IVA aanvragen na bijna 10 jaar ziek thuis en 80/100 WGA (UWV Webcareteam aub)

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

04 dec 2017, 15:00

Hallo JoaWah,

Je wilt graag weten welke mogelijkheden er zijn om in aanmerking te komen voor een IVA-uitkering.

Wil je laten beoordelen of je WGA-uitkering omgezet kan worden naar een IVA-uitkering? Stuur dan het formulier "Doorgeven wijzigingen in uw gezondheid als u een WIA-uitkering heeft" in, en waar nodig het formulier "Vragen over uw gezondheid".
Na ontvangst van je formulier(en) wordt bekeken of een herbeoordeling nodig is.

Ik heb je verhaal gelezen en ik kan me heel goed voorstellen dat je tegen een nieuwe herbeoordeling opziet. Deze herbeoordeling is echter wel nodig om te beoordelen of je een IVA-uitkering kunt krijgen.

Tijdens een herbeoordeling wordt er in ieder geval door een verzekeringsarts gekeken naar de wijziging in je gezondheid. Het is waar dat je dossier niet altijd door een arbeidsdeskundige beoordeeld hoeft te worden. Deze beoordeling is alleen van toepassing wanneer er nog wel mogelijkheden voor je zijn om te werken, nu of in de toekomst.
Stelt de verzekeringsarts vast dat deze mogelijkheden er niet zijn, dan is een arbeidsdeskundig onderzoek niet nodig.
Meer informatie over een WIA-beoordeling lees je hier. (link bij hier: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... gezondheid).

Je geeft aan dat je op het moment een WGA-uitkering ontvangt en 100% arbeidsongeschikt bent bevonden. Er is geen vast moment waarop UWV je opnieuw beoordeelt.
Een herbeoordeling wordt pas opgestart, wanneer er een wijziging in je gezondheid bekend is bij ons.

Stuur je wel een wijziging in? Dan raad ik je ook aan om een toelichting met de wijziging mee te sturen. In de toelichting kun je uitleggen wat een herbeoordeling met je doet en wat je nodig hebt om zo min mogelijk stress hiervan te ervaren. Misschien is het een optie om een begeleider te machtigen om de herbeoordeling voor jou aan te vragen. Wij kunnen je begeleider op de hoogte houden van de stand van zaken en de beslissing sturen wanneer deze wordt genomen. Hiermee kun je voorkomen dat je schrikt van brieven vanuit UWV.

Sterkte!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
JoaWah
Newbie
Newbie

05 dec 2017, 13:07

Beste Tarzanhond, BEDANKT!

SORRY!, voor mijn happige reactie! Het viel verkeerd bij me. Ik heb helaas te vaak van mijn laatste werkgever te horen gekregen dat mijn doel alleen maar was om afgekeurd te worden. Dit ofschoon ik een echte workoholic was en nog steeds wil zijn. Ik was altijd samen met mijn collega diegene die morgens de deur open sloot en avonds de laatsten die weg gingen, 22 jaar lang bij verschillende bedrijven. Dat is iets dat zit in je en kun je niet faken want dan ga je eronderdoor. 

Je zegt, je hebt een hartinfarct gehad, dan kun je misschien invoelen wat ik meemaak.
Nee, ik voel me absoluut niet zielig, dit is gewoon wat er gebeurd, allemaal feiten die ook medisch zijn vastgelegd.

Ik krijg alle symptomen van een hartinfarct maar de spasmen en krampen zijn (gelukkig) net niet van dien aard dat er schade ontstaat, ik heb een ernstige vorm van atypische Prinzmetal (normaal aanvallen in de late nacht vroege ochtend, bij mij 24/7).
Daarnaast heb ik "gewone" Anina Pectoris, waarmee je goed zou kunnen leven en functioneren. Zes middelmatige vernauwingen heb ik daarvan.
De diagnose dat beiden samen voorkomen schijnt volgens mijn behandelende professor zeldzamer te zijn, daarbij komt dat ik volledig atypisch op medicatie reageer. Ik slik 200 Mg betablokkers, 200 Mg nitraten, enzovoort, uit je eigen ervaring denk ik dat je weet wat zo'n hoge dosis met je doet. Dan ben ik ook nog grootverbruiker in Nitrospray voor onder de tong, deze moet ik bij elke aanval nemen. Calciumantagonisten werken bij mij averechts, ik heb alle groepen geprobeerd en werkelijk iedere keer ben ik op de SEH beland waarvan drie keer een A1 rit (blauw licht en sirene) met de ambulance. Laat de Calciumantagonisten nu net normaal gesproken de enige medicatie zijn met een positief effect op Prinzmetal. Prinzmetal is zo zeldzaam dat het geen echte eigen medicatie heeft.

