Operatie aan het SI-gewricht

Botten, rug, spieren etc
L. Herrewijnen
Newbie
Newbie

17 okt 2012, 22:02

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier op dit forum om de reden dat ik meer informatie zoek over de operatie aan het Sacro-iliacale gewricht (SI-gewricht). Er is een mogelijkheid om in Antwerpen geopereerd te worden. Maar blijkt dat er nog maar 600 mensen (uit Duitsland) deze operatie hebben ondergaan. Na de operatie moet je 3 maanden met krukken lopen en het been totaal niet belasten zodat de botten goed aan elkaar groeien. Ik ben nu alle plussen en minnen tegenover elkaar aan het zetten maar er is weinig informatie over bekend. Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden of zijn er Nederlandse lotgenoten onder jullie die mij informatie en (hopelijk) ervaring willen delen?
MHT
Hero Member
Hero Member

17 okt 2012, 23:22

alleen het SI-gewricht? of ook L5 erbij?
gr Miriam
kiwi
Hero Member
Hero Member

18 okt 2012, 08:48

Weet van iemand bij wie het heel lang geleden gedaan is. Zeker meer dan 40 jaar terug. Die heeft er altijd spijt van gehad.
Helaas is deze persoon overleden aan een hartproblematiek anders had ik er meer over voor je kunnen vragen.
L. Herrewijnen
Newbie
Newbie

18 okt 2012, 09:45

Bedankt voor jullie reactie MHT en Kiwi, maar L5 zegt mij niets, maar ik heb het totale medische rapport nog niet binnen, misschien kan ik daar iets in terug vinden. Deze operatie wordt nog maar 2 jaar in Europa uitgevoerd (alleen Antwerpen) en al 10 jaar in Amerika. Er zijn 600 Duitsers bekend, waarvan bij 95% positief resultaat. De arts die mij nu behandeld heeft aangegeven dat deze operatie nog niet eerder bij een Nederlander is uitgevoerd, maar als ik die toch zou vinden dan zou dat fantastisch zijn. De operatie bestaat uit het fuseren van het pijnlijke SI-gewricht. Een fusie is een operatie waarbij het gewrichtskraakbeen wordt verwijderd uit de beide uiteinden van de beenderen die het gewricht vormen. De twee botten worden bij elkaar gehouden met een staafje of schroef, totdat de twee botten in elkaar groeien, of fuseren, in één bot. Dit stopt de beweging tussen de twee botten en theoretisch elimineert dit de pijn van het gewricht. Nadeel van deze operatie is dat het een grote operatie is en dat je daarna 3 maanden totaal je been niet mag belasten zodat de botten goed tegen elkaar groeien. Dat zijn flinke minnen, maar ja anderzijds ben ik nog maar 34 en tob ik al 11 jaar en ik wil graag van alle medicijnen af die ik nu gebruik om een normaal bestaan te kunnen hebben. Dus ja wikken en wegen.....
MHT
Hero Member
Hero Member

18 okt 2012, 13:57

L5 is de eerste wervel na S1. Die zijn aan elkaar gezet. Het principe is een beetje hetzelfde lijkt het..... Kun je geen mensen vinden in het buitenland die eenzelfde operatie hebben gehad. Je bent nog veel te jong lijkt me om zo verder te tobben.
Ik hoop dat je wat mensen vindt die ervaringen kunnen vertellen.
Heb je ook al eens gekeken http://www.orthopedie.nl
Ook voor mensen met rugproblematiek.

Succes!!
gr Miriam
kiwi
Hero Member
Hero Member

18 okt 2012, 20:07

[QUOTE=MHT;114746]L5 is de eerste wervel na S1. Die zijn aan elkaar gezet. Het principe is een beetje hetzelfde lijkt het..... Kun je geen mensen vinden in het buitenland die eenzelfde operatie hebben gehad. Je bent nog veel te jong lijkt me om zo verder te tobben.
Ik hoop dat je wat mensen vindt die ervaringen kunnen vertellen.
Heb je ook al eens gekeken http://www.orthopedie.nl
Ook voor mensen met rugproblematiek.

