IVA aanvragen na bijna 10 jaar ziek thuis en 80/100 WGA (UWV Webcareteam aub)

Stel uw vraag aan het UWV Webcare team
JoaWah
Newbie
Newbie

28 nov 2017, 15:31

Beste UWV WebCAreTeam,

Sinds 2008 ben ik ziek en na de ziektewetperiode (104 weken) herkeurd en voor <35% arbeidsongeschikt bevonden, ik kwam in de WW. Nog geen drie weken na de keuring in 2010 volgde een nieuwe aanval inclusief ambulance rit en moest ik mij weer ziek melden. Na de ziekenhuisopname volgde weer een herkeuring en werd ik door de arts zonder tussenkomst van arbeidsdeskundige 100% arbeidsongeschikt bevonden. Dit is inmiddels nog steeds het geval.

Zelf wilde ik niet thuis zitten en ik heb contact gezocht met een WIA arbeidsdeskundige om te kijken wat er nog voor mij mogelijk was. Terugkeren in oude functies kon (mocht) niet meer.
Ik heb toen zelf voorgesteld om een omscholing te doen. De AD gaf mij groen licht om stage te lopen en ik mocht op eigen kosten de vierjarige opleiding volgen met behoud van de uitkering zonder een oproep voor herkeuring, hij had er net als mij het vertrouwen in dat ik hierna snel een baan zou vinden. Ik heb zelf meer €10.000 uitgegeven aan een HBO opleiding die ik ook met succes heb afgerond in 2015.
Echter ook tijdens de opleiding ging het verschillende keren mis en belande ik in het ziekenhuis. Ik liep maar 17 uur per week stage (vrijwilligerscontract) en thuis kon ik studeren op de momenten waar ik mij goed voelde, van de door school geschatte studeertijd van 24 uur had ik ruim genoeg met 18 uur. Studeren was meer een hobby dan plicht of stress.
Dit was een goede test om te kijken of ik een baan aankon, helaas bleek dus niet. Na mijn examen heb ik een rustpauze van meer dan een half jaar moeten houden om er weer bovenop te komen, mijn plichtsgevoel, discipline en wilskracht waren sterker dan mijn lichaam.,

Begin 2016 heb ik een hernieuwde poging gedaan om weer te gaan werken, deze keer gratis en voor niets in het kader van een werkervaringsplek. Heel stout buiten het UWV om mijzelf de stress en de daaraan gekoppelde lichamelijke risico's van een herkeuring te besparen.
Een top job van 18 uur met geweldige collega's waar ik mij als een vis in het water voelde. Helaas ging het al na 7 weken mis en ik belande weer in het ziekenhuis en moest ik mijn met veel moeite verworven plek weer opgeven.

Begin 2017 belande ik weer op de katheterisiere tafel en kreeg ik te horen dat het echt kantje boord was geweest, een van de twee hoofdkransslagaders zat 90% dicht.
En nu is het alweer mis, aanstaande donderdag 30 november ga ik voor de volgende hartkatheterisatie.

Nu ettelijke jaren, meer dan 10 hartkatheterisaties, enkele stents, meer dan 10 ambulanceritten, EHH (eerste hart hulp) bezoeken en ontelbare Poli bezoeken in binnen en buitenland verder heb ik het opgegeven om weer aan het werk te kunnen. Zelfs de verschillende cardiologen raden mij dit af (ze mogen dit niet, weet ik). Genezing zit er niet in, ik heb een dubbele diagnose die zeldzaam is en die nooit meer zal overgaan volgens de professor die ik het laatst heb gesproken twee weken geleden.

Psychisch en lichamelijk ervaar ik nog steeds de druk om weer aan het werk te moeten.
Enerzijds omdat ik net pas de 50 gepasseerd ben (ik kan nog meer dan 15 jaar werken) en veel spaarcenten heb uitgegeven aan een opleiding, anderzijds omdat ik een WIA WGA heb.
De druk ervaar ik zelfs als ik anoniem deze topic schrijf.

