Verhuizen voorbereiden als je een stoornis hebt

Heb je een vraag of verhaal maar bestaat er nog geen forum waar dat thuishoort? Dan kun je die hier stellen of vertellen!
Gesloten
Paquda
Newbie
Newbie

10 jul 2011, 12:03

Hoe bereid je iemand voor op een komende verhuizing?
En dan met name als ze een verstandelijke beperking heeft, depresief is en autistisch kan zijn.

Het zal zeker nog wel een paar jaar duren, maar we spreken er toch al over.
Confused
Hero Member
Hero Member

10 jul 2011, 19:07

Persoonlijk zou ik haar er nog niet op voorbereiden. Voor autistische kinderen is het heel erg moeilijk om te plannen, om in te schatten hoe lang iets nog duurt. Veel autistische kinderen zijn bijvoorbeeld volledig van de leg in de sinterklaasperiode of zelfs van hun eigen verjaardag als deze op meerdere dagen wordt gevierd (school, familie, buren). En dan heeft je dochter ook nog eens een verstandelijke beperking erbij die het haar niet makkelijker zal maken.

Zelf hebben we emigratieplannen en zoals je weet is mijn dochtertje van 3 ook autistisch. Ik heb haar nog niet verteld dat we gaan verhuizen. Sowieso omdat we nog geen flauw idee hebben wanneer het zal gaan gebeuren; het huis staat nu te koop maar de huizenmarkt is zo belabberd dat we verwachten dat het huis helaas niet snel verkocht zal zijn. En ik wil geen onrust veroorzaken bij haar.

Meestal kondig ik dingen (zoals een dagje uit of een bezoekje aan iemand) pas ??n dag van tevoren of dezelfde dag aan. Heel, heel soms enkele dagen van tevoren (bijv bezoek aan de tandarts zodat we het mondje-opendoen vast konden oefenen), maar dat doe ik alleen wanneer ik verwacht dat ze er niet al te onrustig van wordt.

Wat je wel alvast kunt doen is samen boekjes over het onderwerp lezen. Bij de bieb of via internet zal er vast een hoop te vinden zijn. Op die manier leert je dochter alvast wat het inhoudt om te verhuizen, en dat zal tzt een hoop spanning wegnemen. Het ?chte voorbereiden, daar zou ik pas heel kort van tevoren mee beginnen. Bijvoorbeeld wanneer je dozen in gaat pakken.

Succes!
Paquda
Newbie
Newbie

10 jul 2011, 19:20

Wij praten er in huis wel over, dus ze vangt wel genoeg op. Maar het echt snappen doet ze niet. En dat houden we voorlopig ook zo.

Tijd zegt haar niets, maar heb haar nu duidelijk gemaakt dat ze deze school hier waarschijnlijk wel zal afmaken, daar heeft ze ook vrede mee.

Heb wel uitgelegd dat we een huis gaan zoeken met genoeg slaapkamers, dus dat het daarom wel wat langer kan duren, en dat we eerst nog gaan sparen. Dus dat snapt ze wel.

Ik moet haar juist vroeg voorbereiden zodat ze er gewent mee raakt, doe ik dat niet dan kan zij daar helemaal niet mee omgaan. Nieuwe dingen kan ze niet aan. Een dagje weg moet ik zeker 2 weken van te voren bekend maken en een hele planning met haar maken. Dus dan doe ik nu ook maar met het onderwerp verhuizen.
Gesloten