Bij mij doet de onderste punt van het hart niet meer mee, mijn enige schade tot nu. Plus, twee stents die ze moesten plaatsen in kransslagaders (RCA), zeker weten doen ze het niet maar het vermoeden is dat ze door veelvuldige spasmen beschadigd zijn en daardoor dicht zaten, alleen niet wetenschappelijk onderbouwd).

Ik ben nu 3x bijna de pijp uit geweest, de laatste keer precies een jaar geleden rond kerst en begin januari, twee keer van de SEH naar huis gestuurd met meer pilletjes, het bleek in januari 2017 een vernauwing van 90% ergens tussen de splitsing Aorta/RCA/LCA. Precies rond die plekken waar ik ook de spasmen krijg (bewezen en 3 keer op beeld vastgelegd 2008, 2013 en 2017).
Deze spasmen zijn de laatste maanden gestegen in frequentie van (gemiddeld) 2 x per maand naar 2 x per week, elke keer met de bijbehorende pijn op de borst, arm, kaak, handen, kletsnat gezweet (stinken) enzovoort het hele pakket.
Als je een infarct hebt gehad weet je wat dit voor pijn is en wat het met je doet, en dat mag ik dan twee keer per week soms minder/vaker ervaren, niet leuk dus.

De impact die elke aanval heeft is exact hetzelfde als bij een hartinfarct, dus dagen lang alle energie weg. En elke keer weer opnieuw alle conditie weggevaagd. Alleen de geestelijke klap is bij mij door gewenning minder geworden. Angst heb ik er niet meer voor, soms wens ik dat het de laatste finaleklap is om gewoon van de ellende af te zijn, er was een periode dat ik net lekker lichamelijke inspanningen ging doen om er voor altijd van af te zijn. 

Doordat de aanvallen zo kort achter elkaar komen, zelfs spontaan tijdens de laatste twee hartkatheterisaties, is de tijd om te kunnen herstellen te kort. Ik ben net de 50 gepasseerd en qua leeftijd zou nog heel wat jaartjes kunnen en willen werken, maar op deze manier???

Het is wat je zegt, de persoon die net op dat moment bij UWV op de stoel zit zal dit beslissen en ik heb zelf het, zoals je ook waarschuwt, de ervaring gehad dat dit heel erg kan afwijken. Ik zou misschien nog rustig ergens geraniums kunnen stekken en erachter kunnen zitten, hahaha.

Het is de eerste keer dat ik in een forum hierover schrijf en ik moet eerlijk zeggen dat het even goed doet om het van me af te schrijven. Enkele weken geleden is een vriend van mij door de SEH twee keer naar huis gestuurd, niets aan de hand, poliklinisch nog wat onderzoekjes doen maar stelt niets voor. Inmiddels is hij gecremeerd! Hartfalen! In 2015 vriend en buurman, hartstilstand, coma, crematie. En ik, ik glip er steeds tussendoor. In 2015 was ik op dit forum nog wat positiever toen werd mij die baan aangeboden en waren we alles aan het uitzoeken en regelen..... tot de ambulance daar stond.

Bedankt en de groeten.
JoaWah
Laatst gewijzigd door JoaWah op 05 dec 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
JoaWah
Newbie
Newbie

05 dec 2017, 13:22

[quote="socrates"]
Dat je bent afgekeurd zonder tussenkomst van een arbeidsdeskundige geeft al aan dat UWV van mening is dat je niet instaat bent te werken. Als je gezondheid niet is verbeterd zal dat standpunt van UWV niet snel wijzigen.
Dat risico kun je verder beperken door goed te overleggen met je behandelaar of deze verwacht dat je in de toekomst nog zult herstellen.
[/quote]

@Socrates, Dankjewel, TOP.
Mijn behandelaar heeft dit nog niet letterlijk op papier gezet maar wel uitgesproken (verleden jaar al). Ik heb binnenkort een dubbele (extra lange) afspraak gepland staan en dit zal één van de gespreksthema's worden.
JoaWah
Newbie
Newbie

05 dec 2017, 13:37

[quote="uwv_webcare"]
Hallo JoaWah,

Je wilt graag weten welke mogelijkheden er zijn om in aanmerking te komen voor een IVA-uitkering.

