wia aanvraag? betaling via wie?

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Pieter73
Newbie
Newbie

30 dec 2019, 13:18

Hallo,

Ik ben bezig met mijn wia aanvraag. Op een gegeven moment kom ik bij ede vraag aan wie de WIA uitkering moet worden uitgekeerd, aan mijzelf of aan de werkgever. ik begrijp deze vraag niet.
Waarom zou dit via de werkgever gaan? Ik ben niet meer aan het werk nu, heb wel een werkgever en ben in vaste dienst. Een tweede spoor traject loopt.

Het lijkt me toch logisch dat een wia uitkering aan mij wordt betaald? Of zie ik dat verkeerd en begrijp ik het echt niet? Waarom zou dit via een werkgever gaan?

groeten Pieter
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

31 dec 2019, 09:24

Hoi Pieter,

Ik snap dat je graag wilt weten wat de reden kan zijn om je WIA-uitkering via de werkgever te laten betalen.

De reden hiervoor is meestal dat iemand dan nog wel een aantal uren werkt bij de werkgever en dan alles laat betalen door de werkgever. Op die manier heb je 1 betaling i.p.v. je loon van de werkgever en je WIA-uitkering.

Jij geeft echter al aan dat je niet meer werkt, dus dan kun je de WIA ook gewoon zelf ontvangen, zonder tussenkomst van de werkgever.

De werkgever hoeft je niet te ontslaan en kan je gewoon in dienst houden. Dit wordt een slapend dienstverband genoemd. De Hoge Raad heeft in november echter besloten dat werknemers niet jaren meer tegen hun zin in dienstverband mogen blijven. De reden voor het slapende dienstverband was dat er dan een transitievergoeding tegenover het ontslag moest staan. Hierdoor kozen veel werkgevers ervoor om dan maar niet de werknemer te ontslaan.

Door de uitspraak van de Hoge Raad kunnen ze nu echter een compensatie krijgen als ze een transitievergoeding hebben betaald. Meer informatie hierover, vind je hier:https://www.uwv.nl/werkgevers/actueel/u ... jzigd.aspx.

Hopelijk heb ik je zo wat meer duidelijkheid kunnen geven.
Alvast een hele fijne Jaarwisseling!

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam
Plaats reactie