Spondylodese L5-S1 operatie

Botten, rug, spieren etc
hempie
Hero Member
Hero Member

06 mar 2013, 17:09

Wat fijn Gert dat het best oké met je gaat !!
Inderdaad , je er bij neer leggen dat het niet andersis dan liggen en lopen , makkelijk gezegd maar is inderdaad het beste !!

Dat trekken in de rug herken ik wel , ik wijt het ok aan de spieren hoor , ook ik heb bijna een half jaar gelegen .

Succes verder !!

Groetjes Herma
Corlinda
Sr. Member
Sr. Member

06 mar 2013, 22:44

fijn dat het goed met je gaat Gert! En heerlijk he weer dat genieten van de natuur en het mooie weer. Maar rustig aan he :D
MHT
Hero Member
Hero Member

24 apr 2013, 09:21

Hoi Gert
Hoe gaat het inmiddels met jou?
gr Miriam
Blotevoetenstamper

24 apr 2013, 10:42

Miriam is me net voor. Zat ook al aan je te denken Gert.
Gr. Tineke
suus1
Hero Member
Hero Member

24 apr 2013, 13:05

hoi gert
die pijn ter hoogte van heup inmiddels volledig opgelost door 2 pijnlijke behandelingen vaan een fysio in opleiding maar bleek de pirifiormus spier te zijn deze ligt erg diep in de bil en loopt van si gewricht naar heup

[QUOTE=Gert;120829]Hoi Puck en alle anderen,

Het gaat vrij goed met me hoor. Sinds dag 2 na de operatie ben ik zonder pijnstillers en dat is nog steeds zo. Morgen is het alweer 4 weken geleden dat de tweede operatie werd uitgevoerd. Wel heb ik linksonder in de rug nog wel pijn af en toe, maar ik vraag me af of dit van de rug dan wel van de heup afkomstig is, want het lijkt me te veel aan de zijkant te zitten om nog van de rug afkomstig te zijn, maar dat ga ik zeker navragen wanneer ik op 25 maart op controle moet gaan.

Verder zit ik in het Croese regime hé:laugh: liggen en een beetje rondlopen. Dat gaat goed zonder pijn, dus daar zeker geen klachten over. Enkel het gaan liggen en weer rechtop staan voel je nog wel in de rug, maar dat is goed te verdragen.

Tja de laatste tijd ben ik hier niet meer zo heel veel te vinden op het forum. Zoals ik een tijdje geleden al vertelde ben ik die computer zo'n beetje beu na 10 maanden hier te liggen. Ben nu wat beginnen te lezen om zo eens iets anders te hebben, maar ik kom af en toe wel eens kijken hier hoor. :wub:

Groetjes,
Gert[/QUOTE]
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

24 apr 2013, 16:37

Hoi iedereen,

Toevallig dat ik vandaag nog eens even kwam kijken. De laatste tijd zit ik niet zoveel meer op de computer, maar ik kom af en toe nog eens even kijken wat er zoal gaande is.

Op 25 maart was ik weer op controle bij Croese en zoals verwacht kwam er niet echt veel verandering in het regime. Blijven liggen en rondlopen en dan maximum een half uurtje. Zeker niet langer rondlopen en verder het gekende regime. Vanaf volgende week mag ik wel weer starten met wat op de hometrainer te rijden. Echter niet op een sportieve manier zoals hij zelf zei, maar gewoon rustig om een beetje beweging te hebben.

17 juni moet ik dan weer terug op controle, maar opnieuw zonder een nieuwe scan te laten maken, dus nog steeds niet zeker of er dan wel voldoende botaangroei is, want dat was uiteindelijk wel de reden van de revisie. Tijdens de controle heb ik ook het operatieverslag aan Croese gevraagd. Ik dacht dat ze de boel bij een revisie gewoon wat gingen versterken, maar volgens dat verslag is er gewoon alles weer uitgehaald, tot de schroeven toe. Vervolgens is er van een wervel wat bot weggenomen om extra bij te plaatsen en dan zijn de schroeven weer teruggeplaatst, maar dan iets dieper dan de eerste keer. Dat verklaart volgens mij dan ook waarom Croese weinig verschil maakt in revalidatie tussen de eerste operatie en de revisie denk ik. Net voor mijn revisie zei Croese dat ik eind april of begin mei weer zou kunnen gaan werken. Zoals verwacht was hij ook daar weer heel optimistisch in zijn prognose.

Kwestie van pijn mag ik zeker niet klagen, zolang ik me dan ook aan de regels hou. Wanneer ik langer dan 30 a 45 minuten rondloop begint de onderrug toch weer pijn te doen en ben ik blij dat ik weer even kan gaan liggen. De pijn in de heup zou afkomstig zijn van het bekkengewricht. Sinds de eerste operatie, intussen een jaar geleden, loop ik in een andere houding dan voordien en volgens Croese komt daar de pijn vandaan. De rug neemt uiteindelijk een andere houding aan dan voor de operatie en dat kan dus die pijn verklaren. Niets om me zorgen over te maken volgens hem. Dat zou stilaan vanzelf moeten verdwijnen. Tot nu blijf ik in elk geval last houden, maar het is draagbaar en ik moet er geen pijnstillers voor nemen.