Mijn Vragen:
Is het mogelijk om mijn WGA om te zetten in een IVA omdat genezing (en daarmee werken) er niet meer inzit?
Wat moet ik doen om een omzetting naar IVA in zijn werk te stellen?
Is er een mogelijkheid dit met zo min mogelijk druk/stress te doen die er toch bij gaat komen?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Joa Wah
Laatst gewijzigd door JoaWah op 04 dec 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
socrates
Full Member
Full Member

29 nov 2017, 02:52

Je kunt UWV een brief sturen met het verzoek in aanmerking te komen voor een IVA-uitkering. Ze zullen je dan opnieuw moeten keuren en bezien of je inderdaad geen kans op herstel hebt.

Belangrijk is dat er geen redelijke verwachting is dat je nog zult herstellen. Vraag je behandelaar dit op papier te bevestigen omdat dit het centrale punt is bij je IVA-beoordeling.

Bij een herbeoordeling zit nu eenmaal altijd stress. Door je goed voor te bereiden kun je dit beperken. Verzamel alle relevante documenten en de bevindingen van je behandelaar(s). In een enkel geval zal de verzekeringsarts je niet oproepen voor een gesprek, namelijk als uit de het dossier direct volstrekt duidelijk is dat je niet kunt werken. Normaal gesproken zal de verzekeringsarts je echter zelf willen spreken.
JoaWah
Newbie
Newbie

29 nov 2017, 10:44

Dag Socrates, dank voor je antwoord.

Moeilijk, vooral om te accepteren dat genezing er niet in zit, mijn ziektes blijf ik de rest van mijn leven houden waarvan één niet geneesbaar en (bij mij) nauwelijks behandelbaar is.
Ik weet hierdoor dat de kans bestaat dus dat de dokter mij nog niet eens hoeft te zien, maar dan nog is het een probleem de stap te gaan zetten om een brief te gaan schrijven en weer weken in het ongewisse te verkeren met weer alle gevolgen van dien.

Kan ik ook bellen met UWV ipv brief? Om een gesprek aan te vragen met een (vertrouwens-) arts of een bepaalde arts of AD die ik ken, zonder meteen de stempel keuring en bijbehorende beslissing van een AD. Dan zou ik daar kunnen bespreken wat het beste is? Zonder dat die hele molen weer begint te draaien? Uiteraard mogen de medische gegevens vooraf opgevraagd worden bij huisarts en ziekenhuizen.

Ik ben gewoon heel erg bang (echte angst) voor wat er al gebeurd is.
De allereerste verzekeringsarts oordeelde: dit is een duidelijke zaak werken gaat echt niet.
De AD vond dat echter niet, zelfs na ruggespraak met de arts (die mij gelijk gaf) bleef ze bij haar beslissing. Haar letterlijke woorden in mijn geheugen gegrift "ik heb uw dossier beoordeeld en u kunt zeker nog iets, u zou bijvoorbeeld nog ergens rustig in een hokje een slagboom kunnen bedienen" op een neerbuigende arrogante toon die zelfs bij mijn begeleider de nekharen deed rijzen.
En daarmee veroordeelde mij tot 32,5%. Nee, nu is geen discussie mogelijk, "ik heb mijn werk gedaan en heb geen zin om het aan te passen" (letterlijk zo gezegd!!!), als het me niet beviel moest ik maar in bezwaar gaan en ze kwakte een foldertje, dat al klaar lag, voor mijn neus. Mijn begeleider en ik waren geschokt door zo'n agressieve benadering zodat we stilletjes de ruimte verlieten.
Ik heb bezwaar aangetekend en dit medisch helemaal onderbouwd, gelukkig hebben ze deze beslissing niet meer hoeven te nemen.
Het gesprek met de AD had zoveel stress gekost, die zich drie weken opbouwde, dat het me bijna letterlijk mijn leven koste (hartkramp). De trigger was gewoon een brief op de mat van UWV. Ik zag hem liggen en beng hartkramp, er volgde een A1 (=hoge spoed) rit met ambulance, 4 dagen IC vier dagen opname hartbewaking en een hartkatheterisatie, het was kantje boord.

Er lopen bij UWV mensen rond die niet met mensen zouden mogen werken, 0 empathie en slechte communicatieve vaardigheden (voorzichtig uitgedrukt), helaas kreeg ik met een ervan te te doen.
Ik ben nu Social Worker (profiel Maatschappelijk werk) en heb de laatste jaren zowel persoonlijke als professionele ervaring opgedaan met UWV mensen en helaas niet maar één keer zulk ongemotiveerde arrogante UWV mensen gesproken.

