Spondylodese L5-S1 operatie

Botten, rug, spieren etc
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

06 apr 2012, 22:45

Hoi iedereen,

Nog drie weken te gaan en dan zal ik ook een spondylodese operatie ondergaan ter hoogte van L5/S1 via de rugzijde.

Ben een 46 jarige man en loop al meer dan 10 jaar rond met rugproblemen. Zoals de meeste mensen wel weten, probeert iedereen een rugoperatie uit je hoofd te praten, want dat is toch oh zo gevaarlijk, maar op een bepaald moment komt er dan toch een tijd dat je gaat denken dat het zo niet langer verder kan en dat er eindelijk toch eens een andere oplossing moet komen dan die verdomde pijnstillers.

Fysio is al lang uitgesloten, want in mijn geval maakte dit de pijn alleen maar erger.

Ik kan tot nu toe nog gaan werken, maar even met de buren een praatje maken op straat lukt voor hooguit 5 minuten en dan moet ik afscheid nemen wegens te pijnlijk. Rechtstaan na een tijdje in de sofa te hebben gezeten lukt amper en iemand van 100 is sneller recht dan ik op dat moment.

Dankzij dit forum heb ik al veel informatie en ervaringen gevonden, waarvoor dank aan alle deelnemers.

Op 26 april is het dus zover en zal Dr. C in Brasschaat de operatie uitvoeren. Ik heb toch al vele positieve reacties gelezen over deze dokter en ik heb er dan ook alle vertrouwen in. Zijn prognose is dat ik 4 a 5 maanden zal moeten revalideren, maar ik merk hier op het forum dat het toch veel kan verschillen van de ene tegen de andere persoon. We zullen wel zien en ik probeer het in elk geval heel positief te bekijken. Voor mijn verplaatsing van thuis naar mijn werk heb ik dagelijks zowel 's morgens als 's avonds een rit van een uur in de auto voor de boeg en ik doe een hele dag zittend werk dus ik veronderstel dat dit ook heel bepalend zijn voor het tijdstip dat ik weer aan het werk zal kunnen gaan.

Nerveus ben ik momenteel (nog) niet. Integendeel eigenlijk, ik ben heel blij dat er eindelijk iets aan zal gebeuren.

Ik heb de vele tips hier ter harte genomen en heb al een bed voorzien om in de woonkamer te zetten, want ik zie het niet zitten om de hele tijd naar het plafond te staren in de slaapkamer boven. Een andere goede tip waar je in eerste instantie niet aan denkt is een verhoogje voor het toilet.

Vandaag bij de huisarts geweest voor een pre-operatieve bloedafname en een cardiogram.

Zo nu hebben jullie in het kort een beeld van mijn situatie, ongetwijfeld heel herkenbaar voor velen onder jullie.

In elk geval nogmaals dank aan alle deelnemers van dit forum over rugproblemen, want dat heeft me veel informatie opgeleverd. Ik zal jullie in elk geval op de hoogte houden van het verloop van de operatie en de revalidatie.

Groetjes,
Gert.
omalenny
Full Member
Full Member

06 apr 2012, 23:09

Hoi Gert,ik wil je heel veel sterkte met je operatie wensen

Ik heb zelf ''alleen'' maar een standaardoperatie van een hernia op L5S1 gehad op 8-12-2011 en ben daar nu nog steeds van aan het herstellen,het gaat gelukkig steeds beter

Ik hoop in ieder geval geen verdere operaties nodig te hebben,maar als ik in jouw situatie zou zitten,zou ik daar ook zeer zeker over nadenken.

Ik hoop dat alles goed verloopt en je straks weer kan leven zoals jij wilt

groeten van lenny
Desie
Administrator
Administrator

07 apr 2012, 09:09

Hallo gert,

Ook ik wil je heel veel succes toewensen met je aankomende operatie.
Dr C is idd heel erg kundig en vele mensen in Nederland zijn al geholpen door hem.
Helaas vergoed mijn eigen verzekering dit niet en loop ik nog steeds met mijn koppie tegen de muur.
Maar goed ik hoop voor jou dat de operatie zal slagen.

Sterkte met je revalidatie daarna en laat het ons zeker weten hoe alles gegaan is .

Groetjes Desie beheer
kiwi
Hero Member
Hero Member

07 apr 2012, 14:48

Hallo Gert,

Heel veel sterkte met je operatie!

