haldol + abilify

Van Paracetamol tot Zantax, hier kun je alles lezen en bespreken
Plaats reactie
Klavertje
Newbie
Newbie

22 feb 2016, 07:59

Goeiemorgen allemaal,

Ik slik al enkele jaren haldol maar heb veel last van de bijwerkingen, voornl dat het sedeert. Daarom ga ik overstappen op abilify, ben er al mee bezig maar weet ff niet waar ik mee bezig ben nu.
Ik slik 3mg haldol per dag. Vorige week maandag is daar 15mg abilify (aripiprazol) bijgekomen. Slik dus tijdelijk dubbel.
Vandaag ga ik naar 2mg haldol per dag + 15 mg abilify, een week later 1mg haldol per dag + 15mg abilify en nog een week later 0,5 mg haldol per dag + 15 mg abilify en daarna de haldol stoppen.

Ik ben begonnen met de abilify s avonds te slikken voor het slapen gaan maar had moeite met slapen dus na overleg met de apotheek ben ik de abilify sinds afgelopen vrijdag s ochtends gaan slikken. maar het word er niet beter op. Ik ben afgelopen nacht zowat de hele nacht wakker geweest, misschien 2 uurtjes geslapen maar dan houdt het op.
De laatste keer dat ik dat had was ik manisch en dat is mijn grootste angst dat ik dat nu ook ben, alhoewel dat niet kan want ik slik daarnaast ook 900mg depakine per dag.

Straks even met de apotheek bellen en overleggen en wellicht met de huisarts. Mijn vraag aan jullie is, kan dat niet slapen aan de abilify liggen? Dat was niet gezegd door de arts, als bijwerkingen werd gezegd buikpijn en hoofdpijn van voorbijgaande aard. Ergens anders op dit forum las ik dat abilify slaapproblemen kan geven. Maar waarom is dat niet gezegd? Hebben jullie ervaringen op dit gebied.

Graag hoor ik van jullie.
anoniem8888
Newbie
Newbie

22 feb 2016, 13:23

Hallo,

Ik slik ook 15 mg abilify per dag maar ik slaap prima. Ik neem de abilify net voor het eten (rond half 6) en slaap vaak al vroeg, zo rond half 9 meestal. Wel is mij verteld dat ik er slechter van kan gaan slapen door mijn spver. Ik lees ook vaak dat mensen er last van hebben op fora en dergelijke. Ik denk dat het er wel zeker door kan komen.

Groeten anoniem8888
Klavertje
Newbie
Newbie

23 feb 2016, 00:52

Inmiddels contact gehad met een psychiater en die zei dat het erbij hoort slapeloosheid maar van voorbijgaande aard is. Ik heb 20mg temazepam gekregen + eventueel 10mg oxazepam. Dus met het afbouwschema van haldol gewoon doorgaan. Rond 21.15u heb ik de temazepam ingenomen. om 22.30uur nog steeds wakker, dan maar een oxazepam erbij (volgens afspraak). het is nu bijna 01.00uur en ben nog steeds wakker, voel me niet moe.

Hebben jullie advies voor mij?
Klavertje
Newbie
Newbie

23 feb 2016, 04:59

rond 1.30u toch maar weer mijn bed ingedoken en toch in slaap gevallen uiteindelijk, rond 4.30u weer klaarwakker. dus minder dan 3 uur geslapen. om 8.00uur maar weer even mijn huisarts bellen, die er niet is vandaag (grrrr).
Erik van Dijk
Newbie
Newbie

29 feb 2016, 20:38

Dag Klavertje,

ik hoop dat je inmiddels al wat beter slaapt. Ik heb zelf jaren lang 5mg Haldol p/dag gebruikt. De bijwerkingen waren verschrikkelijk. Vooral de dystonie aanvallen waren niet om te lachen. Het kan zijn dat je slechter slaapt omdat het sederende effect van de haldol nu wegvalt, maar ik ben geen arts natuurlijk. Ik ben ook overgestapt op 15mg abilify en ben hier erg tevreden over. Het werkt super en ik heb geen last van bijwerkingen.

Slapen is voor mij altijd een probleem geweest. Om mij hierin te ondersteunen gebruikte ik tot voor kort 15mg mirtazipine en 5mg lorazepam. Dit hielp mij niet voldoende. Ik heb hier nu 75mg seroquel bij gekregen en ik slaap eindelijk goed. Probeer de pammetjes zo weinig mogelijk te gebruiken. Ik ben verslaafd aan de lorazepam en kan geen oog dichtdoen als ik niet gebruik. Daarbij werken de pammetjes steeds minder na verloop van tijd door gewenning en heb je alleen maar meer nodig.

Ik gebruik momenteel, 15mg abilify, 15mg mirtazipine, 75mg seroquel, 5mg lorazepam, 30mg citalopram, 40mg ritalin, 50mg selokeen.

gr.
Klavertje
Newbie
Newbie

02 mar 2016, 16:10

Slapen gaat beter nu maar heb last van mijn nek en schouders die doen echt pijn. Ook een bijwerking van de abilify: verstijving en verkramping van spieren. Ik heb er diclofenac voor gekregen.
Ik ben van de slaapmedicatie af sinds 2 dagen en slaap toch meer dan in het begin. Overdag gebruik ik oxazepam ivm angsten overdag die ben ik nu langzaam aan het afbouwen. Voel me niet mezelf en hoop dat ik snel door deze ellende heen ben. Over 2 weken ben ik van de haldol af en dan moet het beter gaan. Morgen weer een afspraak bij de huisarts.

Ik zet door, want terug naar de haldol wil ik niet, het is ff afzien.
Erik van Dijk
Newbie
Newbie

02 mar 2016, 21:27

Fijn dat je beter slaapt momenteel. Wel jammer dat je bijwerkingen hebt van de abilify en hier pijnstillers voor moet gebruiken. Ik hoop voor je dat dit binnenkort verdwijnt. Heb je veel last van spierspanning waardoor je pijn krijgt? In de tijd dat ik haldol gebruikte had ik altijd trillende handen, gespannen schouders, soms ernstige dystonie-aanvallen. Ik kreeg hier Artane tegen. Het werkte niet tegen mijn trillende handen, maar wel tegen de spierspanningen en dystonie en daarmee verdween ook de spierpijn. Misschien is dit ook wel iets voor jou, maar het blijft het ene kwaad met het andere bestrijden.
Klavertje
Newbie
Newbie

06 mar 2016, 07:49

Slapen gaat beter sinds enkele dagen en dat zonder temazepam en oxazepam. De spierpijn is ook zo goed als weg (is in elk geval nu te verdragen zonder pijnstillers). Alleen die angst waar die vandaan komt? Durf de deur amper uit en heb nu propranolol gekregen tegen de angst, dat werkt wel. maar goed leuk is het niet. dat ik nu zonder extra medicatie slaap is al een hele vooruitgang en dat ik zonder pijnstillers kan. dan ga ik er voor het gemak ook maar even vanuit dat die angst ook over gaat.

Ik heb nog ruim een week (9 dagen) te gaan voordat ik volledig op de abilify zit en geen haldol meer slik.

groetjes,

Klavertje
Erik van Dijk
Newbie
Newbie

06 mar 2016, 17:19

Angst kan een bijwerking zijn van de abilify, komt bij 1-10 van de patiënten voor. Als de propranolol hier tegen werkt voor jou is dat mooi. Daarmee ben je een stuk beter af dan pammetjes. Het kan de slaap wel negatief beïnvloeden, maar dit komt slechts soms voor. En aangezien je de laatste paar dagen beter slaapt, zelfs zonder pammetjes, ziet het er naar uit dat je deze bijwerking niet hebt. Ik gebruik selokeen, ook een beta-blokker. Deze slik ik 's ochtends, zodat ik er 's nachts geen last van heb.
Oja, pijnstillers zoals diclofenac kunnen de werking van propranolol verminderen.

Fijn voor je dat je bijna van de haldol af bent. Toen ik ermee stopte en overging op de abilify werd ik er een totaal ander mens van (in positieve zin). Ik hoop voor jou dat het ook zo uitpakt.

gr.
Klavertje
Newbie
Newbie

09 mar 2016, 16:08

Hoi,

Weet iemand of de angsten die abilify als bijwerking heeft tijdelijk zijn? De propranolol moet ik nu 1 keer per dag innemen (s ochtends) + zo nodig s middags en heb het idee dat het niets helpt. Ben nu echt ff radeloos.
Erik van Dijk
Newbie
Newbie

09 mar 2016, 19:32

Hoi klavertje,

't Kan tijdelijk zijn, maar ik zou toch een psychiater raadplegen. Ik heb dezelfde klachten gehad en kreeg toen lorazepam voorgeschreven. Dat raad ik niet aan voor de langere termijn, maar zou je over een kortere periode kunnen helpen. Echter.... raadpleeg een psychiater als je angsten zo erg zijn en wacht daar niet langer mee dan nodig.
paranoia68
Newbie
Newbie

03 sep 2019, 15:20

anoniem8888 schreef:
22 feb 2016, 13:23
Hallo,

Ik slik ook 15 mg abilify per dag maar ik slaap prima. Ik neem de abilify net voor het eten (rond half 6) en slaap vaak al vroeg, zo rond half 9 meestal. Wel is mij verteld dat ik er slechter van kan gaan slapen door mijn spver. Ik lees ook vaak dat mensen er last van hebben op fora en dergelijke. Ik denk dat het er wel zeker door kan komen.

