IVA-uitkering voor MS patient zonder werkgever?

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
JohanvdH
Newbie
Newbie

12 feb 2020, 12:46

Beste mensen,

Mijn vrouw heeft vorig jaar zomer de diagnose MS gekregen.
Het gaat helaas steeds verder bergafwaarts. Mobiliteit wordt snel minder en cognitief gaat het ook steeds slechter.

In 2003 heeft mijn vrouw naar aanleiding van burn-out klachten en een tegenwerkende werkgever uiteindelijk ontslag genomen. Dat leverde broodnodige rust op en na een aantal jaar de gelegenheid om uiteindelijk het fulltime moederschap van onze kinderen op zich te nemen.
Vlak voor de zomer in 2019 heeft mijn vrouw weer gesolliciteerd. De kinderen worden zelfstandiger en ze had zin om haar energie ergens anders op te richten.

Die plannen zijn door de MS in de war geschopt. Het leek aanvankelijk nog mee te vallen maar het gaat dermate veel slechter dat de revalidatiearts al heeft aangegeven dat de wens om weer te gaan werken niet meer haalbaar is.
Dat levert voor mij de uitdaging dat ik nu naast mijn fulltime baan ook nog het volledige huishouden en de zorg voor twee kinderen en een minder valide echtgenote op mij heb moeten nemen.

Nu kwam ik erachter dat mensen die MS hebben en 100% zijn afgekeurd in aanmerking komen voor een IVA-uitkering. Dat zou voor ons iets meer lucht betekenen waardoor ik wellicht iets minder zou kunnen gaan werken om zo mijn zorgtaken beter te kunnen uitoefenen.
Het gekke is dat ik niets kan vinden over hoe het werkt met een IVA-uitkering voor mensen die geen actief arbeidsverleden hebben (dus die op het moment van ziek worden niet in dienst waren van een werkgever).

Komt mijn vrouw überhaupt wel in aanmerking voor een IVA-uitkering?
En zo ja, hoe loopt het traject dan (want zonder baan heb je ook geen bedrijfsarts om maar iets te noemen en die komt in vrijwel alle flows altijd naar voren)?

Alle informatie is welkom.

Groet,
Johan
Plaats reactie