Groetjes, Kiwi :wink:
Friezin
Hero Member
Hero Member

07 apr 2012, 19:13

Hallo Gert,

Héél veel sterkte en vooral ook veel geduld toegewenst te komende tijd! En ja zoals je al op hebt gemerkt voor iedereen is de revalidatie (en dat niet alleen ) anders.

Bij mij is het nu 10 maanden geleden en ik werk sinds 2 weken weer gedeeltelijk. De verwachting is dat ik over ongeveer 2 maanden weer volledig werk en ook helemaal hersteld ben. (en dus geen enkele beperking overhoudt) Na wat pech, en veel frustratie en ongeduld van mijn kant , is en komt het toch nog goed allemaal. vkrol

Luister vooral goed naar je lichaam en neem de tijd voor je herstel. Gelukkig heb je ook een dokter die daar van houdt dus dat scheelt.

Gr.E
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

07 apr 2012, 21:40

Hoi,

Alvast iedereen bedankt voor de steunbetuigingen.

De vooruitzichten zijn, dat ik na de operatie nog een 5-tal dagen in het ziekenhuis moet blijven en dat ik dan naar huis zou mogen.

Ik denk ook dat de lange revalidatie mijn geduld op de proef zal stellen, want ik ben iemand die niet zo heel graag stil blijft zitten en dat zal nu eenmaal moeten vrees ik.

Ik ga jullie in elk geval verder op de hoogte houden, beloofd.

Groetjes,
Gert.
Gast2
Newbie
Newbie

13 apr 2012, 09:03

Hallo Gert,

Bij mij is het nu bijna 7 weken geleden dat ik een spondylodese heb ondergaan aan dezelfde wervels nl. l5-s1. Ik hoop dat het bij jou net zo voorspoedig gaat als bij mij. Ik was op dinsdag geopereerd en donderdag was ik alweer thuis. Heb geen bed beneden gehad, trappen lopen mag maar valt de eerste dagen niet mee. Tenzij je 10 keer per dag wilt gaan rusten, dan moet het wel.
Mijn ervaring is dat bewegen heel goed is na zo'n ingrijpende operatie. Ik ben afgelopen week voor de eerste keer op controle geweest, en de arts was zeer tevreden met het resultaat en hoe ik hersteld was. Komende week ga ik mijn werk gedeeltelijk hervatten, en mag ook weer voorzichtig beginnen met hardlopen. Hopelijk gaat het bij jou ook zo vlot, dan kun je weer het gewone leven oppikken. Bang voor de operatie hoef je ook niet te zijn want voor je het weet zijn die 4 uur voorbij, en loop je de volgende dag weer rond.

Nog een paar tips die wel aan te raden zijn.
Makkelijke schoenen (instappers) en een lange schoenlepel.
Grijpstok is heel handig (8 euro bij blokker)
Makkelijke stoel met armleuningen.
Veel bewegen, maar wel luisteren naar je lichaam.
Bekijk alles van de positieve kant (slechter wordt je er zeker niet van)

Sterkte. Groeten Frank
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

17 apr 2012, 14:00

Frank,

Bedankt voor jou reactie.
Wow, na 7 weken opnieuw deeltijds aan het werk en beginnen met hardlopen? Dat is wel heel snel.
Mijn behandelende arts spreekt van minstens 4 a 5 maanden voor ik weer aan het werk mag gaan en 1 jaar geen sport.

Zeker dat je een spondylodese operatie achter de rug hebt? :wink:
Gast2
Newbie
Newbie

20 apr 2012, 08:57

Hallo Gert,

Bij mij zijn dezelfde wervels ( l5 - s1 ) vasgezet als die ze bij jou gaan doen. Ook zijn er twee case's geplaatst tussen de wervels. Ik denk dat de methode van opereren veel bepaald hoe het herstel verloopt. Bij mij is de operatie uigevoerd met de sextantmethode, en is in het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg uitgevoerd. Er was echter wel een wachtlijst van minimaal een half jaar. Als je meer over mijn voorgeschiedenis en verloop wilt weten lees dan even mijn topic "operatie in zicht "

Groeten Frank
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

22 apr 2012, 12:00

Dag Frank,

Ik had intussen jou verhaal ook al gelezen hoor en heb ook de toegepaste methode opgezocht en blijkbaar is dat inderdaad wel een heel groot verschil ten opzichte van een traditionele methode.

Zeven weken is in elk geval heel snel en we kunnen natuurlijk alleen maar heel blij zijn met jou spoedige herstel.

