ZZP en inkomsten

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
Plaats reactie
Brenda1981
Newbie
Newbie

28 nov 2017, 20:07

Beste Webteam, 

Ik ben ZZP- er. Het UWV is hiervan op de hoogte en ik geef het op bij de belasting.

Wat wordt nu precies als inkomsten gezien bij het UWV? Ik heb namelijk ook kosten.

Gaat het UWV uit van het verzamelinkomen die mijn boekhouder aanlevert bij de belasting. Bij het verzamel inkomen zijn de kosten afgetrokken.

Ik heb deze vraag ook via het 0900 gesteld en daar werd mij verteld dat het UWV het gehele bruto verdiende loon gaat verrekenen (dus niet het verzamel inkomen).
Maar dat kan toch niet? Als je in dienst bent bij een werkgever, dan gaat het UWV uit van het bruto loon uiteraard maar als ZZP er heb je kosten als reclame maken etc.

Kunt u mij hier antwoord op geven? Bij voorbaat dank.

Met groet,
Brenda
socrates
Full Member
Full Member

29 nov 2017, 02:43

UWV maakt een voorlopige schatting van je inkomsten en verrekend die. Na afloop van het belastingjaar doe je belastingaangifte en worden de inkomsten definitief vastgesteld door de belastingdienst. UWV ontvangt deze gegevens automatisch van de belastingdienst en stelt daarna het definitieve bedrag van je uitkering vast waarop je het afgelopen jaar recht op had.
Brenda1981
Newbie
Newbie

29 nov 2017, 14:00

Mijn vraag is wat het UWV als inkomsten ziet? Is dat het verzamelinkomen? Wilt u dat navragen bij de afdeling WIA loonaanvullend?

Ik krijg nergens antwoord hierop.

Zo als ik al uitlegde - in loondienst heb je een bruto salaris - maar geen kosten.

Als ZZP heb je dus wel kosten!

Groet,
Brenda
ElsaT
Newbie
Newbie

29 nov 2017, 15:09

Hoi Brenda,

Zie:

http://lotgenotenforum.nl/http://www.lo ... #msg141571

Het UWV kijkt naar de winst voor aftrek van de vrijstellingen, dus omzet minus kosten (maar voor aftrek van ondernemersaftrek MKBwinstaftrek en eventueel startersaftrek).

Als je het een beetje handig aanpakt kan je dus op basis van je omzet en de aangegane kosten zelf een beetje bepalen waar je op uitkomt om zo hetgeen bij te verdienen wat je mag zonder in de problemen te komen
Brenda1981
Newbie
Newbie

29 nov 2017, 22:31

Super bedankt Elsa!

Ik heb nog een vraag over mijn dagloon. Ik wil weten wat het WIA dagloon was in 2012.
In mijn situatie is het WW dagloon hetzelfde als het Ziektewet dagloon omdat ik vanuit de WW ziek ben geworden. Dit staat ook in een brief van het UWV.  En daarna ben ik in de WIA ben gekomen.

Nu is in het WIA rapport in 2012 mijn inkomen in de referte periode van de WW vastgesteld op euro 40.000 (dit is inclusief de indexering naar het jaar 2012). Dit was nodig om het maatman loon te kunnen bepalen.

Dus mijn WW dagloon en ziektewet dagloon waren in 2012  = 70 % van euro 40.000,- .

In de referte periode van de WIA heb ik een WW en Ziektewet uitkering gehad in 2010. Verder geen inkomsten.

Het WIA dagloon = gelijk aan het WW dagloon en ziektewet dagloon in het jaar 2010. Dus 70% van euro 40.000,- minus het indexcijfer.

Kan ik nu zeggen dat mijn ongelimiteerde WIA dagloon in 2012 = 70% van euro 40.000  = WIA dagloon in 2012?

Want het WW dagloon is gelijk aan het Ziektewet dagloon - dan is het gemiddelde het WIA dagloon - welke gelijk is aan het WW dagloon en Ziektewet dagloon.

Het ongelimiteerde WIA dagloon is dan is 70% van euro 40.000 in het jaar 2012. Klopt mijn analyse?

Groet,
Brenda
socrates
Full Member
Full Member

30 nov 2017, 02:59

Het WIA dagloon is wat u per dag ontvangt, u spreekt nu over uw jaarlijkse inkomen. Met behulp van het jaar inkomen kunt u inderdaad uw dagloon narekenen = delen door 261 (het aantal uitkeringsdagen per jaar).
Had u minder dagen, bijvoorbeeld omdat u in de loop van 2012 een WIA uitkering kreeg, dan moet het jaar inkomen uiteraard worden gedeeld door het aantal werkelijke arbeidsdagen.

70% gaat uit van volledige arbeidsongeschiktheid, en zou 70% moeten zijn van uw inkomen in het referte jaar voordat u ziek werd. U moet daar niet het deel ziektewet bij optellen. In veel gevallen geldt dat er voor sociale verzekeringen een maximum dagloon geldt, waar u zo te zien niet mee te maken heeft.

Uw dagloon of uurloon moet trouwens in de beschikking staan of in ieder geval in het rappport van de arbeidsdeskundige. U heeft inzage recht en kunt een copie vragen van deze gegevens indien u deze niet meer heeft.
Brenda1981
Newbie
Newbie

30 nov 2017, 22:26

Dank u!

In het WIA rapport (waar het maatmanloon is bepaald) is uitgegaan dat ik voordat ik in de WW (dus in de referte periode van de WW) kwam euro 40 000,- verdiende.

De WIA wordt beeindigd als ik 65% of meer van mijn oude loon verdiend. Dus dat is bruto 65% van bruto euro 40 000,- (dit bedrag is door het UWV zelf vastgesteld). Klopt deze conclusie?

Ik werk als ZZP - eigenlijk de hele week. Ik hoef geen uren door te geven van het UWV. Het voordeel is nu dat ik het in mijn eigen tempo kan doen en daardoor zonder stress kan uitvoeren.

Groet, Brenda
socrates
Full Member
Full Member

01 dec 2017, 02:08

Correct, het gaat om 65% van de 40,000. (Het bedrag is overigens iets hoger omdat de uitkering geindexeerd is en het gaat om het geindexeerde bedrag).
Brenda1981
Newbie
Newbie

02 dec 2017, 22:03

Beste team,

Bedankt van de vorige uitleg.

Ik wil nog graag even mijn vraag herhalen. Ik snap uw antwoord niet. Ik zal het duidelijker proberen te formuleren:

Mijn vraag is of mijn analyse om het WIA dagloon te bepalen in 2010 klopt.

In augustus 2012 heeft het UWV mijn inkomen in de referte tijd van de WW vastgesteld
op euro 40 000,-

Het ziektewet dagloon is overgenomen door het WW dagloon dit komt om dat ik vanuit de WW ben ziek geworden.
In mijn situatie is dus het WW dagloon gelijk aan het ziektewetdagloon in de referte periode van de WIA.

De referte periode was van 1 juni 2009 tot 1 juni 2010 dus er moet een indexering met terug werkende kracht van het jaar 2012 naar het jaar 2010 op het dagloon van de WW dagloon (vastgesteld in augustus 2012 door het UWV) worden toegepast.

Alle berekeningen stoelen op het WW dagloon.
Dit omdat het WW dagloon wordt overgenomen door het Ziektewet dagloon. En in de referte periode (1 juni 2009 tot 1 juni 2010) heb ik een WW uitkering en een ziektewet uitkering ontvangen. Geen andere  inkomsten in de referte periode.

Het gemiddelde van de referte periode = WIA dagloon. Die is dus gelijk aan het WW –dagloon en het ziektewet dagloon.
Als ik een index (van het CBS) toepast op mijn WW dagloon (vastgesteld door het UWV op 40 000,- met terugwerkende kracht naar het jaar 2010, dan heb ik het WIA dagloon berekend in het jaar 2010.
Omdat het WiA dagloon het gemiddelde is van het opgetelde WW dagloon + Ziektewet dagloon (die hetzelfde zijn) in de referte periode van de WIA

Al vast bedankt.

Brenda
socrates
Full Member
Full Member

03 dec 2017, 07:18

Bij de WIA kijkt men naar het loon in het jaar voordat men ziek werd, het jaar start dus een maand voordat u ziek werd. Dat wordt bepaald in hoofdstuk 3 van het dagloonbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0033471/2 ... Hoofdstuk3

Het gaat daarbij om het sociaal verzekeringsinkomen, het inkomen waarover u premies betaalde.

Als u wilt weten hoeveel u precies mag bijverdienen zonder dat u u recht op een WIA-uitkering kwijtraakt kunt u het beste contact opnemen met uw arbeidsdeskundige, deze kan dat precies berekenen. Uw destijds vastgestelde maatmanloon (WIA dagloon) geeft slechts een indicatie omdat de uitkering en daarmee het maatmanloon jaarlijks aangepast wordt.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

04 dec 2017, 15:20

Hallo Brenda,

Je vraagt je af welk inkomen UWV verrekent als je als ZZP’er werkt. Ik zie dat ElsaT je al een mooie link naar het antwoord heeft gestuurd.

Verder wil je weten hoe de hoogte van het WIA-dagloon berekend wordt. In je bericht lees ik dat je eerst de WW-uitkering hebt gehad, daarna de Ziektewet-uitkering en vervolgens de WIA-uitkering.
Normaal gesproken berekenen wij je dagloon met het sv-loon dat je verdiende in het jaar voor je ziek werd. Dit is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald.

Jij hebt in het jaar voordat je ziek werd echter ook een tijdje de WW-uitkering gehad. Ontving je voordat je ziek werd alleen een WW-uitkering?
Dan wordt voor de WIA-uitkering het WW-dagloon overgenomen. Hier vind je hoe wij het WW-dagloon berekenen:
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... -uitkering.

Wij houden bij de berekening van je WIA-dagloon rekening met de indexering die je gemist hebt, doordat je vóór de Ziektewet-uitkering een WW-uitkering hebt gehad.

De loongerelateerde WIA stopt als je meer dan 65% verdient, van wat je verdiende toen je ziek werd.
Hier vind je meer informatie: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -verdienen.

Met de rekenhulp op uwv.nl krijg je een idee wat er met de hoogte van je uitkering gebeurt, als je inkomsten hebt:
https://www.uwv.nl/particulieren/rekenh ... ering.aspx.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Brenda1981
Newbie
Newbie

10 dec 2017, 16:53

Super bedankt Webteam,

Op mijn situatie is het Dagloon Besluit Werknemers verzekeringen van toepassing. In welk artikel wordt de Earnings Per Share omschreven? Wat verstaat men onder de EPS?

Geeft de werkgever de EPS bedragen door?

En wat verstaat men precies onder het SV - loon?

Met vriendelijke groet,
Brenda
Brenda1981
Newbie
Newbie

10 dec 2017, 17:27

Hallo Webteam,
Ik ben vanuit de WW ziek geworden.
Mijn referte periode van de WW is 1 mei 2009 tot 1 mei 2010.
Mijn Ziektewet dagloon is overgenomen van het WW dagloon. dus de referte periode van de Ziektewet is ook 1 mei 2009 tot 1 mei 2010.
Ik heb gelezen dat In de wet WIA staat dat de referte periode van de WIA gelijk is aan de referte periode van de Ziektewet (mag ik het wetsartikel nummer?)
De referte periode van de WIA is 1 mei 2009 tot 1 mei 2010.
Klopt mijn analyse?
Eind 2012 heeft het UWV mijn inkomen in de referte tijd van de WW vastgesteld op euro 40 000,- = indexering, (dit staat in het WIA rapport van het UWV van 2012, dit is het bedrag uit de referte periode van de WW welke was nodig om het maatmanloon te berekenen).
Omdat alle drie (WW, ziektewet, WIA) dezelfde referte periode hebben = zijn hun daglonen gelijk.
Klopt mijn analyse?
Met vriendelijke groet,
Brenda
Brenda1981
Newbie
Newbie

11 dec 2017, 00:37

Hallo Webteam,

In 2012 heeft het UWV het inkomen in de referte periode van de WW bepaald (inclusief indexering) in verband met de bepaling van het maatmanloon.

Kan ik uit het bedrag dat het UWV heeft vastgesteld, concluderen dat:

dit het SV inkomen in de referte periode van de WW is en dat eventuele Earnings per Share ook zijn verrekend. Dit bedrag kan ik delen door 261 en dan heb ik de hoogte van het WW dagloon in 2012.

Met vriendelijke groet,
Brenda
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

11 dec 2017, 12:14

Hallo Brenda1981,

Ik begrijp dat je graag duidelijkheid wilt over de vaststelling van je WIA-uitkering.

Om je vragen goed en volledig te kunnen beantwoorden is inzage in je persoonlijke gegevens nodig.

Via social media is het niet veilig genoeg om je persoonlijke gegevens te delen. Wij hebben daarom ook geen inzage hierin.
Ik raad je aan om contact op te nemen met onze klantenservice door een bericht te sturen via Mijn UWV/Mijn berichten of door te bellen, zie hier: https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/contact.
Mijn collega helpt je graag verder.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
Plaats reactie