Hernia met krachtverlies

Botten, rug, spieren etc
lelywes
Newbie
Newbie

23 okt 2016, 11:46

Hallo
Sinds 20 augustus heb ik een naar beneden gevallen hernia wat op de scan goed was te zien. Voor die tijd wat beenklachten en rugpijn. Na een avond staan bij een feestje s'nachts ineens felle pijn in rechterbeen. Naar huisarts geweest medicijnen en zo moeilijke tijd gehad maar pijn is nu redelijk weg kan goed bewegen doe nu bij fysio fysiogym en dat gaat redelijk. Waar ik mij zorgen over maak is mijn voet. Ik krijg de grote teen niet goed omhoog en kan de voet ook niet goed optillen en neigt naar klapvoet maar kan met schoenen goed lopen alleen niet zo heel lang ga dan toch een beetje slepen en voet word moe.
Fysio en neuroloog kunnen/willen niet zeggen of dit goed gaat komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak mij zorgen hierover.
gr Piet
rowie
Hero Member
Hero Member

23 okt 2016, 17:36

Hoi Piet,

Zenuw herstel gaat heel erg langzaam. Ik kon voor en na mijn eerste operatie amper meer lopen. Heb mij toen ook best zorgen gemaakt. Dat is toen gelukkig weer goed gekomen. Van rondjes in de kamer, weer opgebouwd met minuutjes. Kon ook alleen op stevige schoenen lopen. Dus het vergt tijd, geduld en energie. Ik heb toen ook wel eens gezegd, als ze zouden zeggen: over een jaar loop je weer, dan ben je rustig, die onzekerheid is veel erger. Het zal natuurlijk voor iedereen verschillend zijn of je restverschijnselen houdt ja of nee, daarom zal een neuroloog of fysio hier ook geen antwoord op kunnen geven.
Twee maand lijkt lang, voor zenuwherstel is het kort. Ik denk dat ik ongeveer een half jaar na de operatie de kracht weer terug kreeg in stapjes. Met schoenen heb ik altijd rekening moeten blijven houden. (geen slippers meer)

Sterkte!
lelywes
Newbie
Newbie

23 okt 2016, 19:46

ah bedankt er is dus toch wel hoop daar ontbreekt het nu even aan
rowie
Hero Member
Hero Member

23 okt 2016, 21:38

Herkenbaar hoor die wanhoop :wink:
Friezin
Hero Member
Hero Member

24 okt 2016, 17:47

Hallo,

Ook ik heb krachtverlies in mijn linkervoet gehad. Ik kon mijn tenenen totaal niet meer optillen en ook mijn voet niet meer. Ik had een klapvoet wat een indicatie is voor snel opereren in mijn geval. Ik begrijp net zoals Rowie je wanhoop en frustratie. En hoewel moeilijk voor te stellen op dit moment kan het echt nog wel goedkomen. Het duurde bij mij 1 jaar voordat ik alle kracht en functionaliteit weer terughad. En dat ging ineens heel snel. Zenuwen hebben lange tijd nodig om te herstellen. Rekenen op minimaal een jaar.

Sterkte!!
lelywes
Newbie
Newbie

24 okt 2016, 20:06

Hallo
Bedankt voor de reactie ook weer positief maar jij bent geopereerd en ik niet dus jouw hernia is weg als het goed is.
gr
Juf
Newbie
Newbie

25 okt 2016, 03:34

Hallo,

Ik heb met belangstelling jullie verhaal gevolgd. Ook ik heb een hernia gehad ( 24 juli begonnen) De mri scan die twee weken geleden gemaakt is geeft aan dat de hernia weg is. Maar....ook ik heb krachtverlies in mijn voet. De voetheffers werken niet en mijn eerste twee tenen, de bovenkant van mijn voet en mijn scheenbeen zijn gevoelloos. Ook ik maak me grote zorgen of dit ooit weer goedkomt. Maar wat ik nog veel erger vind: Ik heb verschrikkelijk veel pijn in mijn voet. Herkennen jullie dat ook? Ik slik 2x 150 Mg lyrica maar dat helpt niet. Overdag is de pijn nog wel te doen, maar 's nachts is het vreselijk. Ik ben hele nachten op (nu ook) omdat ik van de pijn niet kan slapen. Het is een stekende pijn en wat ik ook probeer, als ik ga liggen is het mis. Wie o wie heeft een goede tip. Ik ben onderhand wanhopig!
Laatst gewijzigd door Juf op 25 okt 2016, 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.
lelywes
Newbie
Newbie

25 okt 2016, 07:07

Goedenmorgen
Dit herken ik helemaal niet wel pijn gehad in enkel en voet maat dat is allemaal redelijk over.Misschien dat iemand anders iets meer weet . Ik ben altijd wel doorgegaan met veel lopen minimaal een aantal km per dag en doe nu 2x per week fysiogym. Succes
Juf
Newbie
Newbie

