Werken (uitproberen) naast wia 100% met behoud van

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Mykel
Newbie
Newbie

09 jul 2019, 20:50

Beste Uwv,

Ik ben 80/100 ao op basis van een wga.

Ik heb deze uitkering sinds 2010. Mijn klachten zijn in principe Nog steeds hetzelfde maar soms verveel ik me heel erg thuis.

Ik heb op internet wat thuiswerk aanbieders gezien en ben hier wel geïnteresseerd in. Ivm lichamelijken en mentale klachten kom ik niet veel buiten maar het leek me wel leuk om dit werk te doen.

Nu weet Ik dat er vroeger een regel was dat je met behoud van je uitkering een half jaar mag uitproberen, en dan nog een half verlenging en eventueel nog een jaar daarna. Als ik dit verkeerd bewoord hoor ik het graag en zou dan ook graag Willen weten hoe die regeling nu in elkaar zit

Ook wil ik weten dat als de proeftijd voorbij is en je vind het werk niets hoe er dan gehandeld wordt door het uwv. Moet je dan op gesprek komen bij het uwv om je arbeids(on)geschiktheid te bespreken? Want je hebt immers iets uitgeprobeerd en er kan dan gesteld worden dat je weer kan werken?

Verneem het graag!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

10 jul 2019, 10:47

Beste Mykel,

Wat dapper van je dat je weer aan het werk wilt gaan en goed dat je van te voren uitzoekt wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

Ik lees dat je voor 80 tot 100% arbeidsongeschikt bent en een WGA uitkering ontvangt. Als je weer wilt gaan werken raad ik je om dit van te voren te bespreken met jouw arbeidsdeskundige.

Maak je gebruik van de werkmap? Dan kun je jouw arbeidsdeskundige bereiken door een bericht in je werkmap te sturen.

Als je een werkgever hebt gevonden die jou een kans wil geven om thuis te werken, maar je twijfelt nog of je geschikt bent hiervoor. Dan kun je toestemming krijgen om 2 maanden op proef te gaan werken. Je houdt dan je WGA-uitkering en verdient geen loon. Dit heet een proefplaatsing! Meer informatie vind je hier: https://bit.ly/2Y0b6uO.

De proefplaatsing duurt in principe maximaal 2 maanden, dit is net zo lang als een proeftijd bij een dienstverband. Heeft jouw werkgever meer tijd nodig? Dan kan hij dit aanvragen bij ons. Wij gaan dan beoordelen of er meer tijd nodig is.

Kom je erachter dat het toch te zwaar is of dat je het niet leuk vind? Bespreek dit dan altijd eerst met je arbeidsdeskundige. Je arbeidsongeschiktheid percentage is al vastgesteld voor jou, dus wij gaan er niet vanuit dat je direct weer kunt werken. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn dat je straks geen uitkering meer ontvangt.

Met vriendelijke groet,

Jim
UWV Webcareteam
Mykel
Newbie
Newbie

10 jul 2019, 10:57

Dank je wel voor je reactie.

Heb Nog een andere vraag. Stel dat ik ergens aan de slag ga, ben Ik dan ook verplicht aan die werkgever te vertellen dat ik een wia ontvang? Ben namelijk bang dat er dan met vooroordelen naar je gekeken wordt.

Gr
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

10 jul 2019, 11:57

Je hoeft een werkgever niet direct te vertellen dat je WGA-uitkering hebt. Een voordeel om het wel te vertellen is dat er financiële voordelen voor de werkgever zijn als hij jou aanneemt. De financiële risico’s zijn namelijk dan kleiner voor hem.

Heb je de nieuwe baan gekregen? Dan moet je volgens de wet na 2 maanden wel vertellen dat je een WIA-uitkering hebt, maar alleen als je werkgever daarom vraagt. Je hoeft dan ook geen medische informatie te vertrekken aan de werkgever.

Met vriendelijke groet,

Jim
UWV Webcareteam
Plaats reactie