Zwaar beschadigde zenuw na hernia-operatie.

NAH, AVM, Zenuwen, hersenen etc
Plaats reactie
Serendipity
Newbie
Newbie

11 mar 2015, 11:01

Hallo allemaal,

Volkomen nieuw op dit forum (nooit gedacht me ooit voor een lotgenotenforum aan te moeten melden...), ben ik opzoek naar iemand die me kan helpen.

Eind mei 2014 zijn mijn rugpijn, bilpijn en uitstraling tot boven de knie begonnen. Volgens de huisarts vooral psychisch, dus vooral doorgaan met sporten (fietsen) en bewegen. Op eigen initiatief naar de fysio en zij kwam snel tot de conclusie dat 't een hernia kan zijn. Gelukkig daarna rustigeraan gedaan, nog wel op vakantie (1100 km zitten, niet slim achteraf), eind augustus MRI met diagnose forse hernia. In september afspraak bij neurochirurg en een week later al geopereerd. Tot zover redelijk volgens het boekje.

De avond van de operatie heeft de chirurg verteld dat het een grote hernia was en dat de zenuw (L5, S1) zwaar beschadigd is. De beschermingslaag is eraf en de zenuw was blauw/zwart verkleurd.
Het herstel na de operatie ging verre van 'uit het boekje', in januari nieuwe MRI gehad, gelukkig was daarop alleen wat littekenweefsel en een kleine nieuwe uitpulping te zien, maar geen nieuwe hernia.

Nu (maart) is mijn belastbaarheid heel laag, ik kan niet fietsen, niet verlopen en lig eigenlijk een groot deel van de dag.

Mijn vraag is of iemand weet hoe lang het herstel van zo'n beschadigde zenuw duurt? Het wachten op herstel ben ik beu, ik wil graag weer op pad. Ik weet dat het 1,5 tot 2 jaar kan duren voordat een zenuw hersteld is, maar in mijn geval was de zenuw (behalve klem gezeten) dus ook blauw.

Dank, dank alvast voor je reactie!

Groetjes
edelweiss
Newbie
Newbie

15 apr 2017, 18:27

Wat duidt er op dat er een beschadigde zenuw is, maw. Welke klachten heb je nu nog ?
Als stelregel geldt dat een zenuw nog kan herstellen tot 1 jaar na uitbraak van de hernia
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

22 jul 2018, 08:21

Helaas is het bij mij nooit over gegaan, zelfs niet beter.
In 2012 is het allemaal mis gegaan, de zenuwbeschadiging is blijvend.
Dit is met een onderzoek gebleken.
Wat ik zo herkenbaar vind aan jou verhaal, is dat het te vaak op psychisch wordt gegooid, en dan later pas op mri blijkt het tegendeel.

Sterkte.
kiwi
Hero Member
Hero Member

15 sep 2018, 15:27

Mag ik vragen wat voor een klachten je hebt door je beschadigde zenuw?

Groetjes,
Kiwi
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

25 sep 2018, 17:29

kiwi schreef:

Groetjes,
Kiwi
Goedemiddag Kiwi,

Weet niet of je het van mij wilt weten, maar zal het toch even vertellen wat mijn klachten zijn dmv de zenuwbeschadiging.
Als ik loop, voel ik bijna geen ondergrond, de voeten en vooral tenen zijn doof.
In het begin struikelde ik bijna, voelde niet goed of ik goed op een tree stond (roltrap)
Schoenen of ze te strak zitten? voel ik niet...ook niet als ze te klein zouden zijn...in de schoenen, voelt het alsof ik mijn sokken niet goed aangetrokken heb, of ze dubbel zitten.
Zijkant van mijn bovenbeen, is doof, daar voel ik stukken minder het echte gevoel wat ik zou moeten voelen. Ook plekken waar ik niets voel.
's nachts heel koude voeten, behalve deze zomer, dat was prettig.
De koude voeten irriteren mij heel erg, daarom trek ik badstof slobbersokken aan. Zodat ik enigzins geen last heb van mijn voeten omdat ze zo doof aanvoelen, alsof ze niet bij mij horen...ik mis het "eigen" vertrouwde gevoel...ik vond kriebelen altijd zo lekker.....nu niet, het is irritant en super gevoelig...terugtrek reactie....wat ik nooit had...ze zenuwen zijn door toedoen van een arts, helemaal in de war. Wat altijd lekker moest aanvoelen, voelt nu irritant.
En ook hevige pijnen in de rug, elke druk, trilling schok, gaat door merg en been...
En geloof mij, dit komt niet meer goed. Bij mij althans.

Hoop dat je hier iets mee kunt Kiwi.

Fijne dag,
Doortje,
kiwi
Hero Member
Hero Member

25 sep 2018, 18:47

Doortje1965 schreef:
25 sep 2018, 17:29
kiwi schreef:

Groetjes,
Kiwi
Goedemiddag Kiwi,

Weet niet of je het van mij wilt weten, maar zal het toch even vertellen wat mijn klachten zijn dmv de zenuwbeschadiging.
Als ik loop, voel ik bijna geen ondergrond, de voeten en vooral tenen zijn doof.
In het begin struikelde ik bijna, voelde niet goed of ik goed op een tree stond (roltrap)
Schoenen of ze te strak zitten? voel ik niet...ook niet als ze te klein zouden zijn...in de schoenen, voelt het alsof ik mijn sokken niet goed aangetrokken heb, of ze dubbel zitten.
Zijkant van mijn bovenbeen, is doof, daar voel ik stukken minder het echte gevoel wat ik zou moeten voelen. Ook plekken waar ik niets voel.
's nachts heel koude voeten, behalve deze zomer, dat was prettig.
De koude voeten irriteren mij heel erg, daarom trek ik badstof slobbersokken aan. Zodat ik enigzins geen last heb van mijn voeten omdat ze zo doof aanvoelen, alsof ze niet bij mij horen...ik mis het "eigen" vertrouwde gevoel...ik vond kriebelen altijd zo lekker.....nu niet, het is irritant en super gevoelig...terugtrek reactie....wat ik nooit had...ze zenuwen zijn door toedoen van een arts, helemaal in de war. Wat altijd lekker moest aanvoelen, voelt nu irritant.
En ook hevige pijnen in de rug, elke druk, trilling schok, gaat door merg en been...
En geloof mij, dit komt niet meer goed. Bij mij althans.

Hoop dat je hier iets mee kunt Kiwi.

Fijne dag,
Doortje,
Hoi Doortje,

Dit alles klinkt mij heel bekend. Heb dit al jaaaaren.
Ik heb het gelukkig aan 1 been.
En weet niet hoe of wat, maar mijn koude voet is na ruim 15 jaar toch beter geworden. Meer warm.
Maar voelen en voet neerzetten. Ja ik kijk eigenlijk altijd naar beneden. Doe ik dat niet kan ik er eigenlijk vanuit gaan dat ik onderuit gaat.
Het blijft elke keer weer lastig met onderzoeken. Ga op je tenen staan. Uh ja de ene kant kan ( hetzij ook steeds minder), maar de andere kant niet.
En die terugtrek reactie heel herkenbaar.
Mijn stabiliteit blijf ik uit mijn buik halen. Dat werkt het beste. En op blijven letten.
Gelukkig een fijne neuroloog die mij goed in de gaten houd.
Voor jou ook heel veel sterkte!

Groet,
Kiwi
Doortje1965
Jr. Member
Jr. Member

27 sep 2018, 10:19

Dank je wel Kiwi,

Jij ook sterkte :)
Plaats reactie