Wil je laten beoordelen of je WGA-uitkering omgezet kan worden naar een IVA-uitkering? Stuur dan het formulier "Doorgeven wijzigingen in uw gezondheid als u een WIA-uitkering heeft" in, en waar nodig het formulier "Vragen over uw gezondheid".
Na ontvangst van je formulier(en) wordt bekeken of een herbeoordeling nodig is.

Ik heb je verhaal gelezen en ik kan me heel goed voorstellen dat je tegen een nieuwe herbeoordeling opziet. Deze herbeoordeling is echter wel nodig om te beoordelen of je een IVA-uitkering kunt krijgen.

Tijdens een herbeoordeling wordt er in ieder geval door een verzekeringsarts gekeken naar de wijziging in je gezondheid. Het is waar dat je dossier niet altijd door een arbeidsdeskundige beoordeeld hoeft te worden. Deze beoordeling is alleen van toepassing wanneer er nog wel mogelijkheden voor je zijn om te werken, nu of in de toekomst.
Stelt de verzekeringsarts vast dat deze mogelijkheden er niet zijn, dan is een arbeidsdeskundig onderzoek niet nodig.
Meer informatie over een WIA-beoordeling lees je hier. (link bij hier: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... gezondheid).

Je geeft aan dat je op het moment een WGA-uitkering ontvangt en 100% arbeidsongeschikt bent bevonden. Er is geen vast moment waarop UWV je opnieuw beoordeelt.
Een herbeoordeling wordt pas opgestart, wanneer er een wijziging in je gezondheid bekend is bij ons.

Stuur je wel een wijziging in? Dan raad ik je ook aan om een toelichting met de wijziging mee te sturen. In de toelichting kun je uitleggen wat een herbeoordeling met je doet en wat je nodig hebt om zo min mogelijk stress hiervan te ervaren. Misschien is het een optie om een begeleider te machtigen om de herbeoordeling voor jou aan te vragen. Wij kunnen je begeleider op de hoogte houden van de stand van zaken en de beslissing sturen wanneer deze wordt genomen. Hiermee kun je voorkomen dat je schrikt van brieven vanuit UWV.

Sterkte!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
[/quote]

Beste Caren,

Hartelijk dank voor uw informatie en hulp. Mijn excuses voor de lange verhalen waar u doorheen moest. Het was alleen al fijn om hier eens van mij af te kunnen schrijven. Thuis is het niet altijd bespreekbaar omdat het mijn vrouw te zwaar belast.
Ik zal het met de professor die mijn hoofdbehandelaar is bespreken en dan mijn beslissing nemen.
Vermoedelijk zien jullie de wijziging snel verschijnen.

Groet,
JoaWah
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

05 dec 2017, 17:24

Beste JoaWah

Ik kan best begrijpen dat af en toe je alles de strot uit komt.
Want niemand kan aan de buitenkant zien wat je binnen mankeert.
En dat je dan af en toe elke keer moet uitleggen dat e.e.a.  Niet gaat, of dat
je even niet zo lekker in je vel zit ben je ook wel eens een keer zat.
Maar je schrijf je wil je vrouw er niet mee lastig vallen, maar als het andersom zal zijn zal je het dan ook niet prettig vinden om te weten wat er in de ander omgaat?
Ik denk dat je voor je zelf gewoon de lat te hoog legt, schei uit met alles te beredeneren in termen van, als ik iva heb, als ik zo blijf, als ik wordt opgeroepen, wat als ik dit en wat als dat.
Niemand weet de dag van morgen en vandaag is morgen gisteren.
Met andere woorden de tijd lost een hoop zorgen op zonder dat we er iets voor hoeven te doen.
Probeer het gewoon van de zonnige kant te bekijken, vandaag is toch weer mooi meegenomen, want gisteren waren er zat die vandaag niet gehaald hebben.
En wat ze allemaal wel of niet in een ziekenhuis aan je vertellen je gezondheid wordt er niet beter van.
Je kan niet alles voor zijn in het leven, als je wordt opgeroepen voor een keuring dan is het vroeg genoeg.
Want je kan nu wel hele verhalen laten opschrijven door wie dan ook, maar dat is ook maar iets tot vandaag, volgende week kan alles anders zijn.
Want socrates heeft het je ook tussen de regels verteld alles weten maak niet zalig.
En wat schiet je er mee op om een circus te starten waarvan ook al zal het niet zo'n vaart lopen je toch de uitslag niet weet.
Ik zal zeggen geniet gewoon van datgene wat je wel kan want uiteindelijk de meeste mensen kunnen meer dingen niet dan wel en die maken zich ook niet druk.
Laatst gewijzigd door tarzanhond op 05 dec 2017, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie