Ziekmelding tijdens WGA-uitkering

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Jot
Newbie
Newbie

13 nov 2018, 15:55

Beste webcare.

Ik heb een WIA WGA uitkering naast een partime baan (41% AO, 16 uur baan).
Nu zit ik tijdelijk in de ziektewet na een operatie. Deze operatie heeft niets te maken met de oorzaak van mijn WIA-uitkering. Wel zal ik door deze operatie zo'n 4-8 weken uit de running zijn. Moet ik nu ook doorgeven aan het UWV dat ik ziek ben?

Even voor de duidelijkheid. Mijn ex-werkgever is eigen risicodrager. Ik ben inmiddels drie jaar geleden geïntegreerd bij een andere werkgever en werk daar nu 16 uur per week. Deze werkgever is voor ziektewet enzo verzekerd bij een van de grote verzekeringen hiervoor. Op mijn huidige werk zijn ze wel enigszins op de hoogte van mijn gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, maar ze weten daar niet het naadje van de kous. Toen ik daar drie jaar geleden probeerde uit te leggen over de no-risk-polis, vonden ze dat niet erg interessant en zijn daar niet verder op in gegaan. Ze hebben me gewoon net als alle andere werkgevers verzekerd bij deze ene maatschappij (niet het UWV). Mocht het nodig zijn (bijvoorbeeld als herstel te lang duurt), zal ik te maken krijgen met een keuringsarts van de verzekeringsmaatschappij van mijn huidige werkgever.

Is het nu nodig dat het ik het UWV op de hoogte breng van deze ingreep? De ingreep heeft niets met mijn ziekte te maken en ik verwacht hiervan binnen aanzienlijke tijd te herstellen (er is natuurlijk altijd risico van niet-herstellen, aangezien in ME/CVS heb en onder narcose ben geweest, geen fijne combi).

Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat het UWV zich nu gaat bemoeien met mijn herstel en werkhervatting.

Graag uw reactie hierop,
Vriendelijk groet
Jot
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

14 nov 2018, 08:56

Hallo Jot,

Je wil weten of je het aan UWV moet doorgeven dat je geopereerd gaat worden.
Dat hoeft niet. Voor je WIA-uitkering hoef je veranderingen in je gezondheid alleen door te geven als de verwachting is dat het langdurige, of permanente veranderingen zijn: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -verandert

Ik wens je een voorspoedig herstel!

Met vriendelijke groet,
Jur
UWV Webcareteam
Plaats reactie