Verrekening WIA met belastingaftrek als ZZP er

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Brenda1981
Newbie
Newbie

09 nov 2018, 15:50

Goedemiddag Webcare,

Kunt u uitleggen hoe de verrekening gaat bij een WIA vervolguitkering als er inkomsten als ZZP worden verworven en als er sprake is van Belastingaftrek?

Ik noem maar even willekeurige bedragen, stel:

Bruto inkomsten euro 20.000,-
Kosten euro 10.000,-

Bruto inkomsten = euro 10.000,-

Belastingaftrek euro 7000,-.

Ik heb een WIA vervolg uitkering van euro 400,-.
De WIA vervolg uitkering wordt aangevuld tot bruto 1.100,- door de Toeslagenwet.
Ik heb recht een WIA vervolg uitkering, geen Loonaanvullende uitkering

Wat neemt het UWV nu als inkomen? Wat wordt nu door de Toeslagen wet teruggevorderd in dit voorbeeld? En op welk artikel in de Toeslagen wet is deze berekening gebaseerd?

Hartelijk dank,
Brenda1981

.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

13 nov 2018, 15:35

Hallo Brenda1981,

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe het zit, als je naast je vervolguitkering van de WIA ook inkomsten hebt als zzp’er.

Ten eerste wil je weten van welke inkomsten wij uitgaan. Als je naast je WIA-uitkering als zelfstandige werkt, dan verrekenen wij de inkomsten uit zelfstandige arbeid met je uitkering. Bij inkomsten gaat het om de belastbare winst plus de ondernemersaftrek plus de mkb-winstvrijstelling.

Van je bruto-inkomsten mag je van de Belastingdienst nog bepaalde kosten en aftrekposten af halen. Wat er hierna overblijft is je belastbare winst. Welke kosten en posten voor jou gelden, kun je het beste bij de Belastingdienst navragen.

Ook wil je weten of de toeslag teruggevorderd gaat worden. Wij gaan je inkomsten inderdaad verrekenen met je vervolguitkering+toeslag. Om voor jouw situatie de berekening toe te lichten, hebben wij inzage in je gegevens nodig. Advies is om contact op te nemen met je arbeidsdeskundige, als je wilt starten als zelfstandige. Dit kan via een bericht in je Werkmap. Maak je geen gebruik van de Werkmap? Dan kun je ons telefonisch bereiken.

Geef via het wijzigingsformulier van de WIA alvast je verwachte inkomsten door. Laat ons ook via het wijzigingsformulier weten, als je winst gaat maken. Hiermee voorkom je dat je achteraf een groot bedrag terug moet betalen of nu te weinig aanvullende uitkering ontvangt.

Als je meer wilt weten over de wetgeving, dan kun je bijvoorbeeld terecht bij je rechtsbijstand of het Juridisch Loket.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Plaats reactie