Groeten anoniem8888
ahd schreef:

Ik slik zoals jullie weten sinds 04-01-2016; 2 milligram Haldol, naast 15 milligram Abilify en 20 milligram Citalopram, per dag.
Ik ben onder RM 15 aug 2018 ook platgespoten met Haldol (2x2mg) & 20mg Abilify plus 4x1mg lorazepam!:(
Maar ik ben sinds kort, 24/7, onrustig, druk en chaotisch in mijn hoofd, erger dan ooit. Voor mijn Schizoaffectieve Stoornis werkt mijn Haldol redelijk. Maar voor mijn ADHD doet het niets, het verergerd het zelfs. Zijn er meer mensen die ooit zoiets hebben meegemaakt en zo ja, is het in deze situatie zo, dat hoe meer Haldol je slik, hoe erger het word, of zullen ook deze klachten dan juist gaan afnemen?

Bij mij zijn klachten nu na een jaar verergerd!
Meeste last heb ik van droge tong, droge mond, veel slijm in ogen en neus, moeilijk ademen etc.
Ik twijfel nu namelijk tussen Haldol verhoging of ADHD medicatie. Maar ik weet niet of dit laatste wijs is naast 2 milligram Haldol, 15 milligram Abilify en 20 milligram Citalopram, per dag.
Ik heb nu Otrivin voor slijm gekocht 90,6mg/ml oplossing maximaal 1 week te gebruiken, als niet oplost STOP ik met Haldol (afbouwen binnen maand), omdat ik nog op Abilify 20mg goed ga (periode 2010-2018 ook alleen Abilify gehad). Maar Abilify werk alleen vanuit stabiele toestand, nu ben ik redelijk stabiel en vind tijd en om bijwerkingen die verergeren te stoppen!B) Dat was zowiezo afspraak met HIC (high Intensieve Care) plus ik kan het omdat mijn RM is verlopen!

Daarnaast gebruik ik Biotene voor mijn droge mond en tong.

Bronnen:
Droge mond, droge ogen en wazig zien. Als u het syndroom van Sjögren heeft, een aandoening waarbij de slijmvliezen van onder andere ogen en mond droger zijn dan normaal: u kunt meer klachten krijgen. Dit medicijn vermindert de aanmaak van traanvocht en speeksel. Neem contact op met uw arts als u meer last heeft van oogirritatie of een droge mond.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/halo ... jwerkingen
Roken en pruimen
Tabakgebruik, of het nu door roken of kauwen is, draagt ​​ook bij aan een droge mond en een droge tong. Deze klacht verdwijnt meestal zodra je stopt met roken of pruimen.

Alcohol
Alcoholgebruik, vooral in grote hoeveelheden, leidt over het algemeen tot een droge tong en mond, omdat alcohol een diureticum (vochtafdrijvend middel) is.

Droge tong als bijwerking van medicatie / Bron: Stevepb, PixabayDroge tong als bijwerking van medicatie / Bron: Stevepb, Pixabay
Medicatie
Een droge mond en een droge tong is een van de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen. Het is meestal tijdelijk en verdwijnt zodra je stopt met het medicijn. Het gaat hierbij vooral om medicijnen die worden gebruikt voor de behandeling van allergieën (antihistaminica), verkoudheid (decongestiva), depressie, angst, hoge bloeddruk (diuretica), astma (bepaalde bronchodilatatoren), psychotische stoornissen en schizofrenie, epilepsie, urine-incontinentie, acne, de ziekte van Parkinson en spierspasmen. Het kan ook te wijten zijn aan een bijwerking van spierverslappers en sedativa.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... ling.html

Preventie:
https://www.avogel.nl/webwinkel/multi-o ... e-mond.php
https://www.youtube.com/watch?v=qXS-kSDFVO4
Hebben meerdere mensen last van bijwerkingen bij deze combi!?:S
Plaats reactie