kunt nu nog 500 Euro verdienen, dan heb je wel recht op een WIA-uitkering.
(2200-500) = 1700        1700:2200 = 0,7727    0,7727
socrates
Full Member
Full Member

08 jan 2018, 09:31

GRR! problemen met mijn internet verbinding waardoor e.e.a. mis ging.

Houdt er wel goed rekening mee dat je sociaal verzekeringsloon in het referte jaar bepalend is. Dat is het loon waarover je premies betaalde, je WW-uitkering telt volgens mij niet mee als SV-loon. Wel wordt op een andere manier rekening gehouden met het feit dat je slechts gedeeltelijk hebt gewerkt tijdens het referte jaar.

Voor ieder jaar dat je hebt gewerkt krijg je een maand WIA, daarna val je terug op de loongerelateerde uitkering.
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

08 jan 2018, 11:27

Socrates heeft gelijk voor wat betreft de berekening.
Echter als je nog maar 10 uur kan werken op medische gronden dan wordt je verdiencapiciteit daar aan aangepast.
Met andere woorden.
Als je  16 euro per uur zal krijgen per volledige werkwerk van 40 uur dan is je verdienvermogen of je dat nu wel of niet verdiend
16/4 = 4 euro per uur dit is dan een uurloon waarvan de arbeidsdeskundige denk dat je nog kan verdienen met arbeid.
Dit vermenigvuldig je dan met het werkelijke aantal uren per maand stel 40 uur per week is (40 uur*13 weken*4 euro) /3= 693,33
Je werkelijke verdiensten bedroeg 2200 euro per maand.
Het ao percentage is dan (2200 - 693,33) gedeeld door je maatmanloon van 2200 = 68,48 % arbeidsongeschikt.
Stel echter dat je een baan vind waar ze 30 euro per uur aan je willen betalen dan wordt de berekenig
30/4 = 7,5 euro per uur.
( 2200 - 1300 ) / 2200 = 40,90 %
Want de werkelijke verdiensten zijn dan bepalend voor de mate van arbeidsongeschiktheid.
Een urenbeperking zorgt dus dat je sneller in een hogere klasse komt dus of het verstandig is meer te gaan werken dan het advies is een overweging die je zelf kan maken.
Wel is het zo dat een gedeelte van je verdiensten niet gekort wordt alleen moet je natuurlijk wel het verschil met arbeid minimaal opvullen.
Het dagloon van de ziektewet is gelijk voor de berekening van de wga uitkering want hier is al in verwerkt de ww. uitkering.
Laatst gewijzigd door tarzanhond op 08 jan 2018, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

08 jan 2018, 13:01

Hallo Netje,

Ik snap dat er nog veel voor jou onduidelijk is nu je nog geen beslissing op je WIA-aanvraag hebt gekregen.

Hieronder beantwoord ik je vragen puntsgewijs.

1: Wij berekenen je dagloon met het sv-loon dat je verdiende in het jaar vóór je ziek werd. Dit is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald. Alle vaste onderdelen van uw loon tellen mee. Je sv-loon kun je terugvinden op je loonstrookje. Heb je tijdens dit jaar ook een WW-uitkering gekregen? Dan tellen deze inkomsten ook mee voor de berekening van je WIA-uitkering.

2/3: De duur van een WIA/WGA-uitkering verschilt per soort WGA-uitkering. Hoe wij de duur van de WGA-uitkering berekenen lees je hier: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... ijg-ik-wga. Krijg je eerst een loongerelateerde WGA-uitkering? Dan kun je na afloop van deze loongerelateerde WGA-uitkering overgaan in een loonaanvullings- of vervolguitkering. Welke uitkering je ontvangt, is dan afhankelijk van de inkomsten die je kunt verdienen en daadwerkelijk verdient.

4: Krijg je naast je WIA-uitkering pré- of flexpensioen, en komt dit niet voort uit werk naast je WIA-uitkering? Dan hebben deze inkomsten geen invloed op je WIA-uitkering. Als je een toeslag van UWV ontvangt, dan kan de hoogte van de toeslag wel veranderen.

Via het forum kan ik je vragen enkel in algemene zin beantwoorden, zonder berekeningen. Wil je specifieke informatie over de duur, hoogte en soort WIA-uitkering die je (mogelijk) gaat krijgen? Dan raad ik je aan om de beslissing op je aanvraag af te wachten. Je krijgt de beslissing binnen 8 weken nadat je aanvraag is ontvangen.
Wacht je al langer op de beslissing? Neem dan contact op met onze klantenservice door een bericht te sturen (https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... -berichten) of te bellen (https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... l/telefoon). Zij hebben inzage in je persoonlijke gegevens en helpen je graag verder.

Ik wens je een fijne dag toe!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
netje
Newbie
Newbie

08 jan 2018, 13:12

Beste Tarzanhond, Socrates en Caren,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Vanochtend heb ik tot mijn verrassing een telefoontje gehad van de arbeidsdeskundige. Op basis van de rapportage van de verzekeringsarts ziet hij geen arbeidsmogelijkheden meer voor mij; ik heb geen restverdiencapaciteit en volgens hem is er ook geen kans op verbetering. Hij ziet mij zei hij als 100% arbeidsongeschikt en stelt dat ik een WIA-uitkering krijg gebaseerd op het gemiddelde maandloon in het jaar voorafgaand aan mijn eerste ziektedag (ww-uitkering niet meegerekend). Ik heb e.e.a. nagerekend en zijn berekening klopt m.i. (gemiddelde aantal uren per week maal uurloon maal 52 gedeeld door 12 maal 70% cq 75%).
De verzekeringsarts schrijft in zijn rapport: de verwachting is dat de medische situatie niet wezenlijk zal veranderen. De verwachting is dat de functionele mogelijkheden niet wezenlijk zullen veranderen.

Betekent e.e.a. dan niet dat ik een IVA-uitkering zou moeten krijgen i.p.v. een WGA-uitkering (website UWV: IVA staat voor: Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten. U krijgt mogelijk IVA als u niet of nauwelijks kunt werken en er een kleine kans is dat u herstelt. En: Gaat het veel slechter met uw gezondheid? En is het zeer waarschijnlijk dat u daardoor nooit meer dan 20% van uw oude loon kunt verdienen? Dan krijgt u mogelijk een IVA-uitkering. )?
Want er is een wezenlijk verschil als ik het goed heb: WGA heeft een beperkte duur, bedraagt na de 1e 2 maanden 70% van het laatstverdiende loon, waarna je of een nieuwe keuring aan moet vragen of terugvalt in een andere uitkering (als ik daar recht op zou hebben). Een IVA-uitkering bedraagt 75% van het laatstverdiende loon en ontvang je tot de AOW-leeftijd.

T.a.v. Caren:
Mijn eventuele pre-pensioen komt dus niet voort uit mijn huidige werk (want dat heb ik niet), ook niet uit het dienstverband met mijn laatste werkgever (waar ik ziek ben geworden) maar uit het dienstverband daarvoor dat in 2012 geëindigd is. Dan hebben de inkomsten uit dit pre-pensioen dus geen invloed op mijn eventuele WGA- of IVA-uitkering?
De arbeidsdeskundige merkte op dat hij bij de bepaling van de hoogte van mijn uitkering (maandloon) geen rekening hield met inkomsten uit WW. In 2015 ontving ik WW op basis van een full-time dienstverband en mijn inkomsten uit arbeid zijn gebaseerd op een parttime dienstverband.Dit strookt dus niet met wat jij meldt. Graag opheldering.

Graag jullie mening,
netje
socrates
Full Member
Full Member

08 jan 2018, 13:35

Je maakt inderdaad goede kans dat het een IVA-uitkering wordt in plaats van een WGA en indien UWV anders beslist zou ik gezien de rapportage zeker in bezwaar gaan.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

09 jan 2018, 11:42

Hallo Netje,

Ik vul mijn eerdere antwoord graag nog even aan.

Je eventuele pré-pensioen zal, in de door jou geschetste situatie, inderdaad geen invloed hebben op je WGA-of IVA-uitkering.

Voor de berekening van de hoogte van je WIA-uitkering, raad ik je aan om de toekenningsbeschikking af te wachten. In de beschikking wordt uitgelegd hoe je WIA-uitkering is berekend, welke inkomsten hiervoor zijn meegenomen en over welke periode wij je WIA-uitkering hebben vastgesteld. Heb je dan nog vragen over de vastgestelde hoogte van je WIA-uitkering? Dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Mijn collega legt je vragen graag aan de uitkeringsdeskundige voor.

Krijg je een WGA-uitkering toegekend en verwacht je dat je een IVA-uitkering zou moeten krijgen? Dan kun je overwegen om, na ontvanst van de toekenningsbeschikking, in bezwaar gaan. Meer informatie over het indienen van een bezwaar lees je hier: https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... bezwaar-in.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
Ernst Jan
Newbie
Newbie

10 aug 2018, 14:08

Het probleem is niet zozeer of het UWV de uitkering vermindert met het prepensioen. Het gevaar is groter dat uw prepensioen wordt gekort met de IVA-uitkering! Lees uw pensioenvoorwaarden daar maar eens goed op na.
Plaats reactie