Spondylodese L5-S1 operatie

Botten, rug, spieren etc
Desie
Administrator
Administrator

25 apr 2013, 23:10

@Suus,
Bot aangroei heeft volgens Ricky helemaal niets met leeftijd te maken hoor.
suus1
Hero Member
Hero Member

25 apr 2013, 23:55

tja ik kan alleen afgaan op wat hij mij zelf zei 2 april en dat was toch echt dat kans op goed herstel en botgroei groot was gezien mijn leeftijd en hij een ct niet nodig vind aangezien dat geen indicatie is om opnieuw te opereren.
vriendin die erbij was is een weekje hier om op te passen en heeft toch echt hetzelfde gehoord als ik
hempie
Hero Member
Hero Member

26 apr 2013, 20:54

Heb met Dr. Boer van Rugpoli ook botgroei besproken ..... ook hij zei dat dit niet aan de leeftijd ligt .
Omdat we wat ouder zijn , ligt onze niet vlottende revalidatie daaraan ??
Hm , sorry hoor ....:mad:
Blotevoetenstamper

26 apr 2013, 21:02

Geen idee, ook Herma, waarom botaangroei bij de een wel goed gaat en bij de ander niet?
Waarom heeft de een vroeg last van zijn rug en anderen zullen er nooit last van krijgen?
Zou het misschien in onze genen zitten?
We zullen het ermee moeten doen.
Fijn weekend iedereen, had van mij wel iets warmer mogen zijn/worden
Tineke
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

28 apr 2013, 21:02

Hoi iedereen,

Tja bij de één gaat het aan elkaar groeien al wat vlotter dan bij de andere. Voor mijn eerste operatie zei Croese dat het normaal geen enkel probleem zou zijn wat dat betreft omdat ik een man ben, 47 jaar. Is dat daadwerkelijk zo? Wie zal het zeggen. Feit is dat het bij mij dus toch niet wilde lukken. Blijkbaar wordt algemeen aangenomen dat botgroei bij vrouwen op latere leeftijd eerder een probleem geeft dan bij mannen met dezelfde leeftijd. Het blijft toch de aard van het beestje denk ik zoals ze bij ons zeggen, ongeacht de leeftijd. :biggrin:

@suus, tja voor die metaalmoeheid ben ik wel bang. Wanneer dat zou gebeuren betekent dat ook weer een nieuwe operatie en daar staan we met z'n allen niet voor te springen denk ik. Natuurlijk, wat er moet gebeuren indien er weer niet genoeg botgroei zou zijn na mijn revisie, dat weet ik ook niet. Ik kan me niet voorstellen dat er dan een revisie van de revisie moet gedaan worden, maar voorlopig is die vraag nog niet aan de orde.

Ik heb steeds zittend werk gedaan. Herstelling en ijking van elektronische meetapparaten. Op zich zit je dus wel heel veel, maar je zit ook heel veel voorovergebogen over een toestel en dat is natuurlijk niet al te best voor een rug.

@Herma, ja onze revalidatie loopt een beetje parallel, alleen heb jij inderdaad wel veel meer pijn dan ikzelf. Het voorbije weekend heb ik nog eens een poging gedaan om wat desserts te maken, dat doe ik namelijk wel graag, maar je bent snel een klein uurtje bezig in de keuken en dat heb ik mogen voelen nadien. Ik kreeg weer pijn in mijn rechterbeen. Iets waar ik geen last meer mee had sinds mijn eerste operatie. Na een nachtje slapen was die pijn gelukkig weer heel wat minder, maar nog niet helemaal verdwenen.

Groetjes,
Gert
MHT
Hero Member
Hero Member

29 apr 2013, 09:58

Hallo Gert
Was het dessert wel lekker? Dan weet je waar je het voor gedaan hebt: wink:.
Heb je dan zeurende , vermoeidheidspijn of zenuwpijn?
Ik slik nu ook D3. Misschien ook iets voor andere forumlezers?
De arts gaf nu aan dat hij op de foto vooral ziet wanneer het bot niet aangroeit, dan gaan schroeven etc loszitten.
Herken jij dit verhaal dan Gert?
gr Miriam
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

29 apr 2013, 11:02

Hoi Miriam,

Het dessertje was lekker hoor :biggrin: , Tompoes, dus laagjes bladerdeeg met pudding tussen en bovenaan afgewerkt met een laagje glazuur.

De pijn die ik weer voelde in mijn rechterbeen was zenuwpijn. Eigenlijk dezelfde pijn die ik had voor mijn eerste operatie, dus dat was even schrikken. Nu enkele dagen later is de pijn gelukkig weer verdwenen, maar het geeft toch aan dat oppassen de boodschap is.

