Solliciteren met een WGA uitkering

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Gevlekte Koe
Newbie
Newbie

22 aug 2018, 23:04

Beste UWV Webcare,

Op de site van het UWV las ik het onderstaande. Mijn vraag is of dit klopt. In het verleden moest je de werkgever vertellen dat je een WIA uitkering ontvangt na je proefperiode van een maand. Nu hoef ik tijdens mijn sollicitatie en bij eventuele indiensttreding niets te vertellen over mijn WIA uitkering, tenzij de werkgever er na twee maanden na in indiensttreding om vraagd. Klopt dit.

Wat vertel ik over mijn WGA-uitkering?
Heeft u een sollicitatie? Dan hoeft u een werkgever niet te vertellen dat u een WGA-uitkering heeft. Het kan wel. Een voordeel om het wel te vertellen is dat er financiële voordelen zijn voor de werkgever als hij u aanneemt. Hiermee zijn de financiële risico’s voor hem kleiner. Uw arbeidsdeskundige kan u helpen bij de keuze of u het wel of niet wil vertellen.

Bent u aangenomen? Dan moet u volgens de wet na 2 maanden wel vertellen dat u een WIA-uitkering heeft, maar alleen als de werkgever daarom vraagt. U hoeft niet te vertellen welke ziekte u heeft (gehad).

Groet,

Gevlekte Koe
socrates
Full Member
Full Member

23 aug 2018, 04:00

Het klopt niet helemaal. Er bestaat namelijk een uitzondering op de regel dat U uw werkgever niet hoeft te informeren; namelijk als uw arbeidsbeperking van invloed is op uw functie/functioneren. Zo zal iemand die vanwege rugklachten een WIA-uitkering ontvangt zijn werkgever weldegelijk moeten vertellen dat hij een arbeidsbeperking heeft als hij solliciteert naar een functie van verhuizer, terwijl hij dat niet hoeft als hij met deze klachten solliciteert naar de functie van telefonist.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

23 aug 2018, 09:32

Hallo Gevlekte Koe,

Ik lees dat je onze site goed bestudeerd hebt! Je vraagt je af of je aan de (nieuwe) werkgever moet doorgeven dat je een WIA uitkering hebt.

Goed dat je de informatie op onze site gevonden hebt. De informatie klopt. Het is wettelijk verplicht om dit, als de werkgever er om vraagt, na twee maanden te vermelden.

Mag ik met je meedenken?
Misschien twijfelt de toekomstige werkgever of hij je zal aannemen, omdat je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent of bent geweest. UWV stimuleert werkgevers om mensen in dienst te nemen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn of zijn geweest. Speciaal daarvoor zijn er enkele aantrekkelijke financiële regelingen voor de werkgever.
Proefplaatsing
Een uitkering bij ziekte
Mobiliteitsbonus
Subsidie-voor-aanpassingen-op-de-werkplek
Als u opnieuw arbeidsongeschikt wordt

Ik wens je veel succes met het vinden van een mooie baan.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam
Gevlekte Koe
Newbie
Newbie

23 aug 2018, 13:47

Beste Petra,

bedankt voor u reactie.

Ik heb een nieuwe baan en ik heb niets verteld. In het verleden wel bij werkgevers verteld maar niet aangenomen. Sommige werkgevers begrijpen de regelingen niet.

Samengevat. Vroeger moest je zelf vertellen na je proeftijd dat je een WIA uitkering ontvangt, en nu is het zo dat de werkgever er na twee maanden om mag vragen maar werknemer hoeft dit zelf niet te doen.

Socrates ook u bedank voor de reactie. Ik begrijp wat u bedoeld. Je moet de werkzaamheden wel aankunnen anders is de kans op uitval groot.

Groet,

Gevlekte Koe
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

24 aug 2018, 09:40

Hallo Gevlekte Koe,

Namens mijn collega Petra, graag gedaan.
Leuk om te lezen dat je al een nieuwe baan hebt.

Ik wens je veel succes en een mooie dag verder!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Plaats reactie