Succes!!
gr Miriam[/QUOTE]

S1 is anders als SI gewrichten ( Sacro-iliacale gewricht).
hempie
Hero Member
Hero Member

18 okt 2012, 21:27

SI zitten aan beide zijden van je wervelkolom .

In principe komt het overeen wat meerderen van ons hebben ondergaan aan de wervelkolom dan .
Het vastzetten/fixeren d.m.v schroeven/staafje . bij jou dan het SI gewricht.
Natuurlijk ook een lange revalidatie .
Bij mij was er ook ooit sprake van dat het SI gewricht problemen gaf , maar problemen die lijken te komen vanaf de SI kunnen ook vanuit de rug komen , wat bij mij het geval is .
Ook injecties erin gehad , jij ook zeker .

Succes met je beslissing !

Groetjes Herma
L. Herrewijnen
Newbie
Newbie

18 okt 2012, 22:22

Bedankt MHT voor de tips, en ook de andere, Ik ga de site bekijken en evt tel. benaderen. het 1e filmpje was gelijk een schot in de roos. 11 jr geleden had ik een hernia, maar te jong om te opereren, 3 jr later zat het 'tussen mijn oren'en nu deze diagnose gesteld is voel ik het als een uitdaging maar ook mogelijk proefkonijn. Het is het 1 of het ander. ben nu 34, over 10 jr is mijn maag & milt kapot door de pillen. Ik hoop via dit forum meer info en een Nederlandse medepatiënte te vinden. Ze zijn tot nu toe alleen maar in Duitsland te vinden. Wat ik wel al fijn vind is dat mijn arts nu, alleen al luistert en mij niet afscheept en met tips komt. Hij heeft dit aangeboden, maar ook alle minpunten voorgelegd. Wat er ook bestaat aan hulpmiddelen, ik wil gewoon met mijn zoon fietsen, voetballen en spelen, en bovenal s'nacht slapen! zonder wakker te hoeven worden omdat je geen houding meer weet te vinden....na een aanschaf van een € € € bijna gouden bed.
Desie
Administrator
Administrator

18 okt 2012, 22:41

Al over nagedacht over een second opinion bij dr Croese in Belgie?

Misschien dat hij er iets over kan zeggen.
Je kan er zo heen na afspraak en kost geloof ik € 35 euro.

Je kan altijd zijn menig vragen bij deze arts.

Succes Desie
hempie
Hero Member
Hero Member

19 okt 2012, 16:25

Inderdaad , ben het met Desie eens , Croese is één van de betere artsen .
Op de site van het klina ziekenhuis , http://www.klina.be staat informatie voor Nederlndse patienten .

Hopelijk vind je een lotgenoot .

Succes

Groetjes Herma
MHT
Hero Member
Hero Member

19 okt 2012, 17:47

Klopt S1....dat komt omdat ik ook gedoe gehad heb met SI gewricht...
Succes met alle tips. Hopelijk kom je eruit.
sterkte in ieder geval
Miriam
ikke - pech
Newbie
Newbie

20 okt 2012, 00:21

hoi,

ik ben in 2008 aan mijn rug in UZ gent geopereeerd.
Een operatie die in Nederland onmogelijk was en die alleen geprobeerd was in Denemarken.
Een 2e opninie in Gent gaf aan het wel eens te doen, en ik heb het gedaan.
De pijn en de belemmeringen in mijn dagelijkse leven waren te erg.
En had ik het maar veel eerder gedaan!!
Het is een erg ingrijpende en zware ok geweest, ook daarna was moeilijk, maar ik kan alles weer en zonder pijn.
Ze hebben ook kraakbeen weggenomen bij mijn SI gewricht, en de onderste 5 wervels vanuit mijn buik vastgezet met een prothese met stukken eigen bot en tetanium.
Mijn ervaringen met Belgie is dat ze kundig, doortasten zijn.
De onderzoeken ervoor zijn grondig en vervelend, maar ze zijn wel eerlijk en duidelijk naar je over hoe je er uit kan komen.
Ik ben nu 33 jaar en heb daarvoor jaren getobt met pijn enz.
Dus ik kan jou dilemma's en dergelijke erg goed begrijpen en invoelen.
Maar kijk naar je toekomst, je hebt nog heel leven voor je.

[QUOTE=L. Herrewijnen;114739]Bedankt voor jullie reactie MHT en Kiwi, maar L5 zegt mij niets, maar ik heb het totale medische rapport nog niet binnen, misschien kan ik daar iets in terug vinden. Deze operatie wordt nog maar 2 jaar in Europa uitgevoerd (alleen Antwerpen) en al 10 jaar in Amerika. Er zijn 600 Duitsers bekend, waarvan bij 95% positief resultaat. De arts die mij nu behandeld heeft aangegeven dat deze operatie nog niet eerder bij een Nederlander is uitgevoerd, maar als ik die toch zou vinden dan zou dat fantastisch zijn. De operatie bestaat uit het fuseren van het pijnlijke SI-gewricht. Een fusie is een operatie waarbij het gewrichtskraakbeen wordt verwijderd uit de beide uiteinden van de beenderen die het gewricht vormen. De twee botten worden bij elkaar gehouden met een staafje of schroef, totdat de twee botten in elkaar groeien, of fuseren, in één bot. Dit stopt de beweging tussen de twee botten en theoretisch elimineert dit de pijn van het gewricht. Nadeel van deze operatie is dat het een grote operatie is en dat je daarna 3 maanden totaal je been niet mag belasten zodat de botten goed tegen elkaar groeien. Dat zijn flinke minnen, maar ja anderzijds ben ik nog maar 34 en tob ik al 11 jaar en ik wil graag van alle medicijnen af die ik nu gebruik om een normaal bestaan te kunnen hebben. Dus ja wikken en wegen.....[/QUOTE]
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

20 okt 2012, 20:12

hallo allemaal,

ik wil graag even inspringen in dit topic.
het verbaast me dat jullie je in het buitenland laten opereren om het si gewricht vast te zetten,terwijl dit ook in Nederland wordt gedaan.
Zelf ben ik 1 van de velen patienten waarbij dit in nederland is gedaan.
Bij mij zijn mijn si gewrichten in 2009 vast gezet met 4 schroeven.
2 van deze schroeven zijn dit jaar verwijderd,en er is een nieuw systeem voor terug geplaatst.
Deze operatie wordt hier in nederland maar door 1 arts gedaan,die al menig jaar ervaring hier in heeft,en ook steeds zoekt naar nieuwe en betere manieren.
de nieuwste techniek is dan ook bij mij dit jaar gedaan en behoor ik tot de eerste 10 patienten die met deze techniek geholpen zijn.

mijn verhaal vindt je onder het forum bewegingsapparaat,het topic heet; bekkeninstabiliteit door de bevalling.

mochten jullie vragen hebben dan hoor ik dat wel ;)

groetjes invisible
suus1
Hero Member
Hero Member

04 jan 2013, 02:08

sorry kon geen prive bericht sturen geen 20 post dus even zo

ik was benieuwd of je toestemming hebt gekregen van de verzekering in nederland voor het uitvoeren van de operatie
mij willen ze misschien ook behandelen met diana implantaat maar de kostenberekening schijnt nogal ingewikkeld te liggen (uza) wat ik begreep toen weet niet hoe nu is was dat arts uit duitsland overkwam om samen te operatie te doen ivm expertise

vraag was toen vooral of het wel of niet vergoed zou worden

groetjes susanne

hoi invisible
als het aan nederland had gelegen heb 8 maanden toen niet kunnen lopen was het advies leer er maar mee level uiteindelijk heeft huisarts mij naar uza door verwezen ben ik 2 dagen later geopereerd en heb ik 2.5 jaar aardig goed kunnen functioneren.

de diana implantaat is iets anders wat ik begreep alleen duitsland en amerika toegepast en dat voorkomt juist dat ze het gewricht met schroeven moeten vast zetten wat ik begreep waardoor de voorruitzichten positiever zijn mn voor jonge mensen.
Laatst gewijzigd door suus1 op 04 jan 2013, 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.
bo13
Newbie
Newbie

04 jan 2013, 08:04

Bij mij gaat als goed is bekken losgemaakt worden en in andere stand gezet worden.
en de hele wervelkolom vastgezet worden.
gr bo13
Gesloten