herkeuring UWV op verzoek van de verzekeraar?

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Henk S
Newbie
Newbie

02 jan 2018, 12:51

Naast mijn WGA-uitkering ontvang ik een aanvulling via de verzekering die mijn (inmiddels oud-) werkgever collectief heeft afgesloten.

Die verzekeraar wil een herkeuring aanvragen, omdat zij denken dat ik een IVA-uitkering zou moeten krijgen ipv een WGA. Dat zou betekenen dat mijn uitkering van het UWV omhoog zou gaan en de aanvulling van de verzekeraar met evenveel omlaag. Financieel word ik er dus niet beter of slechter van.

Ik kan kiezen tussen meewerken of gedwongen meewerken. In het laatste geval moet de voormalige werkgever de aanvraag herkeuring ondertekenen. In het eerste geval ga ik zelf akkoord.

Ik zit in de categorie 80-100% arbeidsongeschikt. De arbeidsdeskundige kon voor mij geen functies vinden. Dus is het feitelijk 100%. Er zit geen verbetering in. Daar vraagt de verzekeraar ook naar en dat is de informatie die ik hem ook gegeven heb.

Wie heeft er ervaring mee?

Dit kon ik nog op de site van het UWV vinden: https://www.uwv.nl/overuwv/Images/Conve ... lingen.pdf

Daaruit leid ik af dat het vaker voorkomt dat uitkeringsgerechtigden herkeurd worden op verzoek van de verzekeraars.
socrates
Full Member
Full Member

03 jan 2018, 02:30

Dat de verzekeraar om een herkeuring vraagt komt inderdaad vaker voor.

Voor een IVA uitkering moet je voledoen aan twee voorwaarden:
1. je bent volledig arbeidsongeschikt (80-100%)
2. er is geen reele verwachting dat je in de toekomst weer zodanig kunt herstellen dat je niet meer volledig arbeidsongeschikt bent.

Deze laatste voorwaarden is meestal een groot probleem en kan je verzekeraar meestal niet beoordelen. Omdat een herkeuring de nodige stress met zich meebrengt (en ook de kans dat je een lagere uitkering krijgt) raad ik je aan eerst met je behandelaars te bespreken of deze nog mogelijkheden zien tot herstel in de toekomst. Verwachten ze geen mogelijkheid dan behoort een IVA tot de mogelijkheden. Verwachten ze nog wel herstel waardoor je meer aan zal kunnen dan heeft het geen zin een IVA-uitkering te doen en raad ik je aan je verzekeraar dit te laten weten en hen te vragen geen herkeuring aan te vragen omdat dit aleen maar stress oproept en geen kans van slagen heeft.

Ik weet niet of je er financieel beter of slechter van wordt. Een IVA-uitkering is hoger en kan soms ook andere voordelen hebben. Zo is het makkelijker een hypotheek aan te vragen omdat je een vast inkomen hebt.
Elke
Jr. Member
Jr. Member

03 jan 2018, 11:43

Ook ik ben pas herbeoordeeld voor IVA via de verzekering van mijn ex werkgever maar dan in het kader van het eigenrisicodragerschap.
Ik heb hier mee ingestemd omdat IVA rust en zekerheid biedt.
Wat het voor mij minder stressvol maakte is dat het ging om een IVA keuring en niet om een herbeoordeling van mijn WGA, mijn afkeuringspercentage stond al vast op 80/100% en had ik niks te verliezen.
Helaas geen IVA, ik ben niet terminaal, waren letterlijk de woorden van de verzekeringsarts en ik ben nog in behandeling dus kans op herstel.
Dus dat ik in de toekomst benutbare mogelijkheden heb, wel in een beschutte werkomgeving wat dat ook moge betekenen.
De verzekering gaat nu in bezwaar, ik heb er de energie niet voor en ik wacht wel weer af wat er gaat gebeuren en tot de volgende keer, dit was mijn 3e keer IVA aanvraag vanuit mijn ex werkgever.
Helaas neemt mijn ex werkgever zo ongeveer elk jaar een andere verzekeringsmaatschappij, die het weer nodig vindt om een IVA herbeoordeling aan te vragen.
Plaats reactie