25 okt 2016, 07:42

[QUOTE=lelywes;140749]Goedenmorgen
Dit herken ik helemaal niet wel pijn gehad in enkel en voet maat dat is allemaal redelijk over.Misschien dat iemand anders iets meer weet . Ik ben altijd wel doorgegaan met veel lopen minimaal een aantal km per dag en doe nu 2x per week fysiogym. Succes[/QUOTE]

Dank je wel voor je snelle reactie.Ik hoop zo dat iemand dit herkent! Na zoveel slapeloze nachten ben ik de wanhoop nabij!
Friezin
Hero Member
Hero Member

25 okt 2016, 12:22

Ik ben idd geopereerd , ik had geen keuze. Ik had geen hernia maar een stenose. Dat is geen hernia . Hernia is een uitstulping van de zenuw die bekneld is, bij mij was dus een beknelling van de zenuw maar geen uitstulping. Operatie en herstel/revalidatie is hetzelfde. Ik kreeg dit na een spondylodese in hetzelfde gebied.

Ook ik had enorme zenuwpijn waardoor ik niet kon slapen, wist niet hoe moest liggen. ( boven rug zat door alle spanning en onder rugproblemen ook vast) lopen kon ik nog ongeveer 20 minuten maximaal. Liep langzaam omdat ik niet op mijn voet kon vertrouwen.

Denk dat voor een herstel niet veel uitmaakt of je nu geopereerd bent of dat de hernia weg is. De zenuwbeschadiging bestaat door de beknelling. En dat kan alleen herstellen door tijd..

Maar het blijft prut vooral omdat er geen vast aantal weken oid voor het herstel staat. En dat maakt je onzeker.

Sterkte!!
rowie
Hero Member
Hero Member

25 okt 2016, 14:21

Ik ben het met Friezin eens, het maakt niet uit of je geopereerd bent of niet van een hernia.
Het gaat erom dat de zenuw beschadigd is door beknelling. Als bij jou de hernia wel herstellende is, maar de zenuw door beknelling wel beschadigd, heeft de zenuw nog tijd om te herstellen. En dat is weer het punt van frustratie....niemand die weet hoelang het duurt.
Als je er midden in zit is het ook soms om wanhopig van te worden.

@Juf, ik denk dat bij jou hetzelfde aan de hand is. De hernia is weg, maar de zenuw is al wel beschadigd. Dat is dus weer tijd tijd tijd.
IK had ook na mijn operatie nog zoveel pijn dat lyrica ook mij niet hielp. De brandende pijn in mijn voet was er 24 uur. Dacht ook dat het nooit meer goed zou komen. Er is hoop.
Moet je niet nog weer terug komen bij de neuroloog?
lelywes
Newbie
Newbie

26 okt 2016, 07:15

Goedenmorgen
Even een vraag. Heeft iemand doordat het been of de voet niet goed functioneerde(klapvoetachtig) daardoor wel eens ernstig letsel opgelopen bv door enkel gaan of door knie zakken?
Friezin
Hero Member
Hero Member

26 okt 2016, 11:46

Geen ernstig letsel gelukkig maar wel gevallen door klapvoet. Sterker nog daardoor kwam ik erachter dat ik een klapvoet had. Ik liep en lag ineens op de grond zonder dat er een obstakel oid was. Had eerder al ondervonden dat ik moeite met een (kleine) drempel had bij een deur.

Dus ja je kan vallen door de klapvoet. Echter toen ik wist dat ik een klapvoet had hield ik daar rekening mee met het lopen. Ik keek naar mijn voet ipv vooruit als ik liep. Ik wilde zien dat mijn voet meekwam en liep kleine passen. Daardoor ik de schade beperkt gebleven.

Het enige wat je kunt doen denk ik is erop antiparticiperen. Loop voorzichtig en kijk goed naar je voeten. Vraag desnoods om hulpmiddelen als je het niet vertrouwt bij je behandelend arts. Heb je oefeningen voor je klaploper van de fysio? Die had ik nl wel. Na bijna 1 jaar kreeg dat resultaat

Nogmaals sterkte!
lelywes
Newbie
Newbie

01 nov 2016, 16:51

Word nu toch wel een beetje radeloos omdat ik niet weet wat ik moet doen.
Sleepvoet word zeker niet minder. 1 maand geleden kon ik nog goed op mijn werkschoenen lopen nu word het lastiger.
Geen pijn maar zit te denken aan een second opinion om te kijken wat een andere neuroloog ervan zegt.
Elke
Jr. Member
Jr. Member

01 nov 2016, 19:15

De zenuw hoeft niet beschadigd te zijn.
Het kan ook zijn dat het signaal vanuit je hersenen ontregeld is.
Signalen verkeerd doorgeven doordat de zenuw bekneld gezeten heeft of de pijn proberen uit te schakelen.
Door bewust te gaan voelen hoe je voet voelt bv. door wisselbaden of massage, met blote voeten op verschillende ondergronden kunnen de hersenen weer verbinding maken.
Plaats reactie