De angst om weer zo iemand tegen te komen is groot!
Kan ik dit niet anders aanpakken?

Groet, Joa Wah

PS Sorry als ik te uitgebreid schrijf, het is de eerste keer dat ik dit verhaal richting UWV naar buiten breng en ik schrijf het een beetje van mij af aan iemand die "luistert"
socrates
Full Member
Full Member

29 nov 2017, 12:48

Je kunt het volgens mij niet telefonish doen en UWV heeft geen vertrouwensartsen. Wel kun je een formulier invullen en vervolgens is het afwachten welke arts je dossier zal gaan behandelen. Vaak is dat de arts die je bij de laaste keuring ook heeft gekeurd.

Als je in aanmerking komt voor een IVA-uitkering is er een grote kans dat er geen arbeidsdeskundig onderzoek komt als de arts je niet instaat acht te werken in welke functie dan ook. Een arbeidsdeskundig onderzoek is op zijn plaats als je nog wel mogelijkheden hebt om te werken. De arbeidsdeskundige moet dan gaan berekenen wat je met die mogelijkheden nog kunt verdienen.

De procedure duurt normaal gesproken niet langer dan 13 weken. Dan moet je in de regel een beslissing hebben ontvangen. Soms weet de arts na onderzoek genoeg en kan hij je direct al vertellen of je wel of niet in aanmerking komt voor een IVA-uitkering.
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

30 nov 2017, 20:49

Ik weet niet of je de 10.000 euro heb opgevoerd bij de belastingdienst maar studiekosten zijn aftrekbaar.
Je kan over de laatste vijf jaar alsnog een beroep hierop doen door een aangepaste aangifte.
Tevens als je de 7 weken werkte had je ziek gemeld moeten worden en met een wachttijd gewoon 100% afgekeurd moeten worden als een arts zegt geen mogelijkheden tot werk.
JoaWah
Newbie
Newbie

02 dec 2017, 18:27

@Tarzanhond
Thanks, uiteraard heb ik de kosten bij de belastingdienst opgegeven en deels terug ontvangen, maar onder andere geen reiskosten (+/- €1000,- per jaar) en andere kosten meegerekend is onze spaarrekening iets meer dan €10.000 geplunderd. Dat is ook verder niet erg dat was mijn eigen keuze. Maar ik kan het helaas met werken niet meer terug verdienen.
En inderdaad ben ik nu 80/100 afgekeurd na een herkeuring. Die herkeuring was naar aanleiding van de ziekmelding na 7 weken.
Maar nu ik weet (donderdag tijdens CAG nogmaals bevestigd) dat ik niet (of zo goed als niet) meer aan het werk kom zal een IVA mij meer innerlijke rust geven, rust die helaas nu zeer nodig is voor mijn lichaam.
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

02 dec 2017, 19:52

Geachte Heer,

Alle kosten die je maakt voor studie zijn aftrekbaar.
Dus je pen, je potlood,
Dus ik zal die duizend euro alsnog indienen ( je moet natuurlijk wel bewijs hebben d.m.v. bonnen en km administratie )

lees onderstaand.

Tevens een iva keuring mag je zelf aanvragen als je van mening ben dat je niet meer kan werken.
Maar waarom zal je dat doen vraag ik me af, stel dat je een advies krijg dat je nog wel de balpen kan vasthouden?
Tevens weet ik niet of je maatmanloon ooit is aangepast aan je opleiding?
Want je maatmanloon is bepalend voor de mate van arbeidsongeschiktheid.

Studiekosten in aftrek nemen

Auteur: Ivo van Vugt (Advies v. Vugt) maandag 3 februari 2014
Veel mensen weten niet dat zij hun studiekosten bij de Belastingdienst in aftrek kunnen nemen. Dit is jammer, want het aftrekken van deze kosten kan aardig wat geld opleveren. Om van deze extra aftrekpost gebruik te maken, moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Hier volgen enkele interessante tips.

Studiekosten kunnen in aftrek worden genomen bij de buitengewone lasten. Er is een drempel van vijfhonderd euro. Wanneer de totale kosten dus in een bepaald jaar onder deze grens blijven, heeft opvoeren geen zin.