Ik neem dagelijks calcium tabletten, gecombineerd met vitamine D. Ik denk dat dit iets gelijkaardigs is als die D3, maar wat ik neem is iets wat de apotheker zelf maakt. Dat had ik ook genomen na mijn eerste operatie, maar blijkbaar was dat dan toch niet voldoende.

Op mijn scan voor de revisie was duidelijk te zien dat er botgroei was, maar net niet voldoende, zodat er een speling zat op de wervels die voor beweging zorgden tussen L5-S1. Volgens het operatieverslag van de revisie hadden de 4 schroeven een goede grip en zaten ze (nog) niet los. Toch zijn ze bij de revisie verwijderd en nadien opnieuw geplaatst, maar dan iets dieper dan de eerste keer. Sinds de revisie is er geen scan meer gemaakt en dat moet ik ook nog niet doen voor mijn volgende controle op 17 juni, dus de onzekerheid zal dan blijven bestaan natuurlijk.

Groetjes,
Gert
suus1
Hero Member
Hero Member

29 apr 2013, 11:13

idd gert dat voorover gebogen is niet de beste houding voor onze ruggen, ik doe het nu afwisselen zorg doen dan weer zitten lopen enz
ik hoop dat het nu een rotsvaste verbinding gaat worden voor je
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

30 jun 2013, 12:26

Hoi iedereen,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog eens iets van me liet horen.

Ben enkele weken geleden weer op controle geweest bij Croese. We zitten intussen op 5 maanden na mijn revisie operatie. Normaal moest ik nog geen nieuwe scan laten maken, maar omdat ik toch graag iets meer wilde weten over de toestand heb ik via mijn huisarts gevraagd om een scan te laten maken voor ik weer op controle moest en hij heeft dat toegestaan.

Croese heeft de scan bekeken en ik hoopte dus dat hij kon melden dat de wervels intussen aan elkaar gegroeid waren, want dat was uiteindelijk toch de reden voor de revisie.

Slecht nieuws dus, want er is wel botgroei, maar nog steeds niet voldoende om alles aan elkaar te zetten. Ik heb al Multi vitaminen genomen op aanraden van Croese. Op aanraden van de apotheker heb ik intussen al 3 kuren van een maand met Calcium tabletten + Vitamine D genomen, extra melkproducten gegeten/gedronken, maar blijkbaar wil mijn lichaam alsnog niet voldoende bot aanmaken.

De pijn in mijn bekkengewricht is ook toegenomen, maar voorlopig wordt daar niets aan gedaan. Ik neem er wel ontstekingsremmers voor, maar als de pijn verdwenen is en ik mag stoppen met de medicatie, komt de pijn na korte tijd al terug dus dat ziet er ook nog niet zo goed uit.

Ik mocht intussen wel eens proberen om weer te fietsen. Dat lukte wel, maar dat was goed voor een heel kort stukje. Langer lukt me nog niet omdat mijn spieren na iets meer dan een jaar nietsdoen niet echt meer mee willen. Voor de rug ging het wel omdat ik goed rechtop kon zitten.

Tja de weg naar volledig herstel is nog niet aan zijn einde vrees ik.

Groetjes,
Gert
Blotevoetenstamper

30 jun 2013, 14:08

Hoi Gert,
Jammer dat jouw lichaam niet wil meewerken. De dokter deed zijn best en jij de rest dus.
Iedere keer een stukje verder fietsen, ja dan kom je tenminste wat verder dan het bekende blokje om. Ik had altijd wel minder pijn bij fietsen dan bij lopen.
Wat heb je nu met Croese afgesproken, doorgaan met vitaminen en extra kalk in de vorm van pillen en melkproducten? Nog weer over een paar maanden bij hem op controle?
Voorlopig dus nog een lange weg te gaan en hopen dat je lichaam toch nog een keer gaat meewerken.

Ik ben inmiddels klaar bij dr. Croese en ben onder behandeling bij het pijncentrum in Sint-Niklaas. Tot nu toe loopt dit tot volle tevredenheid en ben er heen gegaan op aanraden van dr. Croese.

Sterkte met je herstel,
Tineke
MHT
Hero Member
Hero Member

30 jun 2013, 15:24

Hoi Gert
Ik schrik ervan. Dat is toch echt balen. Kun en mag je nu wel zitten? Is het dan een kwestie van tijd? Hoe is het om hiermee te dealen? En wanneer dan weer controle? Je hebt een scan gevraagd voor de controle. Dat is fijn dat je arts dat goed vond. Mijn tussenpersoon gaf aan dat ik eerst op gesprek "moet". Dus heb ik wel een foto-afspraak gemaakt . Dan heb ik iets om te bespreken. De rest sluit daar hopelijk bij aan.
Ik wens je veel sterkte!
GR Miriam

Ben je al eens bij een orthomoleculaire arts geweest? Of iemand die met bv celzouten werkt?
(Shussler)
sterkte Gert,
gr Miriam
Laatst gewijzigd door MHT op 30 jun 2013, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

01 jul 2013, 11:43

Hoi,

Volgende afspraak bij Croese is in september, maar dan moet ik weer geen nieuwe scan laten maken want hij verwacht niet dat tegen die tijd het boeltje aan elkaar gaat zitten.

Over het verder nemen van vitaminen of extra kalk heeft hij niet gesproken, maar ik ga zelf wel verder met het innemen van extra kalk in de hoop dat het vroeg of laat toch zijn effect zal hebben.

Een tijd kan hij er niet op kleven. Dit hangt echt van persoon tot persoon af en aangezien het bij mij blijkbaar heel moeizaam gaat durft hij hier echt geen voorspelling over te maken.

Het is me intussen wel gelukt om een kort stukje met de auto te rijden. Dat mocht ook weer opnieuw, maar ook nog steeds half liggend eigenlijk, dus dat is ok voor korte stukjes te rijden, maar zeker niet voor een langere afstand.

Op een stoel zitten mag, maar ook hier weer op een kussen en een kussen in de rug zodat je rug en benen een zo recht mogelijke lijn volgen. Gewoon op een stoel gaan zitten waarbij de rug en benen een hoek van 90 graden maken is nog niet toegelaten. Voorlopig heb ik dan ook een tuinstoel in de woonkamer staan zodat ik wat kan afwisselen met liggen en zitten.

Vanuit mijn werk had ik 6 maanden uitstel gekregen om verder te herstellen, maar 8 juli moet ik ook hier weer voor op controle, dus ik ben benieuwd hoe zij gaan reageren op het minder goede nieuws.

@Miriam,
Nee ik ben nog niet bij dergelijke artsen geweest, maar misschien is dit wel iets om eens verder te bekijken. Ik heb inmiddels begrepen in jou topic dat het ook nog niet al te best met je gaat?

Wat die scan betreft, ja ik denk dat men hier in België iets gemakkelijker omgaat met een aanvraag voor een scanner. Croese heeft echter wel al eens gezegd dat de ziekteverzekering soms wel moeilijk wil doen wanneer je teveel scans op korte tijd zou aanvragen. Ik had echter ook de gedachte dat ik graag iets had om over te praten tijdens die controle want anders is het enkel maar even kijken hoe het gaat en zijn regeltjes opleggen.

@Tineke,
Ja inderdaad, met de fiets kom je dan weer eens in een andere omgeving, maar voorlopig hou ik het nog wat beperkt want het lukt me nog niet zo goed, maar stilaan zal dit gevoel ook wel beteren natuurlijk.

Goed om te horen dat die behandeling in het pijncentrum zijn resultaten heeft. Doe zo verder zou ik zeggen.

Groetjes,
Gert
hempie
Hero Member
Hero Member

01 jul 2013, 15:01

Hey Gert,

Wat fijn weer eens van je te horen !

Balen zeg dat er nog niet voldoende botgroei is nog , bij mij was hij daar ook erg vaag over .

Heerlijk hè als je weer even kunt fietsen !! Ik had ook last van spierpijn na de eerste keren , dat is nu over , inmiddels probeer ik 2 keer per week te fietsen naar mijn fysio , 6 km heen en ook weer terug , dat gaat nu redelijk goed .

Ook ik ga het traject in voor een neurostimulator , helaas heeft de revisie niet opgeleverd waarop ik gehoopt had .

Groetjes Herma
MHT
Hero Member
Hero Member

01 jul 2013, 16:24

Bedankt voor de reactie Gert. Die tuinstoel herken ik wel. Ik heb hem nu buiten staan en daar heb ik nu ook een tuinbed waar de leuning van omhoog kan. Heerlijk.
Het is beslist de moeite waard om eens te kijken wat die mensen (ortho+shlusser) voor je kunnen doen. Hou je haaks Gert en succes met het gesprek ivm je werk!
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

01 jul 2013, 20:06

Hoi Herma,

Spijtig te horen dat die revisie niet het verhoopte resultaat geleverd heeft. Hopelijk kan het traject met de neurostimulator wel enige verlichting voor je brengen.

Wel goed dat je toch al een vrij grote afstand met de fiets kan doen.

Sterkte in elk geval.

Groetjes,
Gert.
Plaats reactie