Operatie

Botten, rug, spieren etc
Puckety
Sr. Member
Sr. Member

04 jul 2012, 17:42

Hallo,
Ik (vrouw van 63jr) ben nieuw op dit forum. Ben vorig jaar aan een lumbale kanaal stenose geholpen......... tenminste dat dacht ik. Ik knapte redelijk op. Alleen bleef ik uitstralingspijn houden. Maar dat was niet erg, want de zenuw moest herstellen en dat kan wel een jaar duren. Totdat ik een klapvoet kreeg. Naar huisarts gegaan. Hij las eerst even het rapport vd neurochirurg voor.........Er was vorig jaar een cyste verwijderd. Dat wist ik dus niet. Maar het schijnt dat de klachten hetzelfde zijn, de zenuw is dan ook beklemd. Huisarts belde meteen de neuroloog. Moest vd neuroloog meteen een MRI-scan laten maken. Hij vertelde mij dat ik een vernauwing in het wervelkanaal had. Dat is gemakkelijk te verhelpen. Moest naar de neuro-chirurg. Die wilde meer foto's zien. Nu blijkt dat ik een vernauwing heb en dat ik instabiele wervels( L4+L5) heb. Wervels worden vastgezet........spondylodese. Ik moet nog op de oproep wachten, en dat kan nog zo'n 4 a 6 weken duren. Het is goed te lezen wat anderen ervaren hebben. Het verbaast mij dat jullie zoveel weten. Alleen maar goed, hoor!
Ik weet eigenlijk alleen dat de operatie 4 uren duurt, en dat ik mij daarna voel alsof ik door een vrachtauto overreden ben............ Ja, ik geloof dat het niet zomaar iets is. Ik zie er dan ook wel erg tegen op.
Ik red mij redelijk met 6 paracetamol, en 3 diclofenac per dag. Ik heb de meeste uitstralingspijn in mn li. been en voet. En mijn li. voet voel vaak doof aan.
De klapvoet is overigens weer over. Als iemand meer ervarings-deskundig is hoop ik meer te lezen op t forum.
Sterkte en beterschap iedereen.

Puck
Desie
Administrator
Administrator

04 jul 2012, 18:36

Hallo Puck,

Nou niet leuk om te lezen dat je weer geopereerd moet worden.
Gelukkig is je klapvoet nu wel over.
Wanneer wordt je geopereerd heb je daar al bericht over gekregen.
En in welk ziekenhuis laat je dit doen.

Ikzelf krijg ook een spondolydese operatie.
Ik moet op zondag 23 september me eigen melden.
En ik wordt de 24e geopereerd.
Dit in het UZA in Antwerpen.

Heb je trouwens geen info gehad over deze operatie van je behandelend arts?
Mijn arts heeft alles uitgelegd met een skelet als voorbeeld en ook de schroeven enz heb ik gezien die erbij gebruikt gaan woorden.
Er zijn vele leden die deze operatie gehad hebben dus veel te lezen .

Wens je veel sterkte toe en hou ons op de hoogte.

Desie
Puckety
Sr. Member
Sr. Member

04 jul 2012, 19:05

Dag Desie,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb idd wel uitleg gehad, en ik heb ook de schroeven gezien, oeps......lang hoor.
De neuro-chirurg vertelde dat er geen info op papier is in t MCA, Alkmaar, van de spondylodese.
Aangezien ik al 5 jaar depressief ben, lijkt t of ik overal veel meer tegenop zie. Nu, dat lijkt niet zo, dat IS zo! Vorig jaar raakte ik de nacht voor de operatie in paniek. Daar was geen begrip voor. Want er waren slechts 2 verpleegkundigen, voor 36 patienten op neurologie, werd mij verteld. In paniek raken dat doe je niet voor je lol. Ik zit gewoon heel gecompliceerd in elkaar........ dat is heel lastig. En dit had ik wel vermeld bij het intake-gesprek.
Ik weet nog niet wanneer ik geopereerd word. Ik hoop zo snel mogelijk. Omdat 2 neuro-chirurgen de ok doen, word ik ook niet opgeroepen wanneer er iemand uitvalt.
Ik reken er toch wel op dat het binnen 6 weken gebeurt.

Groeten, Puck
Corlinda
Sr. Member
Sr. Member

12 jul 2012, 21:17

Hallo Puck,

Nou dat van die vrachtwagen daar kon je wel gelijk in hebben :smile:, ondanks dat ik meer op zie tegen de tandarts dan de operaties (ik had er 2 binnen een week tijd).
Ik denk dat een van jouw neuro-chirurgen ook aan mijn bed heeft gestaan want die helpen ook in het WFG in Hoorn, waar ik geopereerd ben.

Ik kreeg de tip voordat ik onder narcose ging dat je postief moet denken: het komt allemaal goed, ik ga opknappen, ben straks van de pijn af, ben niet depressief, etc. Als je dat tegen jezelf zegt dan kom je veel prettiger uit je narcose.
Dit heeft mij in ieder geval geholpen. Ik zei tegen mezelf: ik ben niet misselijk straks, heb geen pijn (ben snel misselijk door migraine). En dit heeft echt geholpen. De revalidatie vond ik zelf wat minder, maar laat het over je heen komen, eens komt het goed.

Ik hoop dat je snel een oproep krijgt en het komt goed he! :wink:

Groetjes Corlin
Puckety
Sr. Member
Sr. Member

22 jul 2012, 19:12

Hallo Corlin,
Begrijp ik t goed dat jij pas geleden geopereerd bent?
Wat is er bij jou gedaan? Hoelang had jij pijnklachten? En hoe is t nu?
Ja, positief denken.....dat moet ik zeker doen.
Welke pijnstilling kreeg jij na de operatie?
Ja, t kan best dat dezelfde neurochirurg die jou geopereerd heeft, mij gaat opereren. Ik ben bij dr.Haitink geweest.

Ik hoop dat jij goed aan t opknappen bent! Pa iig goed op jezelf!

Puckety
Corlinda
Sr. Member
Sr. Member

22 jul 2012, 20:36

Nee niet pas geopereerd, vorig jaar 24 en 31 mei ;) (2011)
Ik heb ook een spondylodese operatie gehad. bij de eerste operatie 2 pennen in me rug en de week erna een cage.
Was zelf niet zenuwachtig voor de operatie. Vond het van huis weg zijn moeilijker. Tja oost west thuis best he ;)
Ik kreeg morfine en na de tweede operatie ook een pomp, maar die moest uit van mij. Niet omdat ik geen pijn had maar dat ik paranoide werd. Zag dingen die er niet waren. Durfde niks meer. Heb daarna nog een paar maanden morfine geslikt in combinatie met paracetamol.
De pijn was wel te doen. Zat alleen bij mij een zenuw niet goed en nog steeds niet in de buurt van me heup/bekken.
Kan daardoor niet lang zitten en dat is weer een probleem op me werk omdat ik een zitbaan heb. Kan momenteel niet langer dan 6 uur werken per week en ben bijna 2 jaar uit de running dus ja best spannend hoe dat allemaal gaat verlopen.
Over 2 a 3 weken ga ik starten met een revalidatieprogramma in het wfg. Ben pas in mei doorgestuurd door de orthopeed naar de revalidatiearts. Heb wel vanaf september 2x per week fysio gehad. maar dat mocht helaas niet baten. Dus ik ben een fout voorbeeld voor jouw. Iedereen is anders en bij jouw gaat het zeker beter verlopen :)
Heb je al iets gehoord?
Had je verhaal al gelezen hoor maar op me mobiel typen is een beetje moeilijk vandaar me late reactie.

Ik ken jouw arts niet. Omdat het wfg eigen artsen heeft. Alleen de neurochirurgen pendelen tussen het MCA en WFG. Ik weet wel uit de omgeving dat Dr Tan uit het MCA een hele goeie schijnt te zijn.

Groetjes Corlin
Puckety
Sr. Member
Sr. Member

12 aug 2012, 16:20

Hallo Corin,
Sorry, ik heb niet gereageerd. Ik ben niet in goede doen. Ik word nog niet geopereerd, omdat de arts net met vakantie is gegaan. Ik had op 3-08 gerekend...........
Wat een gedoe met je werk!! Ik heb een aantal fora bekeken. Daar word ik niet blij van.
Spondylodese....had ik nog nooit van gehoord. Tot ik zelf slachtoffer werd.
Ik was ook heel verbaasd dat ik weer iets aan mn rug had. Ik heb wel vaker rugpijn gehad, maar eigenlijk nooit zo erg. Nu heb ik ook niet eens zo'n rugpijn maar wel uitstralingspijn in mijn li. been. Heel hinderlijk. Ik slik diclofenac en paracetamol. Ik wil eigenlijk geen zwaardere medicijnen omdat ik al "rustigmakers" slik. Ben jij al met revalidatie begonnen. Nou ja.......al? Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat jij geopereerd bent......toch? Ik ben vorig jaaar begin juni geopereerd.
Ik heb geen idee hoe een en ander gaat lopen. Ik heb veel te weinig gevraagd........
Sterkte met jouw revalidatie!l Laat jij het weten?
Hartelijke groeten, Puck
Puckety
Sr. Member
Sr. Member

05 sep 2012, 18:22

Hallo,
Ik word as. ma. 10-09 in t zienhuis opgenomen en di. geopereerd aan spondylodese. Ik zie er als een berg tegenop. De pijn in mijn been is inmiddels zo heftig. Dus vind ik dat ik geen keus meer heb. Ik slik nu nog paracetamol+diclofenac. Moet stoppen met de diclofenac, omdat dat een bloedverdunner is. Huisarts gaat iets anders voorschrijven.
Ben zo benieuwd wat andere mensen aan medicatie slikken. Had gehoopt wijzer te worden van dit forum. Ik heb vanmorgen nog even met de afd. neurologie gebeld of er iets te zeggen is over hoe lang de opname duurt, hoelang je moet revalideren. Maar ik heb geen antwoorden gekregen. Bij elk mens gaat t anders, werd mij verteld.
Ik ben ook zo benieuwd of er mensen zijn met positieve ervaringen. Die MOETEN er toch zijn.
Al degenen die nog geopereerd worden wens ik heeel veel sterkte en een snelle beterschap.
Puck
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

05 sep 2012, 19:28

Hoi Puck,

De periode van opname en revalidatie varieert enorm naargelang het ziekenhuis, de arts, de hoogte van de spondylodese, enz...

Ikzelf heb mijn operatie einde april dit jaar gekregen. Aanvankelijk werd er gezegd dat de opname 5 dagen zou duren, maar uiteindelijk heb ik 7 dagen in het ziekenhuis verbleven, maar dat kwam omdat er nog een controle scan moest gemaakt worden voor ik naar huis mocht en er viel net een feestdag in de periode van mijn opname.

Een groter verschil zit zeker in de revalidatie. Hier beslist de arts wat en wanneer je weer dingen mag gaan doen. Bij sommige artsen mag je vrijwel onmiddellijk weer dingen gaan doen, mits je naar je lichaam wil luisteren en bij een andere arts duurt een heel stuk langer voor je weer dingen mag doen. Mijn arts is op dat gebied heel streng en nu 4 maanden na de operatie mag ik nog steeds niets doen behalve wat rondlopen en op een bed liggen rusten.

Mijn operatie was ter hoogte van L5-S1 en indien dit hoger in de rug was geweest had ik veel sneller weer dingen mogen doen, dus het is moeilijk te zeggen hoelang je revalidatie zal duren.

Wat ik wel kan vertellen is dat ik tot nu toe nog geen seconde spijt heb gehad dat ik de operatie heb laten doen. Ik heb nog wel hier en daar een beetje pijn, maar hier moet ik totaal geen pijnstilling meer voor te nemen.

Groetjes,
Gert
kiwi
Hero Member
Hero Member

05 sep 2012, 19:28

Hallo Puckety,

Weet je ook op welke manier je de spondylodese krijgt?

Ik zelf ben via de Axialif geholpen. Vond dat ik best wel weer snel wat dingen kon doen. Als ik deze operatie niet had gehad had ik nu allang in een rolstoel gezeten. Dus ben er blij mee. Nadeel de niveaus erboven en evt. eronder krijgen meer te verduren.

Pijnstiller die ik van tijd tot tijd gebruik is tramadol. Nooit te lang omdat ik niet afhankelijk wil worden van dit middel.

Rug gaat best goed zijn wel weer andere problemen, maar na zoveel jaar mag dat ook. Mijn grootste obstakel is mijn nek en armen nu.

Heel veel sterkte met de operatie!

Groetjes, Kiwi :wink:
MHT
Hero Member
Hero Member

05 sep 2012, 20:02

Hallo Puck
Waar wordt jij geopereerd? Ik moet er ook maandag zijn, dinsdag operatie.
Veel sterkte!
Groetjes Miriam
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

08 sep 2012, 09:59

Hallo Puck en Miriam,

Ik wil jullie allebei het allerbeste toewensen met de operatie die jullie nu heel snel zullen ondergaan.

Ik hoop dat we heel snel enkele positieve berichten van jullie mogen horen na de operatie.
Ik duim alvast voor een heel goed resultaat.

Groetjes,
Gert.
Friezin
Hero Member
Hero Member

08 sep 2012, 17:30

Hallo Puckety,

Ook ik heb vorige jaar(juni) een spondolydese ondergaan aan de L5 en S1, en ondanks dat mijn revalidatie ruim 1 jaar heeft geduurd, ben ik nu volledig hersteld. Ik heb 6 dagen in het ziekenhuis gelegen en de eerste 3 mnd mocht ik bijna niets doen. Ook had ik een gipsencorset om. Nu mag en kan ik echt alles weer. Dus het kan en ik weet dat er meer zijn. Ik werk volledig(als militair) sport volop , loop zelfs weer hard 3 x per week en til alles weer. Wel ben ik mij erg bewust van wat ik doe. Ik heb alleen nog zeer regelmatig last van mijn spieren in mijn bovenrug maar dat moet ook goedkomen. Hiervoor loop ik nog bij de fysio. Ook had ik nog regelmatige dove voeten en tenen. Ook dit wordt langzaamaan beter.:tongue:

Dat het herstel zolang zou duren is mij ook verteld( 6-12 mnd revalidatie). Ook al heb ik tegenslagen gehad (zie mijn topics) ben ik erg blij dat ik het heb gedaan. Nouja de enige keuze die ik eigenlijk had was nog het tijdstip, het moest toch gebeuren. Mentaal vond ik het het zwaarste. Waarom ? Door de tegenslagen maar ook al wist ik dat het een lange zit zou worden is mij dat erg tegengevallen. Ook het feit dat ik zolang niet zoveel kon en mocht viel mij vies tegen.:redface:

Revalidatie, operatie en nazorg is overal anders. Van 3 mnd revalideren tot 1 jaar. De een mag meteen zitten de ander niet. Laat je daar niet gek doormaken en luister naar je arts, fysio en je lichaam.

Wens je veel geduld en sterkte toe!

Gr.E
Puckety
Sr. Member
Sr. Member

08 sep 2012, 19:35

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Fijn te horen dat er ook iemand POSITIEF is. Het is heel vervelend dat er zoveel mensen zijn die zich niet goed voelen na de operatie. Ik begrijp dat de ingreep best zwaar is. Ik weet niet op welke manier ik geopereerd word. Ik heb te weinig gevraagd. Hoop de arts nog te spreken voor de ok. Op t moment heb ik zoiets van......t kan mij niet zoveel schelen HOE...ik heb nu zoveel pijn. Ik mag alleen maar paracetamol met codeine slikken. Mijn maag verdraagt niet alle medicijnen.
Ik word in Alkmaar geopereerd.
Nogmaals veel sterkte!! Ik zal niet meteen reageren, want ik ga na ontslag uit t ziekenhuis eerst naar vrienden toe.
Puckety
omalenny
Full Member
Full Member

08 sep 2012, 20:03

Heel veel succes met jullie operatie en ik hoop dat alles voorspoeding verloopt

gr Lenny
Gesloten