wia

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
altink
Newbie
Newbie

30 dec 2015, 14:10

Hallo .
zal me even voorstellen
naam h altink.
mijn vraag is ik heb een wia uitkering een lgu.
die loopt tot april 2016 krijg ik bericht van de uwv of moet ik dat zelf doen.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

30 dec 2015, 15:55

Hallo H. Altink,

Je Loongerelateerde WIA-uitkering (LGU) eindigt in april 2016, en je wilt weten wat er na die tijd gebeurt.

Enkele weken voor het einde van je LGU krijg je een brief met meer informatie over het soort WIA-uitkering dat je na de LGU krijgt.

Actuele informatie over de WIA-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
altink
Newbie
Newbie

30 dec 2015, 16:26

[QUOTE=uwv_webcare;138420]Hallo H. Altink,

Je Loongerelateerde WIA-uitkering (LGU) eindigt in april 2016, en je wilt weten wat er na die tijd gebeurt.

Enkele weken voor het einde van je LGU krijg je een brief met meer informatie over het soort WIA-uitkering dat je na de LGU krijgt.

Actuele informatie over de WIA-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team[/QUOTE]
Hallo bedankt voor u snelle reactie.
mijn gezondheid is absoluut niks veranderd de laatste 2 jaar.
is te veel om te beschrijven hou het maar op psychische en hart problemen.kom je van de lgu ook nog wel eens de lau.
of is dat niet meer.
mvrgr harry
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

31 dec 2015, 09:19

Hallo Harry,

Ja, je kunt na je LGU naar de LAU krijgen. Er twee mogelijkheden om daarvoor in aanmerking te komen:
-Je bent 80 tot 100% arbeidsongeschikt. Je hebt dan geen restverdiencapaciteit, en gaat automatisch over van LGU naar LAU.
-Je bent 35 tot 80% arbeidsongeschikt. Je hebt dan een restverdiencapaciteit, een bedrag dat je volgens onze berekening nog kunt verdienen ondanks je arbeidsongeschiktheid. Verdien je ten minste 50% van dat bedrag, dan krijg je LAU. Werk je niet naast je uitkering? Of verdien je minder dan 50% van wat je nog kunt verdienen? Dan krijg je een Vervolguitkering (VVU).

Actuele informatie over de LAU vind je hier.

Ik wens je een goede jaarwisseling!

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
Brenda1981
Newbie
Newbie

29 mei 2019, 15:55

Hallo,

Ik heb een WIA uitkering van > 35%. Mijn WIA uitkering wordt aangevuld met de toeslagenwet.
Mijn WIA dagloon is euro 150,- . De vastgestelde verdiencapaciteit is euro 1926,-.

Bij 65% wordt mijn WIA uitkering beëindigd. Als ik geen recht meer op WIA hebt, dan heb ik ook geen recht meer op een toeslag.

Maar sat is nu het bedrag ter hoogte van 65%, bij bovengenoemde bedragen? Kunt u het bedrag aan geven? Dan kan ik zien hoe het berekend wordt.

Ik werk als ZZP er en ik geef mijn inkomsten op bij het UWV en belastingdienst.

Hoe wordt nu de beëindiging van de WIA van de inkomsten van 65% berekend? 65% waarvan? Wordt bij de berekening de toeslagenwet ook betrokken?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Brenda
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

31 mei 2019, 13:41

Hallo Brenda,

Je WIA-uitkering wordt inderdaad (op basis van inkomsten) beëindigd wanneer je 12 aansluitende maanden meer dan 65% van jouw maatmanloon hebt verdient.

Voor de berekening van dit percentage aan inkomsten, telt de toeslag van UWV niet mee.
Wil je weten welk bedrag aan inkomsten je kunt aanhouden hiervoor? Dan raad ik je aan om in het arbeidsdeskundig rapport na te kijken wat jouw maatmanloon is. 65% van dit maatmanloon houden wij aan voor het vaststellen of jouw WIA-uitkering wordt beëindigd of niet.

Weet je niet wat jouw maatmanloon is en kun je het niet terugvinden in het arbeidsdeskundig rapport? Neem dan contact op met onze telefonische klantenservice via 088-8989294. Je kunt ook een bericht sturen via Mijn UWV/Mijn berichten. Mijn collega van de klantenservice helpt je graag verder.

Ik wens je een fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet
Caren
UWV Webcareteam
Brenda1981
Newbie
Newbie

17 jul 2019, 13:53

Hallo Webcare,

Stel mijn maatmanloon is euro 21,-

Ik werkte 36 uur per week, dat is 13 x 36 = 468 uur per 3 maanden : 3 = 156 uur per maand.

