bijstand wie beslist

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
hubertus1968
Jr. Member
Jr. Member

10 aug 2019, 10:49

ben afgekeurd voor 80% - 100% ( rugklachten) nu heb ik een aanvraag gedaan voor bijstand maar daar zeggen ze je MOET ingeschreven staan als werkzoekende en dan vinden we wel werk maar de ene zegt afgekeurd en senzer zegt werken ??????????????
wat nu ?
socrates
Full Member
Full Member

12 aug 2019, 14:54

Als je 80 tot 100% bent afgekeurd kom je normaal gesproken niet in aanmerking voor bijstand omdat UWV je een aanvulling geeft tot op bijstandsniveau als je WIA of WAO uitkering lager is dan de bijstand.

Alleen in bijzondere omstandigheden krijg je geen aanvulling tot bijstandniveau en moet je een beroep doen op de bijstand. heeft UWV je een aanvullende uitkering geweigerd?
hubertus1968
Jr. Member
Jr. Member

12 aug 2019, 15:35

ik heb destijds aanvulling aangevraagd ja en niet gekregen en heb tw aangevraagd omdat het aanvulling moest ik maar naar de gemeente of zoiets en toen werk.nl en bij senzer waarop ik bij senzer te horen kreeg dat ik maar beter iets anders erbij moest doen , dit heb ik een tijdje laten rusten want het ging van het kastje naar de muur enz. nu had ik wat aanvragen lopen (iets anders ) waarbij dit weer ter spraken kwam en ik dus de gegevens invulde en ik me als werkzoekende in moest schrijven dit heb ik weer nagevraagd hoe dit kon waarop er een antwoord volgde van, we vinden wel werk voor je ,en ik dacht dus wat raar daar afgekeurd en de ander beslist van werken voor een beetje bijstand. dus ik heb de uitkering en tw en nog onder de bijstand en aanvulling moest ik maar ergens anders zijn
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

13 aug 2019, 09:25

Hallo Hubertus1968,

Ik kan me voorstellen dat de ‘inschrijving als werkzoekende’ vragen bij je oproept, als je niet kunt werken.

Als je een bijstandsuitkering aanvraagt op werk.nl, dan word je ook ingeschreven bij het Werkplein. Deze inschrijving betekent niet automatisch dat je werkzoekende bent. Dit wordt per situatie beoordeeld.

In je eerdere berichten lees ik dat je een WAO-uitkering+toeslag ontvangt. Als je onder het sociaal minimum voor jouw leefsituatie komt, dan kun je kijken of je in aanmerking komt voor een aanvullende bijstand.

Als je volgens ons volledig arbeidsongeschikt bent, dan zou de gemeente daar ook rekening mee moet houden voor het deel dat je bijstand krijgt. Overleg daarom met je gemeente, als ze van je verwachten dat je werk gaat zoeken.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
hubertus1968
Jr. Member
Jr. Member

13 aug 2019, 09:30

Ja dat is het hem nu geen duidelijkheid en het cirkeltje is weer rond en terug bij

Thnx voor alles we laten het maar weer zo
Plaats reactie