Kosten aftrekken
Wel zin heeft het als de kosten boven de vijfhonderd euro komen, dan is er immers sprake van een aftrekpost. De studiekosten zijn in aftrek te nemen in het jaar van betaling. Dat is al één belangrijke tip: probeer zoveel mogelijk kosten in één jaar (van 1 januari tot 31 december) te voldoen. Hierbij is het ook van belang dat deze kosten worden gemaakt door jou of je fiscale partner (ouders en kinderen zijn dat lang niet altijd). Zo voorkom je dat je twee maal met de drempel te maken hebt.

Wat zijn de eisen?
De lasten moeten op je drukken, dat wil zeggen dat er geen vergoeding tegenover mag staan en jij of je fiscale partner de kosten gemaakt moeten hebben. Ook moet de opleiding of studie worden gevolgd met het oog op werk en inkomen. Studiekosten uit liefhebberij, hobby en interesse zijn uitgesloten van aftrek.

Deze omschrijving kan dus zeer duidelijk of juist heel mistig zijn. Iemand die hobbymatig een cursus Spaans volgt, heeft geen aftrek, iemand die het doet voor functieverbetering heeft wel aftrek. Een vrachtwagenrijbewijs is altijd aftrekbaar, een regulier rijbewijs nooit. Een buitenlander die Nederlands leert, heeft geen aftrek, maar als het een vakopleiding betreft juist wel. De grens kan dus vaag zijn en discussies met de Belastingdienst zijn niet uitgesloten.

Welke kosten aftrekbaar?
Uiteraard zijn de kosten voor les-, college- en cursusgelden in aftrek te nemen in het jaar van betaling. Ook examengeld en inschrijfgeld horen hierbij. Studenten die recht op studiefinanciering hebben, hebben geen recht op aftrek van de studiekosten. Toch kan het zinvol zijn om de studiekosten door de student zélf te laten voldoen. Immers kan het zo zijn dat het kind de studie niet afmaakt, of zijn recht op studiefinanciering verliest (met andere woorden de prestatiebeurs is niet omgezet in een gift). Hij kan dan met terugwerkende kracht de kosten als aftrekpost opvoeren.

Aftrekbare kosten
Pennen, papier, toner en soms vakkleding kunnen als kosten worden gezien. Op duurzame artikelen (laptop, tekentafel en schooltas) kan worden afgeschreven in drie jaar met 10 procent restwaarde. Indien er ook sprake is van privégebruik, dan dient de afschrijving gesplitst te worden. Eten, drinken, studentenbier en verblijf- en reiskosten zijn nooit in aftrek te nemen. Ook kan er geen vergoeding worden gegeven voor het gebruik van de studeerkamer en inrichting daarvan. De rentevergoeding die betaald wordt over een studieschuld is ook nooit in aftrek te nemen.

Thuiswonend
Voor thuiswonende studenten die studiefinanciering ontvangen, bestaat er wel een kleine kans op aftrek. Er zijn forfaitaire bedragen (ongeveer 185 euro per studiemaand) die de studiekosten representeren. Dit bedrag kan worden verminderd met de ontvangen studiefinanciering en bij een positief saldo is recht op aftrek. Uiteraard moet nog rekening worden gehouden met de drempel van vijfhonderd euro. Voor uitwonenden bestaat nooit recht op aftrek via deze weg.

Ondernemers en freelancers
Voor ondernemers en freelancers zijn de kosten voor opleidingen, cursussen en symposia in aftrek te nemen als zakelijke lasten. Groot voordeel hierbij is dat er geen sprake is van de drempel van vijfhonderd euro en ook de kilometers in aftrek zijn te nemen. Werknemers hebben deze voordelen niet.

Werkgever
De overheid heeft een werkgever ruime mogelijkheden gegeven tot het onbelast vergoeden van kosten welke samenhangen met relevante cursussen en opleidingen.
JoaWah
Newbie
Newbie

03 dec 2017, 10:35

Mijn belastingaangifte is door een belastingadviseur gedaan, zelfs de post-it blokjes zijn afgetrokken.
Samen hebben wij heel wat (belasting) kennis in huis. Studeren is gewoon duur en een bewuste keuze geweest. Het gaat niet om de kosten betaald te krijgen. Dit was een investering om weer te kunnen werken in een rustiger vaarwater. En dit deel is ook gelukt, het werk is on vergelijkbaar met bedrijfsleven de tak waar ik in werkte.