Dat is 21 x 156 = 3276,- bruto per maand WIA maandloon
65% van euro 3276, = 2129,- bruto per maand
2129 x 12 = 25.552,80
Dus als ik in een jaar meer dan euro 25.552,80 bruto heb verdiend, dan beeindigd mijn WIA uitkering. Voor de berekening van dit percentage aan inkomsten, telt de toeslag van UWV niet mee.

Klopt deze berekening? Want dan snap ik het!

Met groet,
Brenda
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

17 jul 2019, 15:16

Hallo Brenda,

Begrijpelijk dat jij wilt weten of de berekening zo klopt.

Via het forum kan ik niet in jouw persoonlijke gegevens kijken, en deze berekening heeft een aantal haken en ogen die het erg ingewikkeld maken om er iets nuttigs over te zeggen zonder de specifieke gegevens. Je geeft bijvoorbeeld zelf al aan dat je als ZZPer werkt, wat maakt dat de berekening bij ons anders gaat.

Ik raad je daarom graag aan te bellen met 088 898 9294, mijn collega kijkt dan graag mee of jij de berekening zo snapt!

Met vriendelijke groet,
Timo
UWV Webcareteam
Brenda1981
Newbie
Newbie

19 jul 2019, 07:40

Hallo,

Het is toch wel wat, ik probeer er al 2 jaar achter te komen bij welke inkomsten mijn WIA uitkering worden beeindigd.

Bij het 088 nummer wordt je er niet wijzer van want de meesten die daar werken zijn dozen en weten er zelf niets van.

Dus je moet al een hele eenvoudige vraag stellen wil je echt antwoord krijgen. Ik ben 3 keer naar het UWV kantoor geweest en krijg geen antwoord.

Ik heb via de site van het uwv de vraag gesteld en daar zeggen ze gewoon dat ze er geen antwoord op geven. Stelletje hufters met elkaar.

Kan ik naar een advocaat gaan voor een vraag waar ik gewoon een antwoord op behoor te krijgen.

U kunt best vertellen of de methodiek van mijn berekening klopt ja of nee. Kom nou even.

Klopt mijn methodiek hieronder bij een vervolguitkering en bij een LAU uitkering? Ik ben inderdaad ZZP
Stel mijn maatmanloon is euro 21,-

Ik werkte 36 uur per week, dat is 13 x 36 = 468 uur per 3 maanden : 3 = 156 uur per maand.

Dat is 21 x 156 = 3276,- bruto per maand WIA maandloon
65% van euro 3276, = 2129,- bruto per maand
2129 x 12 = 25.552,80
Dus als ik in een jaar meer dan euro 25.552,80 bruto heb verdiend, dan beeindigd mijn WIA uitkering. Voor de berekening van dit percentage aan inkomsten, telt de toeslag van UWV niet mee.

Het gaat mij niet om de cijfers maar ik wil weten of je het zo kunt berekenen. Wat is de methodiek.

Als u het niet aangeeft, dan zal ik een klacht moeten indienen want geen enkele persoon bij het UWV wil dit vertellen. En hier heb je recht op.

En nogmaals, je hebt er niets aan om 088 te bellen of de UWV te mailen want je krijgt gewoon geen antwoord.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

19 jul 2019, 13:42

Hallo Brenda1981,

Je hebt zeker recht om te weten hoe wij de hoogte van je loonaanvullingsuitkering (LAU) berekenen. Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt, als je na al de pogingen van jouw kant nog geen duidelijkheid hebt.

Juist omdat wij je een duidelijk antwoord willen geven, moeten wij je gegevens kunnen inzien. Zo krijg je een antwoord dat van toepassing is op jouw situatie en hoeven we niet (teveel) aannames te doen.

Bij een aantal punten in je bericht kan ik een toelichting geven:

Het maatmanloon
Het maatmanloon is het loon dat je verdiend zou hebben, als je niet arbeidsongeschikt was geworden. De hoogte van het maatmanloon vind je in het rapport van de arbeidsdeskundige. Kijk ook hier. Als je 12 maanden meer dan 65% van het maatmanloon verdient, gaan we je LAU-uitkering beëindigen.

Verrekening van je inkomsten
Als je tijdens je WIA-uitkering als zelfstandige bent gaan werken, dan geef je jouw inkomsten door. Die verrekenen wij met je uitkering. Geef het ook meteen via het wijzigingsformulier aan ons door als je winst maakt.
Je uitkering gaan we uitbetalen als een voorschot. Vanaf juli van het volgende kalenderjaar krijgen wij van de Belastingdienst gegevens over je inkomsten. Aan de hand daarvan kijken wij hoe hoog je uitkering had moeten zijn.

Was je vóór je uitkering al zelfstandige? Wij verrekenen je inkomen als zelfstandige alleen, als je tijdens je uitkering meer uren als zelfstandige bent gaan werken dan voordat je ziek werd.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Plaats reactie