vroegpensioen naast WAO uitkering

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Pierenslat
Newbie
Newbie

22 okt 2018, 16:47

vanaf oktober 1996 ben ik gedeeltelijk in de WAO 45-55%. vanuit werkzaamheden in de bouwde (UTA-CAO) ben ik gedeeltelijk afgekeurd.
tot 3 jaar geleden ben ik in loondienst geweest (UTA) en is er voor mij premie (vroeg)pensioen betaald.

Met toestemming van UWV ben ik nu 3 jaar naast mijn gedeeltelijke afkeuring, zelfstandige (verkoop dakkapellen en hardlooptrainer)
de inkomsten van deze beide bedrijfjes worden jaarlijks verrekend met mijn WAO uitkering.

Op 1 april 2019 ben ik ruim 62 (jarig 27 nov), dit is minder dan 5 jaar voor mijn AOW leeftijd. Binnen deze 5 jaar mag ik bijverdienen naast de vroegpensioen en WAO.
ik wil stoppen met verkoop dakkapellen, en hiervoor vroegpensioen aanwenden. Als betaalde hardlooptrainer (ZZPér) ben ik van plan om tot mijn pensioen door te gaan.

Mijn vraag is of het vroegpensioen meetelt in de inkomenstoets van het UWV, ik twijfel omdat dit uit een vorig vast dienstverband is opgebouwd (tot 3 jaar geleden).
hierbij wil ik wel opmerken dat ik de laatste 3 jaar als privépersoon nog wel premie hebt betaald voor mijn pensioenvoorziening. (dit mag max. 3 jaar). deze betaling is niet via een bedrijf, maar rechtstreeks uit privé vermogen.

hopelijk is mijn vraag duidelijk.

vriendelijke groet, Henk
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

23 okt 2018, 13:52

Hallo Henk,

Zeker: je hebt je vraag duidelijk geformuleerd! Je wilt weten of een eventueel te starten vroegpensioen invloed gaat hebben op je WAO-uitkering. Goed dat je dit van tevoren navraagt.

In de volgende gevallen heeft een (pre)pensioen geen invloed op je WAO en hoef je die ook niet door te geven:
- Pensioen uit werk dat je deed voordat je een WAO-uitkering kreeg;
- Pensioen dat begon voor 1 mei 2009;
- Afkoop van pensioen uit werk dat u deed voordat u een WAO-uitkering kreeg;
- Nabestaandenpensioen;
- Pensioen van de partner;
- Arbeidsongeschiktheidspensioen (een ‘WAO-gatverzekering’).

Als je het pensioen krijgt uit werk dat je hebt gedaan tijdens de WAO-uitkering moet je het wel doorgeven en verrekenen we het met je uitkering. Je geeft aan dat je dit werk hebt gedaan tot drie jaar geleden dus dan is dat zoals ik het lees het geval.

Hier kun je het nalezen op onze site: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -doorgeven

Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcare Team
Pierenslat
Newbie
Newbie

26 okt 2018, 00:03

Bedankt voor uw duidelijke reactie.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer: