Mijn ervaring met artsen en hernia S1/L5

Botten, rug, spieren etc
Blotevoetenstamper

17 apr 2013, 10:30

Hallo Doortje,
Soms wordt je toch ook moedeloos. As ik jouw verhalen hier lees, wachten, wachten tot je een ons weegt en dan nog wordt er niks gedaan, ja mevrouw u heeft een hernia :redface:
Ja goh, je sloeg zeker steil achterover? En nu mag je weer 2 weken wachten tot de dokter belt wat ze hier nu aan kunnen doen.
Hier zou je bijna depressief van worden. Ik heb echt met je te doen.
Ik hoop dat er nu toch echt actie wordt genomen zodat je van deze pijn afkomt en ik ben erven overtuigd dat het echt NIET tussen jouw oren zit. Succes bij de huisarts.
Tineke
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

17 apr 2013, 13:17

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Nee het zit echt niet tussen mijn oren, ik voel pijn, vreselijke pijn en die kan ik niet altijd wegwuiven.
En steeds meer nemen van de oxynorm, is ook geen optie, ik raak enorm verstopt als ik niet oplet, vandaar ook nog eens die zakjes movicolon erbij.
Het zijn net kogels (sorry, vies praatje) wat ik eruit moet persen, niet leuk meer.
Ja depressie, fijn he, liefst geen medicijnen daarvoor, wil ik ook niet hoor, maar toch.
We hebben een goed gesprek gehad, ze wil ook liever dat ik met iemand ga praten, nu zag ik in de wachtkamer iets, wat mij wel aansprak, nu wachten op groen licht.
Het heet BigMove en is een traject van 6 maanden, elke week ga je erheem om oefeningen, en 6 keer een gesprek met een psycholoog, nou prima toch? dan he ik 2 vliegen in 1 klap.
Nu zit het ziekenfonds weer te klooien, want ze weten hier niks van, dus moet ik wachten op iemand die het wel weet, maar er nu niet is, dus word ik deze week nog over terug gebeld.
Ja ik wil juist heel graag weer bewegen, ik groei dicht.
Lopen zonder rollator gaat bijna niet, dan hou ik het niet vol.
Ik ga vanaf morgen toch weer fysiotherapie oppakken, dan kan ik zo ie zo weer aan de gang op de loopband en hometrainer, van de neuroloog mocht ik zeker aan beweging doen, mits ik mijn pijn in de gaten houdt, er niet overheen ga, ja uh....ik heb elke dag pijn, maar ga daarom niet niks doen.
Ze zei me ook, dat ik vooral rugverstevigde oefeningen moet doen, dat is altijd goed. En ook voor de buik.
Nou kom maar op, dan heb ik in ieder geval een doel.
Liefst had ik naar een sportschool gegaan, maar het is beter om het met begeleiding te doen, en dat is gewoonweg niet meer te betalen zo duur is alles.

Ik weet niet of ze me gaan opereren, ik weet niet of ik naar een pijnpoli moet, maar ik zeg jullie wel, dat ik er kapot van ben.
Toen ik dit hoorde, leek het of ik de film weer opnieuw afspeelde, mri, uitslag, hernia, pijnpoli......etc.
Ik durf gewoon echt niet meer voor een pjinbestrijding te gaan, klaar.
En een operatie? Ja alleen als er een chirurg zegt, dat hij het kan en weet wat ie doet.
Niet zoal ik nu heb ondervonden, eerst nee zeggen en vervolgens wel doen, maar wel 6 keer misschein wel 10 keer, zeggen dat ie het niet had moeten doen.
Ja daar heb ik wat aan.
Inmiddels ben ik bijna een jaar thuis met deze ellende.
Sociale contacten zijn al geminderd, helaas.
Ik ben prikkelbaarder, emotioneel, huil om alles of niks, maak ruzie, onterecht.
Nee dit is echt niet fijn.
Hopelijk dat ik over 2 weken meer duideljkheid krijg, al heb ik er een hard hoofd in.
Ik kan helaas niet meer positief zijn, dat moet ik weer zien terug te vinden.

Ik wens jullie ook heel veel sterkte.
En Semmie, jij ook heel veel sterkte voor de 25e, ik hoop dat alles goed gaat en het nu wegblijft.
Ik heb het ook op S1/L5 zitten trouwens.
Alleen ben ik 18 oktober 2012 geopereerd, maar eigenlijk ook weer niet.
De chirurg had mijn rug opengemaakt, maar zag toen (na 2 mri scans) dat het geen hernia was, maar een kanaal stenose en een overgevoelige zenuw.
Hij heeft wat ruimte gemaakt door wat weg te schrapen en er een pijnstiller ingespoten en snel weer dichtgemaakt.
Dus....conclussie, niks operatie....er is niks veranderd.
Het is alleen maar slechter met mij gegaan nadien, nu zelfs tintelingen in mijn linkerbeen.
En "spier"pijn in mijn beidde achter boven benen.
Ik had zo gehoopt, dat ze in het VU meer zouden zien, dan hier het ziekenhuis, maar nee hoor...ze zien ook daar een hernia.
Ik snap er niks meer van.
Blotevoetenstamper

17 apr 2013, 13:47

Als die hernia er al zo lang zit moet ie onderhand een keer worden weggehaald. Misschien dat je pijn dan zakt. Al gedoe, fysio, loopband etc. Je wordt er niet echt beter van. Ik heb ook nog nooit gehoord van Big Move. Snap zeker dat je hier moedeloos van wordt. Ik hoop,dst er nu snel duidelijkheid komt en wie dan ook jou gaat helpen aan die hernia.
Succes. Hou ons op de hoogte.
Tineke
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

12 mei 2013, 02:10

Goedenacht,

misschien wil ik te snel, maar ik voel gewoon dat alles in het honderd gaat lopen.
Tijdens de afspraak (telefonisch) zou ik dus door een neurochirurg uitgenodigd worden om vervolgens nog alles te bespreken.
In het VU hebben verschillende artsen om de tafel gezeten en mij besproken wat er evt nog kon gebeuren.
Terug naar de pijnpoli of naar de neurochirurg of misschien een operatie zinvol zou zijn.
En het zou voor mij makkelijker zijn als ik dichter bij huis in een ziekenhuis geholpen kan worden, dus was het ZMC Zaandam dus, een beste optie.
Duidelijk zei de Neuroloog dat er daar ook chirurgen van het VU werken.
Ze zei ook nog dat ik niet moet denken dat ik weggestuurd word uit het VU.
Ik ben afgelopen donderdag toch maar eens gaan bellen met het ZMC of ze mij al iets konden zeggen over een datum, zodat mijn man daar rekening mee kan houden ivm werk.
Nou het begon al goed, er was helemaal niets binnen van mij.
En of dat al niet genoeg tegenslag was, vertelde die assistente ook nog doodleuk, dat er geen artsen van het VU, maar van het AMC werken.
En dat hun beleid is, dat ik eerst door een neuroloog gezien ga worden.
Ik legde uit dat dit mij zo niet verteld is en dat ik direct naar een neurochirurg zou gaan.
Nou en dan moest ik maar naar het OLVG gaan als ik persee door artsen van het VU geholpen wilde worden. Ik heb onmiddelijk het VU weer gebeld maar kreeg een slecht Nederlands sprekende assistent aan de telefoon, die verbond mij niet met de arts maar zou me terug bellen, nadat ik alles heb uitgelegd. Ik werd idd teruggebeld met de mededeling dat de papieren nog in de typkamer lagen en de dvd van de mri ook. Ze moet het dus nog naar Zaandam sturen. Maar omdat ik vertelde dat hun dus hun eigen beleid voeren zegt die assistent doodleuk, "nou als je naar het OLVG wil, sturen we het daar wel heen".
Waarop ik zeg, nee het word ZMC te Zaandam. Ik was helemaal overrompeld door dit alles en ben er echt heel verdrietig, boos en teleurgesteld over. Echt dikke tranen heb ik gehuild. Ook toen ik weer met het ZMC belde. Toen ik nog even te horen kreeg dat de wachtlijst lang is. Ik ben misschien eind Juni of eind Juli aan de beurt. Mits ze mijn papieren binnen krijgen.
Ze noemden wel 2 namen van chirurgen, maar ben er al 1 vergeten.
1 zou dr. Buis zijn van het AMC en nog 1.
De ander in het OLVG heet Seller? of Feller? Ik heb het gewoon niet meer goed gehoord omdat ik zo overrompeld was.
Mijn man heeft er al die tijd al een hard hoofd in gehad en ik ben bang dat ie wel eens gelijk gaat krijgen. Ik heb misschien toch spijt van mijn second opinion. Heeft het nou wel zin gehad? Komt het ooit nog goed?
Ik heb elke dag pijn, lopen gaat iets beter, maar met rollator of stokken. Fietsen kan ik gelukkig wel en gaat me beter af dan lopen. In de sportzaal van fysiotherapie loop ik op de loopband een volle half uur met soms wat heuvel. En 4km/pu dus een flink tempo, maar wel met pijn in mijn enkel en steken in mijn voet. Ook pijn in mijn boven benen, achterkant.
Crosstrainer gaat ook goed en dan het fietsen op de hometrainer en de korte oefeningen met elastiek.
Met de diclofenac wil ik gaan stoppen, deze ben ik al aan het afbouwen.
Ja ik heb soms heel moeilijke dagen ertussen zitten, dat ik heel erg in de put zit en alleen maar wil slapen. 's Nachts ben ik wakker, zoals nu.
Ook heb ik weer wat betere dagen.
Alleen weet ik nu niet wat ik moet doen, wat is wijsheid?
Ik voel mij niet serieus genomen door de artsen.
MHT
Hero Member
Hero Member

12 mei 2013, 12:05

Kan je huisarts niet eens alles nakijken en je helpen met een goed advies?
En de fysio?
Probeer vooral zelf zaken in de hand te houden. Bellen, controleren. Helaas is dat dus soms nodig. Ik wens je heel veel sterkte!
suus1
Hero Member
Hero Member

12 mei 2013, 14:10

hoi doortje
wat vervelend maar wat ik niet snap is dat je een second opinion laat doen en dan weer terug wilt.
Het lijkt mij pas zinvol als je ook de behandeling daar laat doen aangezien je dan daar in traject zit voor zaandam ben je nieuwe patiënt weer en kun je idd wachten tot je aan de beurt bent en alles weer vanaf 0 begint
nu ben je zelf het traject ook beetje aan het frustreren denk ik want je bent niet tevreden over wat hun advies is laat second opinion doen om vervolgens weer terug te willen.
Ik zou zeggen laat je behandelen in het vu
voor mijn gemak was ik makkelijker af in Breda of roosendaal maar heb het uur heen en terug rijden soms 2-3 keer in de week er echt voor over gehad en mij zien ze niet meer in een nederlands ziekenhuis, tuf tegenwoordig meteen door naar de zuiderburen.
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

12 mei 2013, 16:21

Hoi Suus,
ik zou ook in het VU voor die second opinion zijn, maar die neurologe heeft met de andere artsen samen overlegt dat ik dan in Zaandam verder geholpen zou worden door een neurochirurg van het VU. Het zou voor de reis makkelijker zijn. Ik heb helemaal niet gekozen om weer elders te gaan. Dat wordt mij dus zo ff opgelegd. Nu dat jij mij dit verteld, ben ik gek dat ik dit nog pik. Morgen bel ik het VU terug en ze gaan mijn second opinion daar maar afmaken.
suus1
Hero Member
Hero Member

12 mei 2013, 17:45

idd vooral raar dat er geen arts daar zit van vu, ik zou gewoon eisen dat hun het afmaken en niet weer door schuiven dan hadden ze de second opinion ook niet moeten accepteren!
hun hebben immers ook de onderzoeken gedaan en het is ook hun intrepretatie van de beelden etc.
een andere arts zal het weer niet klakkeloos overnemen en zijn eigen onderzoek willen doen en jij zit er als een marionette poppetje tussen
dat vind ik dus zo prettig aan belgie ze staan niet voor of achter je maar naast je
Ingeborg
Hero Member
Hero Member

13 mei 2013, 14:25

Hoi Doortje,

Een heel frustrerend verhaal. Ik kan me voorstellen dat je er depressief van wordt.
Hou vooral zelf de regie, en trek aan de bel als je denkt dat het een en ander niet klopt.
Heb je al contact met het VU gehad.
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Groetjes Ingeborg bloem1
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

13 mei 2013, 18:08

Hallo Ingeborg, Suus1 en allemaal

ik was heel boos opgestaan en direct om 8.00 uur de telefoon gepakt en gaan bellen met het VU. Ik hoorde direct al dat het druk was. Ik werd in de wacht gezet, ok vrij normaal voor een maandag ochtend.
Er nam een super aardige assistente de telefoon op en ik legde alles uit. Ik vroeg haar of ze een spoed berichtje wilde doorgeven aan de neurologe, of ze mij wil terug bellen en evt alles direct stop wil zetten. Dus niks doorsturen naar het ZMC maar alles in het VU laten.
Ik legde alles uit, deze assistente zou mij verder helpen en zorgen dat ik terug gebeld ga worden en ze legde mij uit dat alle artsen zowel in het VU als in het AMC werken en/of hun opleiding hebben gevolgd. En ik wel degelijk bij een chirurg terecht kom.
Omdat ik in de middag nog niks gehoord had belde ik terug.
Ik kreeg helaas weer die man....sorry maar hier laat ik het even bij. In eerste instantie wilde hij mij afschepen. Ik moet gewoon nog even wachten, ik zei nee ik wil uw (bleef beleefd) vrouwelijke collega aan de lijn met haar had ik een afspraak zij weet er van. Gelukkig hoorde die vrouw het en ik hoorde haar zeggen dat hij mij door moest verbinden.
Wat een schat....door deze vrouw werd ik een stuk rustiger en we hebben afgesproken dat zij gaat bellen met het ZMC zodra ik niks heb gehoor. De neurologe is inmiddels per mail op de hoogte van dit alles gesteld, dus afwachten, maar niet te lang.
Verder heb ik wel verteld dat ik die man niet kan uitstaan en het niet te hopen is voor hem dat ik hem tref aan de balie. Het schijnt bekend te zijn, fijn personeel zeg.
Nu wachten op goed nieuws, ik ben al wat rustiger nu.
Ingeborg
Hero Member
Hero Member

14 mei 2013, 11:27

Hoi Doortje,

Super dat er zo'n lieve meid is die je goed te woord staan en echt het zorghart op de goede plek heeft! Ook goed dat je aanhebt gegeven dat je die meneer niet prettig vind! En ik geloof dat dat zacht uitgedrukt is.
Hopelijk wordt nu alles goed geregeld voor je.

Groetjes Ingeborg bloem1
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

17 aug 2013, 08:20

Goedemorgen allemaal,

Ik heb begin deze week gehoord dat ik wel een hernia heb, hij heeft er al die tijd gezeten, S1/L5
De opererende chirurg heeft hem over het hoofd gezien, omdat hij te hoog zat.
Dit kon de chirurg zien aan het litteken op de mri scan.
:mad:

Ik ben zo boos en teleurgesteld.

Nu kan ik weer een pijnbestrijding nemen of een operatie.
Ik durf niet zo goed meer dus ga erover nadenken.

Ook wil ik dit laten weten aan het ziekenhuis hier, wat een blunder dit is.

Zoveel verloren tijd, een operatie voor niks, pijn en pijnstillers...al die tijd. vkboos

Dit even kort, ben gewoon te boos, en mijn vorig lange verhaal is weg, er ging iets fout.

Fijn weekend.
MHT
Hero Member
Hero Member

17 aug 2013, 11:41

Jeetje.......wat een verschrikkelijke domper is dit voor je.
Ik wens je sterkte met de overwegingen. Ik hoop dat je toch de draad weer op kunt pakken.
gr Miriam
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

17 aug 2013, 14:59

Als ik zo de verhalen van mede lotgenoten terug lees, denk ik niet dat ik nog een keer voor een operatie kies.
Elke keer lees ik hetzelfde verhaal, precies alsof het over mijzelf gaat.
De dove tenen, uitstraling nu ook naar links, gevoel alsof je spierpijn hebt, de zware medicijnen. En ook de zenuwblokkades, het ziet er naar uit, dat het allemaal niks beter wordt.
Wat een grote teleurstelling dat ik anderhalf jaar verder ben en eigenlijk niks ben opgeschoten. Ja, wat mobieler, door de medicijnen, ik kan me weer zelf aankleden, door de medicijnen.
Wat een geld verspilling, 4 mri scans moeten doorstaan, voor elke keer die hernia te zien, maar die chirurg ziet hem niet. Grrrrr misschien tijd voor een bril?
suus1
Hero Member
Hero Member

17 aug 2013, 16:35

hoi doortje
Wat je hier leest is vaak van mensen waar mis gaat immers mensen waar goed gaat komen hier niet op paar uitzonderingen daargelaten
ik heb 3 jaar geleden hernia operatie gehad prima resultaat achteraf misschien minder goed als ik indertijd dacht
dec weer 3 hernia's 3 jaar ervoor 1 en is mijn rug vastgezet ik werk nu sinds juni alweer fulltime en zoals fysio nog zei gisteren je bent beter als ooit tevoren
Plaats reactie