Vorige week ging mijn vrouw het gras maaien. Ik zei dat ik wel even zou helpen, want wie kan er nu het gras niet maaien. Ik dus niet. Dat was een zware teleurstelling moet ik zeggen. Vanaf het moment dat ik tegen de grasmaaier ging duwen voelde ik meteen in de onderrug een druk ontstaan en dat was meteen het signaal om ermee te stoppen. Ik heb zelfs geen meter met die maaier gereden. vkboos

Groetjes
Gert.
Blotevoetenstamper

24 apr 2013, 16:49

Hallo Gert,
Ja zoals jouw verslag heb ik dat ook gehad. Ben 10 januari geopereerd en lig toch ook nog steeds heel veel.
Bij mij staat volgens de fysiotherapeut mijn bekken ietwat scheef en recht zetten kan vanwege spondylodese niet meer. Ik gebruik daar ook geen medicatie voor, blijft gewoon oppassen met alles wat we doen....en dat is al niet veel.
Gr. Tineke
MHT
Hero Member
Hero Member

24 apr 2013, 17:34

Dat is dan een confronterende situatie, de grasmaaier. Jouw verhaal mbt de pijn in de heup herken ik wel en ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Maar werken begin mei? Gaat dat lukken? Lijkt me nog niet toch....
Fijn dat je geen pijnstillers meer hoeft te gebruiken.
En nu maar hopen dat deze lange weg succesvol is voor je. Hou je haaks!
gr Miriam
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

24 apr 2013, 17:52

Miriam,

Nee begin mei zal ik zeker niet opnieuw kunnen gaan werken. Daarom dat ik ook schreef dat hij weer heel optimistisch was met zijn prognose.

We doen ons best om weer in orde te geraken, maar ik heb ook niet echt het gevoel dat er echt vooruitgang is. Ik veronderstel / hoop dat dit gevoel verbeterd wanneer ik zeker ben dat er genoeg botvorming is en dat ik weer meer mag gaan doen, want mijn spieren zijn nu ook niets meer gewoon natuurlijk en bij alles wat je doet krijg je al snel spierpijnen.

Groetjes.
MHT
Hero Member
Hero Member

24 apr 2013, 19:49

Het is voor jou ook echt een kwestie van engelengeduld en lange adem!! Waarom wil hij bij de controles niet steeds een foto? Dat krijg ik wel, bij elke controle. En toen met dat gedoe met die lange schroef nog een extra scan.
Als er geen botgroei is dan is een revisie de enige optie?
En hoe krijg je dan meer botgroei? Dat is toch vooral door te bewegen?
Succes!! en sterkte.
Blotevoetenstamper

24 apr 2013, 21:24

Volgens Croese zie je pas na ongeveer een 5-6 maanden botaangroei. Voor de rug is dan weer een ctscan nodig. Nek kan met röntgenfoto.
Op mijn laatste scan in St. Niklaas was ook nog geen botaangroei te zien. En dat was nu 3 maanden na operatie. Ik ga 31 mei weer voor controle naar Croese en heb vooraf ook geen scan.
Tineke
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

24 apr 2013, 23:41

Inderdaad Tineke, Croese vond het veel te vroeg om weer een scan te laten maken. Ik hoopte echter dat er na een revisie operatie veel sneller botaangroei zou zijn omdat er toch al vrij veel aangroei was na de eerste operatie. Ik zou denken dat er dan niet meer zoveel aangroei zou moeten zijn om alles aan elkaar te laten groeien, maar Croese hanteert blijkbaar steeds dezelfde periodes.

Tja Miriam, ik weet eigenlijk niet wat de botaangroei extra zou kunnen stimuleren. Croese gaf me de raad om een tijdje van die multivitaminen in te nemen en mijn apotheker heeft me ook aangeraden om calcium tabletten te nemen, gecombineerd met vitamine D omdat die ook de opname van calcium zouden bevorderen. Dat had ik echter ook allemaal ingenomen na mijn eerste operatie, maar zonder veel succes blijkbaar. Als je lichaam geen bot wil aanmaken zit je met een probleem vrees ik en helpen al die middeltjes niet zo veel denk ik.

Gert
MHT
Hero Member
Hero Member

25 apr 2013, 09:12

Daar kan ik me alles bij voorstellen. Je lijf moet het toch zelf doen uiteindelijk. Je kunt het hoogstens alleen ondersteunen.
Nu maar hopen voor je dat het deze keer wel goed gaat. Veel geduld is er wel nodig he......
gr Miriam
suus1
Hero Member
Hero Member

25 apr 2013, 15:09

hihi weer heel frappant dat het overal weer anders is, mijn arts maakt helemaal geen scan ter controle want zo zegt hij als er geen voldoende botgroei is, is dat geen reden voor mij om meteen weer te opereren als patrient er geen klachten van ondervind, alleen loop je dan risico dat na aantal jaar je metaalmoeheid krijgt en het ijzerwerk het begeeft maar dat is dan van latere zorg :rolleyes:
Hij verwachtte bij mij niet veel problemen qua botgroei aangezien mijn leeftijd maar anders komen klachten wel weer en zien we verder heb nog 1 controle staan in juli
een prognose blijft prognose bij mij was verwachting op vroegst werken begin zomer en werk nu 2 keer 3 uur en vanaf volgende week 10 uur en dat gaat prima en idd sneller als arts en ikzelf dachten maar is ook geen garantie voor de toekomst, wat voor werk deed je altijd gert?
hempie
Hero Member
Hero Member

25 apr 2013, 23:03

Herkenbaar hoe je revalidatie gaat , zo ging het na mijn revisie ook .
Na 5 maanden kreeg ik wel een CT , maar of er botgroei te zien is ??
Daar gaf hij niet echt een duidelijk antwoord op .
Inderdaad ..al je spieren worden slap , en ja , snel spierpijn !~!

Helaas ben ik bang dat ik na de revisie niet veel ben opgeschoten vkboos

Succes nog verder Gert ,

Groetjes Herma
Plaats reactie