psychiatrische stoornis en wia en solliciteren

Heb je een vraag of verhaal maar bestaat er nog geen forum waar dat thuishoort? Dan kun je die hier stellen of vertellen!
Gesloten
KeepSmiling
Newbie
Newbie

09 aug 2011, 21:20

hoewel het nog niet relevant is voor nu, maar wel voor over een tijdje, toch alvast dit forum

mede vanwege een bipolaire stoornis (is gediagnostiseerd) heb ik nu een wia uitkering, om in een arbeidsritme etc te komen ga ik
nu eerst beginnen met vrijwilligerswerk en daar ben ik niet verplicht dit te vermelden.

Hoe zit dat nu wanneer ik ga solliciteren naar betaald werk? bij het gelijk vertellen is de kans op afwijzing zeer groot, mag je het verzwijgen?

hoe zit dat dan als je later mogelijk door die bipolaire stoornis in de ziektewet komt, kan een werkgever of het uwv dan een uitkering weigeren omdat ik het verzwegen heb?

het is voor mij zo dubbel, uwv en ook ik wil graag dat ik weer betaald aan het werk gaat, en dat je alles volgens de regels doet etc. wat mogelijk de kans op betaald werk weer verkleind...op dit moment is het al zo moeilijk om aan betaald werk te komen met een "gat" in je cv, op wat voor manier dan ook ontstaan.

wil alles zo eerlijk mogelijk doen zodat ik niet in problemen kom met het uwv dan wel toekomstige werkgever

heeft iemand hier (met een psychiatrische diagnose) ervaringen mee of adviezen hierover, alle tips en ervaringen etc zijn welkom
Stuiterbal
Newbie
Newbie

10 aug 2011, 08:45

Beste KeepSmiling,

Goed dat je vrijwilligers werk doet dat houdt je lekker bezig en uit huis en kun je hierdoor langzaamaan ervaren wat je wel en niet aankunt.

Je hoeft niets te melden(aan de werkgever!) ook niet van het UWV en bij uitval heb je hoe dan ook recht op een uitkering. Dus er is hier geen sprake van verzwijging zoals bij bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering wel het geval is.

Ik heb in mijn leven geleerd dat je het beste aan kan geven waar je mogelijk in de toekomst tegenaan kan lopen in je werk. Dit biedt de werkgever de kans om een reeele inschatting te maken of hij liever wel of niet met je in zee gaat. Hangt ook van de soort baan af.

Op deze manier kunnen ze meer begrip voor je tonen mocht je eens uitvallen. Ook zijn er veel voordelen voor een werkgever zoals de vijfjarige zekerheid die het aangaan van een contract met zich meebrengt. Ze hoeven dan niet bij uitval voor je salaris(ziektewet) te zorgen. dit wordt gedekt door de WIA.

Je kunt zelfs een voordeel hebben door het aan te geven omdat er zelfs premies uitgekeerd worden aan de werkgever omdat ze een arbeidsbeperkte in dienst nemen.

Ziet de werkgever het niet zitten dan weet je dat ook gelijk en ben je beter af om er niet te werken anders moet je zo op je tenen lopen en das vaak niet goed met jouw diagnose.

Kortom is mijn advies om vanaf dag 1 eerlijk te zijn in de communicatie met de werkgever maar je hoeft niet het achterste van je tong te laten zien.
Dit gaat ze allemaal niet aan. Gooi het dus op de extra voordelen die het je toekomstige werkgever bied en zeg dat je wil re-integreren.

ik hoop dat je hier wat aan hebt. verder wil ik je sterkte wensen met je beperking en alles wat dat met zich meebrengt.

Succes ermee!
Laatst gewijzigd door Stuiterbal op 10 aug 2011, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Desie
Administrator
Administrator

10 aug 2011, 09:06

Hallo Keepsmiling,

Zoals je misschien weet hebben wij een team van het Uwv hier op het forum zitten waar je met je vragen naar toe kan zie onderstaande link.
WAO, WIA, WW, ZW etc - Lotgenotenforum.nl

Ik zou zeker dit bericht wat je schrijft ook in dat forum neerzetten zodat zij eens kunnen kijken wat je rechten en plichten zijn.
Ik weet ook dat je elke verandering moet melden aan het Uwv dus pas daar mee op als je dit niet doet.

Succes ermee.
Desie beheer
Otti
Full Member
Full Member

10 aug 2011, 12:24

Je kunt ook zeggen dat je gewoon ziek bent geweest. Dan hoef je de diagnose niet te vertellen. Je hoeft over je prive omstandigheden niets te zeggen bij een sollicitatie. Zoveel had ik begrepen.
De zin van het leven is het te leven.
Gesloten