Maatmanloon,  dat interesseerde mij wel, is dit afhankelijk van opleiding? Wist ik niet, ik dacht laatst verdiende loon?
IVA, omdat dat mijn hart rust geeft waardoor de kans bestaat minder last te hebben van aanvallen. Stress is een grote trigger. Daarbij is IVA 5 procent meer per maand. Ook leuk als je van weinig moet rondkomen.
Ja angst om inderdaad nog een pen te kunnen vasthouden of een knopje van een slagboom in te kunnen drukken.
Dat is dus juist mijn angst.....
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

03 dec 2017, 14:13

Je kan pas een maatmanloon wisseling krijgen als je door opleiding etc. een hoger loon zal kunnen verwerven.
Evengoed ik kan iemand niet in zijn ziel kijken maar gaat het nu om 5% extra inkomen of speelt er iets anders.
Want als je weinig geld heb dan heb je ook te maken met inkomensgrenzen voor zorg en huurtoeslag en andere inkomensafhankelijke regelingen.
Het kan wel eens zo zijn dat met iets meer je ondertussen meer mis loop.
En dan even over angst voor morgen,
Ik heb 6 jaar geleden hetzelfde meegemaakt, diverse keren met spoed overgebracht naar naar de i.c. en hartafdeling, stents en de hele mik mak.
Maar het intresseert met totaal niet want wat gisteren was is niet vandaag.
Je kan niet in de toekomst kijken en niemand gaat eerder dan zijn tijd dus waar zal je er druk overmaken,
Doe datgene wat de dokter zeg, neem je medicijnen en voor de rest je druk maken is ook stress dus waarom zal je.
Want ik denk dat je eigenlijk wil dat je een uitkering krijg, 5% meer rechten, en nooit meer lastig wil gevallen worden door het UWV omdat dan de herkeuring niet zal plaatsvinden.
Nu het UWV mag en kan elk moment dat hun denken dat er een verandering kan of is opgetreden je even vrolijk oproepen voor een beoordeling, of dat door de ad of de arts is maak geen moer uit.
Nogmaals ik zal de boel laten zoals het is want ze kunnen ook met gemak zeggen, u heeft alle behandelingen gehad, heb medicijnen, en voor de rest probeer het maar.
Want de tijd dat een hartpatient werd verteld doe rustig aan en kijk gewoon door het raam naar buiten is al lang voorbij.
Want om eerlijk te zijn ik krijg het idee dat u de makkelijkste weg kiest.
Laatst gewijzigd door tarzanhond op 03 dec 2017, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
socrates
Full Member
Full Member

03 dec 2017, 14:31

Het maatmanloon is wat iemand in je vroegere functie verdiende voor je ziekte, dat veranderd niet met het voltooien van een opleiding. Wat mogelijk wel veranderd met het voltooien van een opleiding is het vermogen om zelf nog inkomen te generen met je arbeidsbeperkingen, dat is je zogenaamde restverdiencapaciteit.
Dat gaat spelen bij een herkeuring, wanneer je restverdiencapaciteit opnieuw moet worden vastgesteld. Dan kan het zijn dat je door het volgen van een opleiding voor meer, (beter betaald) werk in aanmerking komt dan vroeger en dus minder arbeidsongeschikt bent.
Laatst gewijzigd door socrates op 03 dec 2017, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

03 dec 2017, 15:00

Socrates heeft gelijk als het gaat om het maatmanloon aanpassing nu.

Echter aangezien je meer dan tien jaar al een uitkering heb noemde ik het even.

https://perspectief.uwv.nl/forum/s/bere ... aatmanloon

En nogmaals ik denk zelf dat het gezegde wie het onderste uit de kan wil hebben etc. nog steeds van toepassing is.
Laatst gewijzigd door tarzanhond op 03 dec 2017, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
JoaWah
Newbie
Newbie

04 dec 2017, 11:30

Of mijn maatmanloon is aangepast weet ik eerlijk gezegd eigenlijk helemaal niet, ik heb de AD bij het behalen van mijn diploma een kopie ervan gestuurd, dus het is bij UWV bekend. Of hier iets mee is gedaan??? Ik heb gewoon altijd alles met hem per mail besproken, lijfelijk heb ik hem in als die jaren één keer ontmoet. Ik ben namelijk afgekeurd zonder tussenkomst van een AD. Via het algemene telefoonnummer is mij ooit meegedeeld dat ik geen AD heb toegewezen gekregen. De contacten met "mijn" AD heb ik via de AD van de ziektewet hij heeft met toen ermee in verbinding gebracht omdat ik wilde leren en stage kunnen lopen. De afspraak met mijn nieuwe niet officieel toegewezen AD: ik hoefde de AD alleen van alles op de hoogte te houden zodat hij het in het systeem kon verwerken en dat heb ik netjes gedaan.