Intussen komt mijn operatie stilaan dichterbij. Woensdagavond moet ik me aanbieden in het ziekenhuis en de operatie gaat dan donderdag plaatsvinden. Volgens Dr C moet ik dan nog ongeveer 5 dagen in het ziekenhuis blijven voor ik weer naar huis mag.

Alles staat hier intussen klaar tegen dat ik weer thuis kom. Ook de laatste kleine werkjes die nog moesten gebeuren zijn intussen gedaan zodat ik zonder zorgen kan gaan revalideren.

Groetjes,
Gert.
Gast2
Newbie
Newbie

23 apr 2012, 11:32

Hallo Gert,

Het zal zeker wel aan de methode van opereren liggen, maar ook een gedeelte aan hoe ik me aanpas. Gewoon niet bang zijn dat je jezelf pijn doet. Volgens de arts kan het gerepareerd stuk nooit meer stuk gaan. Het zit sterker aan elkaar dan voorheen.

Succes met de operatie, en hopelijk gaat het ook zo voorspoedig als bij mij.
Ik hou de stand van zaken wel bij via dit forum.

GR. FRANK
Andre57
Newbie
Newbie

24 apr 2012, 23:27

Gert,

Zie dat je overmorgen door Croese geopereerd wordt. Veel succes en sterkte. Kundige man. Ben zelf 8 febr jl geopereerd door C aan Spondylodese L4L5.

Nogmaals succes.
Andre57
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

25 apr 2012, 12:32

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties.
Mijn valiesje is gemaakt en in de late namiddag ga ik me aanmelden in het ziekenhuis.

Tot mijn eigen verbazing ben ik ook vandaag nog de rust zelf en maak ik me totaal niet zenuwachtig voor wat komen gaat. We bekijken het positief.

Groetjes en tot later.
Arina's
Full Member
Full Member
Contacteer:

25 apr 2012, 16:55

Hallo Gert,

Heel veel sterkte morgen! Voor je het weet is het voorbij. Ja, de twijfel op het allerlaatste nippertje horen er ook bij....
Mijn eerste sms aan iedereen was: YES! 10 wiebelende tenen!

Hoe dan ook, je heb de strengste dokter (en een hele goede!) dus houd je absoluut aan zijn voorschriften wat je hier verder ook tegen mag komen!
Ik ben bij Nedspine geopereerd (spondylodese) en wilde dat ik het 10 jaar eerder had laten doen. Ben nu 11 maanden verder en heb alweer voorzichtig achterop de motor gezeten! Mijn jaar is bijna om....

Goede reis en tot lees!
Arina
Gert
Full Member
Full Member
Contacteer:

27 apr 2012, 15:03

Hallo,

Hier mijn eerste korte verslag van op mijn ziekenhuisbed.

Woensdag moest ik dus binnen in het ziekenhuis en donderdagmorgend kwamen ze me om 6:30 wekken. Stipt om 8:00 hebben ze me in slaap gebracht en een twee uurtjes later zag ik een klok hangen met 10:00 uur op.

De operatie was dus heel vlot verlopen.

Net voor de verdoving kwam Dr Croese nog even informeren of ik nog vragen had en dan zijn ze eraan begonnen.

Rond 13:30 werd ik terug naar mijn kamer gebracht.

De eerste nacht is eigenlijk vrij goed verlopen en tijdens de nacht is een verpleegster me even komen helpen om een keer op mijn zij te liggen. Dat ging uiterst moeizaam, maar uiteindelijk heb ik op die manier nog een tijdje kunnen slapen.

Deze morgen om 6:30 stond Dr Croese alweer aan mijn bed om zich te informeren naar mijn toestand. Hij vertelde dat ik in de loop van de dag enkele keren uit bed mocht komen. De eerste keer deze voormiddag was dat even puffen van de pijn en een beetje draaierig, maar bij de tweede keer ging het veel vlotter met veel minder pijn. Ik moest enkele kleine oefeningen doen. 10 maal op de tippen van mijn tenen gaan staan en 10 keer lichtjes door de knieën buigen. Dit ging allemaal vrij goed.

Intussen is het infuus al verwijderd en krijg ik gewone pillen voor pijnstilling, maar ik moet zeggen dat ik momenteel niet zoveel pijn heb.

Zo, tot hier mijn eerste verslag.

Groetjes
Gert.
Plaats reactie