IVA en ZZP

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Emma75
Newbie
Newbie

20 okt 2019, 14:51

Beste UWV webcare medewerker,

Ik had de volgende vraag. Sinds 2009 was ik part time (6 uur in de week) ZZPer en daarnaast part time (30 uur in de week) in loondienst.

Begin 2018 ben ik helaas vervroegd afgekeurd en is een IVA uitkering toegekend. Mij werd toen gezegd dat mijn 6 uur ZZP inkomsten buiten beschouwing zouden worden gelaten, nu ik al zo lang ZZPer was en ze inzagen waarom ik die werkzaamheden wel kon voortzetten.

Daarna kreeg ik een brief waarin stond dat nu mijn omzet als ZZPer voor 2018 nog niet bekend was, mijn IVA uitkering als voorschot zou worden toegekend.

Voor de zekerheid even contact opgenomen met het UWV en te horen gekregen dat deze brief standaard was, maar dat het bij ging om de 6 uur in de week, ongeacht de omzet. Ik hoefde verder niets te doen, maar het was wel verstandig mijn uren bij te houden (deed ik al, dus geen probleem).

Ik heb pas onlangs mijn belastingaanslag 2018 gekregen. Ik was -wegens ziekte- laat met het indienen.

Mijn vragen zijn als volgt:

Klopt het dat inkomsten uit reeds bestaande ZZP werkzaamheden buiten beschouwing worden gelaten?

Is het verstandig mijn urenoverzicht alvast naar het UWV te sturen (hoe / aan wie)?

Hoe lang gaat het ongeveer duren voordat mijn IVA uitkering over 2018 definitief zal worden vastgesteld?

Een en ander lijkt duidelijk, maar ik heb het liever zo snel mogelijk definitief vastgesteld.

Alvast bedankt!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

21 okt 2019, 11:56

Hallo Emma75,

Goed dat je je informeert over wat te doen als je als zelfstandige werkt naast je IVA uitkering! Zoals je terecht al zelf aangeeft worden de uren die je al als zelfstandige werkte beschouwd als vrij te laten uren die niet worden verrekend met je IVA-uitkering. Als het goed is heb je dat vastgestelde aantal uren ook in een brief of rapportage zwart op wit gekregen toen je uitkering is toegekend.

Wij verrekenen je inkomen als zelfstandige alleen met je WIA-uitkering als je tijdens de uitkering meer uren als zelfstandige bent gaan werken dan voordat je ziek werd. Het is dus goed om het kantoor dat je uitkering berekend periodiek op de hoogte te houden van je gewerkte uren. Dat kun je doen met het Wijzigingsformulier voor de WIA dat je via Mijn UWV kunt invullen en versturen.

De -voorlopige- vaststelling van je recht op WW over 2018 kan pas gebeuren als we zelf de gegevens hebben gekregen. Wij kijken daarvoor naar jouw aangifte inkomstenbelasting, die wij krijgen van de Belastingdienst. Helemaal definities is het daarmee nog niet. Wij gaan na 5 jaar beoordelen of de uitkering definitief moet worden herzien of ingetrokken.

Veel succes met je onderneming!

Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcareteam
Emma75
Newbie
Newbie

01 nov 2019, 22:00

Excuses voor de late reactie. Maar veel dank voor jullie antwoord!

Begrijp ik de laatste zin goed dat het UWV pas na een periode van 5 jaar gaat beoordelen of het voorschot een definitieve uitkering wordt? Of ontvang ik daarover per jaar een (voorlopig) besluit?
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

04 nov 2019, 13:45

Hallo Emma75,

Namens mijn collega: Graag gedaan!

Wij gaan inderdaad na 5 jaar beoordelen of de uitkering definitief moet worden herzien of ingetrokken.

Daarnaast is het gangbaar om elk jaar een voorlopig besluit over jouw voorschot te ontvangen. Dit kan afhankelijk van je situatie aangepast worden, door deze bijvoorbeeld per kwartaal te krijgen.

Heb je hier nog meer vragen of verzoeken over, dan raad ik je aan hierover contact met ons op te nemen. Dat kan via een bericht op Mijn UWV of door met ons op werkdagen te bellen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294.

Met vriendelijke groet,
Wieger

UWV Webcareteam
Emma75
Newbie
Newbie

07 nov 2019, 14:53

Nog één vraag: hoe kan ik mijn uren doorgeven?

Met een online wijzigingsformulier gaat niet, omdat je geen documenten kunt aanhechten.

Tekst in het opmerkingen veld wordt ook niet geaccepteerd wegens niet toegestane leestekens. Dit, terwijl ik alleen cijfers, letters, punten en komma’s gebruik.

Heel ergerlijk dit!
Emma75
Newbie
Newbie

07 nov 2019, 15:33

Update: volgens het UWV (telefoon) kan ik het beter per post toesturen. Dat ga ik doen. Is het toch opgelost!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

08 nov 2019, 09:07

Hallo Emma75,

Fijn dat je via mijn collega’s van de telefonische klantenservice al antwoord hebt gekregen op jouw laatste vraag.

Ik en mijn collega’s wensen jou alvast een heel mooi weekend toe!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
Plaats reactie