@Socrates, dankjewel voor je duidelijke uitleg! Helder inderdaad dat ik nu meer zou kunnen en dat klopt ook.

@tarzanhond, dankjewel!!! Dat je jou verhaal met mij deelt! Je aanname en interpretatie klopt helemaal niet, kan ik je vanuit mijn aller-binnenste vertellen, ik heb geen dubbele agenda, iets meer geld is leuk maar absoluut niet mijn uiteindelijk doel, ik heb financieel niets te klagen.

Ik heb alleen in het begin aangegeven dat ik meer dan €10.000 aan opleiding heb geïnvesteerd, en dat heb ik gedaan omdat ik WIL werken.
Nooit met als doel erna een IVA aan te vragen dan zou het weggegooid geld zijn. Geld heeft geen leidende rol gespeeld in mijn huidige verhaal, zoals je kunt terug lezen.

Wat ik wil is RUST! Mijn energie om te vechten is momenteel helemaal op. Lichaam en geest zijn opgebrand. De hartkatheterisatie afgelopen donderdag was idioot zwaar, nog een stent erbij kan op mijn probleemplek niet, te gevaarlijk. Een omleiding cq bypass gaat ook niet op de probleemplek. Medicamenteus werkt ook niet, ik reageer verkeerd om op de medicatie. Er mee moeten leren leven kreeg ik de zoveelste keer te horen. Ik ben gewoon een A-typische patient met een zeer zeldzaam probleem vertelde hij, ja dat weet ik nu al meer dan 5 jaar, hahaha.

RUST, wil ik ook in mijn uitkering, daarom IVA.
Het is inderdaad wat jij en Socrates beschrijven, de ANGST bij een herkeuring om "minder" te krijgen en te moeten werken en te weten dat mijn lichaam dat nog steeds niet aankan.
En om die angst ben ik dit topic gestart.

Grappig is dat ik mijn achtergrond in het sociale domein heb (als stagiair beleidsmedewerker bij Wmo gemeente en maatschappelijk werk), ik ken dus wel enkele (nieuwe) wetten en regels. Ik zou niets liever willen dan hier in mijn werk te vinden zodra mijn lichaam dat toelaat. Mijn stageaanbieder een gemeente heeft mij zelfs een baan aangeboden in het beleidsteam en ik heb ze met beide handen aangenomen, onze werkplek was op het Werkplein (ja, ook UWV zat daar in mijn begin te werken, ze zijn daar wegbezuinigd). Maar toen vlak voor het einde van mijn opleiding, de scriptie was al ingeleverd, een ambulance op de stoep stond bij het Werkplein om mij in te laden, heeft hogerhand alles ingetrokken en ging de hele baan niet meer door. De onrust die mijn ziekte bij klanten en collega's veroorzaakte was te groot en dat wilden ze niet. Vanaf dag één heb ik alle collega's en bazen verteld wat ik heb en dat dit zou kunnen gebeuren en dat was geen probleem, totdat het echt gebeurde en de paniek toesloeg bij anderen toen de mensen van de ambulance in de open kantoortuin met me bezig waren, alles lag stil op het hele kantoor. Het was mijn laatste stagedag ik hoefde niet meer terug te komen, mijn verplichte stage-urenlijst zouden ze zo wel ondertekenen.

Mijn motivatie voor de IVA is dus ANGST en een enorme behoefte aan RUST.

Als ik al jullie antwoorden zo lees is het advies: gewoon niets doen en wachten op het moment dat de herkeuring vanzelf komt.
Me in mijn lot berusten en alles laten komen zo als het komt, dus dat ga ik dan ook maar doen.

Dankjewel dat jullie er zijn en voor jullie hulp!!
JoaWah
Newbie
Newbie

04 dec 2017, 12:21

Misschien dat het mogelijk is dat iemand van het UWV Webcareteam reageert?
Zit het zo in elkaar of is er nog een andere waarheid?

Tarzanhond, jij ben geen UWV webcare medewerker, maar je berichten hebben mij wel aan het denken gezet, bedankt hiervoor. Als je mijn bedoelingen in twijfel wilt trekken adviseer ik je dat op een andere manier te doen, op deze niet professionele manier is mijn vertrouwen ik jou geschaad.
Soctrates, je hebt kennis vermoed ik, maar ik las vele posts van jou en kan niet verifiëren of je werkzaam bent bij het UWV Webcareteam, of dat je een medische of juridische achtergrond hebt of wat dan ook, wat wel je rol is vraag ik mij af en kan ik niet uit je profiel opmaken. Misschien handig iets in je profiel te verduidelijken?
socrates
Full Member
Full Member

04 dec 2017, 13:04

Ik ben jurist, maar niet werkzaam bij UWV en ook niet gespecialiseerd in sociale zekerheidsrecht, al helpt onder andere het op het forum actief te zijn mij daarin meer te specialiseren.

Mijn advies is niet om geen IVA-uitkering aan te vragen. Je bent momenteel al 80-100% arbeidsongeschikt, vraag is of je in aanmerking komt voor een IVA. Dat betekent niet alleen 80-100% arbeidsongeschikt zijn maar ook dat er geen redelijke verwachting is dat je nog zult verstellen.
Wie dat het beste kan beoordelen is je behandelaar. Geeft je behandelaar aan dat er geen mogelijkheden zijn tot herstel (en wil hij dat op papier zetten) dat heeft een aanvraag zin. Geeft je behandelaar aan dat er nog mogelijkheden zijn tot herstel dan heeft het (vrijwel) geen zin om een IVA-aanvraag te doen.

Tegelijkertijd is het zo dat er bij ieder verzoek tot herbeoordeling ook de mogelijkheid bestaat dat de herbeoordeling anders uitpakt dan iemand verwacht en UWV van mening is dat je juist meer aankunt/meer kunt verdienen. Dat je bent afgekeurd zonder tussenkomst van een arbeidsdeskundige geeft al aan dat UWV van mening is dat je niet instaat bent te werken. Als je gezondheid niet is verbeterd zal dat standpunt van UWV niet snel wijzigen.
Dat risico kun je verder beperken door goed te overleggen met je behandelaar of deze verwacht dat je in de toekomst nog zult herstellen.
tarzanhond
Jr. Member
Jr. Member

04 dec 2017, 13:29

Tarzanhond, jij ben geen UWV webcare medewerker, maar je berichten hebben mij wel aan het denken gezet, bedankt hiervoor. Als je mijn bedoelingen in twijfel wilt trekken adviseer ik je dat op een andere manier te doen, op deze niet professionele manier is mijn vertrouwen ik jou geschaad.

Sorry Hoor,
Ik trek totaal niks in twijfel ik zeg alleen je opstelling is van dien aard dat je denk met een iva status overal van af te zijn,
Je praat over stress en de duvel en zijn oude moer.
Maar iedereen die een uitkering krijg weet dat er nu eenmaal spelregels zijn en dat een ander het recht heeft om te kijken of de spelregels nog worden nagekomen.
Dus met vertrouwen beschaamd ik probeer je van advies te zijn en voor de rest ik ken je niet en het maakt met totaal niet uit of je wel of niet mijn advies of opmerkingen ter harte neemt.
Ik zeg alleen en dat heeft niks met twijfel te maken van je goede bedoelingen als je het onderste uit de kan wil hebben ( dus ik bedoel perse een iva status ) je weleens door de hele mallemolen getrokken kan worden.
En je zal niet de eerste maar ook niet de laatste zijn die dan geheel of gedeeltelijk arbeidsgeschikt wordt verklaart.
Want ze zijn stukken strenger geworden dan in het verleden.
En voor de rest het maakt mij niet uit, ik heb tegenwoordig AOW dus totaal niks meer te maken met het UWV maar ik kon mooi weer aan de bak na mijn hartinfract. ( wilde ik zelf ook )
Maar als je het niet op prijs stelt om berichten te krijgen of meningen die niet in je straatje passen dan moet je geen vragen stellen in het openbaar.
Plaats reactie