Dissociatieve identiteitsstoornis

Zaken die niet onder de andere forums passen, lees en plaats je hier
teetee
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 00:49

terwijl ben ik ook al een paar ker naar de sychiater geweest en psycholoog toen ik nu twe weken in het ziekenhuis lag(ban vandaag weer thuis)
ik kan eindelijk een naam plakken op wat ik heb
Dissociatieve identiteitsstoornis
Wanneer kinderen nare gebeurtenissen niet aankunnen, kunnen ze dit alles laten beleven door iemand anders (een alter) en zelf wegvluchten in een fijnere fantasiewereld of vanop een afstandje veilig toekijken. Enkele voorbeelden van trauma?s zijn verkrachting, fysiek geweld, seksueel misbruik, ...

Meestal vind de eerste splitsing plaats als het kind jonger dan 5 is. Een dergelijke dissociatie gebeurt altijd onbewust, nooit expres en kan op termijn tot vervelende problemen leiden.

Na de dissociatie herinnert het kind zich niets meer van de nare gebeurtenis. Het is in een apart hokje in de hersenen verstopt en eromheen groeit een alter. Alters kunnen van verschillende geslachten en leeftijden zijn. Ook kunnen zij verschillende huidskleuren hebben of zelfs dieren zijn. Alters hebben allemaal andere stemmen, sexuele voorkeuren en denken ieder anders over zichzelf en de omgeving. Meestal hebben ze een eigen zelfbeeld wat enorm kan verschillen van het eigenlijke lichaam. Alters kunnen ieder ook lichamelijke mankementen hebben, die een andere alter niet deelt. Zo kan de een vergaan van de pijn, terwijl de ander vrolijk rondspringt. De een draagt een bril en de ander kan zonder bril prima zien. Het zijn allemaal verschillende personen in een lichaam.

Wat is een dissociatieve identiteitsstoornis? (DIS)

Een dissociatieve identiteitsstoornis is een verzameling van herinneringen, gevoelens, gedragingen en overtuigingen die veilig opgeborgen en beheerd worden door verschillende persoonlijkheidsfragmenten (?alters?) die je lichaam delen.

Enkele kenmerken:

1. De aanwezigheid van twee of meer scherp van elkaar te onderscheiden identiteiten of persoonlijkheidstoestanden.

2. Tenminste twee van deze identiteiten of persoonlijkheidstoestanden bepalen geregeld het gedrag van de betrokkene.

3. Het onvermogen zich belangrijke persoonlijke gegevens te herinneren is te uitgebreid om verklaard te worden door gewone vergeetachtigheid.

4. De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (bijvoorbeeld complexe parti?le insulten).

Symptomen:

1. De tijd kwijt zijn: Er worden soms tijdsprongen gemaakt en men weet achteraf niet wat er in die verloren tijd gebeurd is.

2. DIS-ers horen vaak stemmen in hun hoofd die van verschillende alters komen. Zo kan hij/zij stemmen horen van jongens, meisjes, mannen of vrouwen.

3. Switchen: de ene alter wordt door de andere alter afgelost.

4. Derealisatie: de omgeving komt vreemd of onwerkelijk over, al is zij nog zo bekend.

5. Depersonalisatie: het eigen lichaam komt vreemd of onwerkelijk over. Het lichaam wordt b.v. als te groot, of als van iemand anders ervaren.

6. Post traumatische stress stoornis symptomen. Deze symptomen zijn b.v. flashbacks en nachtmerries over het trauma, alles wat aan het trauma doet denken vermijden, snel geirriteerd zijn, paniekaanvallen, weinig of geen sociale activiteiten meer ondernemen, gevoel van verdoofdheid van de gevoelens etc.

7. Depressiviteit: de primaire persoon of een of meerdere van de alters kunnen depressief zijn.

8. Automutilatie: de primaire persoon of een of meerdere van de alters kunnen het lichaam beschadigen door snijden, branden, slaan etc.

9. Su?cidaliteit: de primaire persoon of een of meerdere van de alters kunnen gedachtes aan zelfdoding hebben en deze uitvoeren.

Dissociatie heeft ingebouwde problemen.

1. Kinderen en volwassenen die dissoci?ren worden soms ?wakker? op plaatsen waarvan ze niet weten hoe ze daar gekomen zijn. Ze zijn verward over wie ze werkelijk zijn. ?Als ik het kind ben die vanaf het plafond naar benenden kijkt, wie is dan het kind dat pijn gedaan wordt op het bed??

2. Dissociatie kan mensen het gevoel geven dat ze niet echt leven. Sommige kinderen en volwassenen snijden hun huid open om te zien of ze wel echt leven.

3. En verder kan dissociatie zo?n reflex worden, net als het knipperen van je oogleden als iets in je ogen dreigt te komen. Menig kind en volwassene dissocieert bij kleine signalen van (vermeend) gevaar.

Wanneer in therapie?

Wanneer het meervoudig zijn een probleem oplevert in het dagelijks leven is het belangrijk professionele hulp te zoeken. Bijvoorbeeld wanneer:

1. Je su?cidale of homocidale (anderen willen doden) neigingen hebt.

2. Je het gevoel hebt je eigen of andere kinderen pijn te willen doen.

3. Je ?wakker? wordt op onbekende plekken of plekken waar je vroeger veel kwam.

4. Je jezelf pijn doet: eetproblemen hebt of jezelf snijdt.

5. Je geluiden hoort, stemmen, chaos en je gedesori?nteerd voelt.

6. Je tijd kwijt raakt.

7. Je nachtmerries of flashbacks hebt.

8. Je uitgeput bent.

9. Je depressief en angstig bent.

10. Je paniek aanvallen hebt.

11. Je nare lichamelijk sensaties hebt of wanneer je uitvalsverschijnselen hebt die niet door een neurologische aandoening verklaard kan worden.

Activiteiten die je kunnen helpen in het hier en nu blijven.

1. Verander je lichaamshouding.

2. Adem traag en diep.

3. Ga naar een veilige plaats.

4. Luister naar je naam.

5. Drink een glas koud water.

6. Vertel iemand wat je nodig hebt.

7. Beweeg krachtig om energie kwijt te raken.

8. Benoem mensen en voorwerpen in de kamer.

9. Neem iets vast dat je geruststelt.
:biggrin: pluk de dag :biggrin:
Ruurd
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 01:26

Hallo Teetee,

Fijn je weer op het forum te zien,clownlach,maar van dat etiket wat ze op je geplakt hebben wordt je nu echt niet vrolijk van vktriest.

Hopenlijk vind je de rust om uiteindelijk je zelf te worden en vertrouwen in je zelf te krijgen,want daar draait het om.

Ik wens je een zonnig weekend toe bloem1bloem1 en groeten Ruurd slaap1
Leer van gisteren,droom van morgen,en leef vandaag.
kiwi
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 08:35

Hoi Teetee,

Goed je weer te zien op het forum:laugh:.

Maar zo zie je zo weet je van niets en zo heb je een etiket op je geplakt gekeken. Ik kende iemand met deze stoornis en het is goed als je het weet. Dan kan je er goed op inspelen als die ander een ander tijdelijk is.
Heel veel sterkte!

Groetjes, Kiwi :wink:
moos
Sr. Member
Sr. Member

26 jun 2010, 09:18

Hoi Teetee.
Fijn dat je er weer bent.

Wat je beschrijft (dis) heb ik jaren geleden ook gehad.
Ik had 7 alters van agressieve tot lieve, ook 2 kinderen.
Ook ben ik vaak gesneden door een alter, en was er ook en depressieve bij.
Het is een complex probleem wat veel verwarring kan veroorzaken, mede omdat ik veel tijd kwijt was.
Ik hield ook een dagboek bij, waar de alters in konden schrijven, en hun behoeftes aan konden geven.
Bij mij zijn ze na intensieve therapie geintegreerd, dat is een lang proces, maar niet onmogelijk.
Hoe lastig het vaak was, ik mis ze af en toe ook wel.
Nu moet ik alles zelf doen.
Ik had ook een hulpvaardige alter erbij nml.
Als je nog meer wilt weten, mag je me altijd dingen vragen.
Heel veel sterkte en succes.
Carolien.
maak van het leven een eeuwige lente.
teetee
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 09:52

bedankt allemaal

ware intene tweeweken, terwijl ze me lichamelijk onderzochten kwam er ook dit geestelijke bij
daarom deze diagnose
ik weet wel dat ik er niet alleen ben, want ontdek vaak dingen die ik zelf niet gedaan heb in his of gekocht.
of andere geschiften in me boekje dat ik nu eige tijd bijhoudt
het is best meoijlijk nu voor mij

Moos, kan je er echt vanaf geraken, i loop er dus duidelijk al 40 jaar mee rond sinds het gebeurde dan?
Marisol
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 09:57

Lieve Tee welkom thuis lieverd en heel veel aan jouw gedacht dikke zoen van Marisol!!!beer1
moos
Sr. Member
Sr. Member

26 jun 2010, 14:16

Lieve Teetee,
Het moet wel duidelijk zijn dat je hele goede begeleiding hierbij nodig hebt.
Het is zo complex!
Ik ben na een langdurige therapie er wel vanaf gekomen.
Bij mij is de eerste alter ontstaan toen ik 2 was, en opgesloten in de kelderkast, door mijn moeder,daarna zijn er steeds meer ontstaan door het sexulele misbruik.
Ik wist het ook allemaal niet meer, de alters namen een groot deel van alle ellende over.
Dat schriftje is heel belangrijk, want ook alters willen gehoord worden, of in je hoofd of op schrift, degene die konden schrijven hadden ook een verschillend handschrift, dat is natuurlijk logisch.
Eigenlijk is het een afweersysteem, die jou en mij behoedde voor de vreselijke dingen uit je jeugd, en bij mij in therapie werd er ruimte gemaakt voor de alters, om ook te praten, maar dan ben je een hele stap verder, want ze zullen toch ook het vertrouwen in je hulpverlener moeten krijgen voor dat ze daar tevoorschijn willen komen.
Je mag altijd vragen aan mij stellen hoor.
Heel veel liefs van Carolien.
maak van het leven een eeuwige lente.
teetee
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 18:13

bedankt

ik weet wel dat er ergens een kindje zit, want ik heb vaak in me boekje ook echt kindertekeingen staan en vraagt ook steeds om lego te kopen
ik sta aan het begin en zal nog hele weg moeten doen ook denk ik, maar eindelijk weet ik wat ik heb en klopt het plaatje wel met wat de psychiater zei
op mijn zevende heeft me buurjongen mij beginnen misbruiken, en denk nu dat het dan ontstaan is ook
maar weet dat niet zekr natuurlijk
weet wel dat ik in verleden vaak ruzies had met mensen doordat ze beweerde dat ik bepaalde dingen had gedaan of zei, maar ik herinnerde ze mij nooit, valt nu ook allemaal in de plooi, nu ik het weet
kiwi
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 19:15

Hoi Teetee,

Met goede begeleiding kan je heel ver komen met dit alles.
Wil je heel veel sterkte wensen!

Groetjes, Kiwi :wink:
teetee
Hero Member
Hero Member

26 jun 2010, 22:48

mercikes:tongue::tongue:
teetee
Hero Member
Hero Member

28 jun 2010, 00:06

mesn zit toch raar ineen soms, heb echt al vanalles liggen doen om mijn begrafenis voor te bereiden
waarom ik dit doe weet ik niet
ik moet het doen
kiwi
Hero Member
Hero Member

28 jun 2010, 06:34

Hoi Teetee,

Hoop niet dat dit een onbewust voorgevoel voor je is. Hoop ik overigens niet.

Verder hoop mensen "vergeten" dit soort dingen te regelen waardoor nabestaanden met een probleem zitten.

Groetjes, Kiiwi :wink:
teetee
Hero Member
Hero Member

28 jun 2010, 10:05

dane

denk gewoon om wat ik heb meegemaakt aan hersenbloedinkjes ook en weet hoe vake alles had voorbereidt voor zijn en moeke's en broer's begrafenis
sanne

28 jun 2010, 16:18

Hoi Teetee
dat is nogal wat wat je allemaal hier en in de andere topics beschrijft
Ik hoop dat het je ook rust geeft maar je bent er nog niet
Veel sterkte met alles!
teetee
Hero Member
Hero Member

28 jun 2010, 22:28

mercikes

ik zal er wel komen maar heeft tijd nodig, ben dit jaar slecht begonnen qua lichamelijke klachten, heb op en al nog maar zes dagen gewerkt dit jaar
wel een goed nieuws, mag ook, ik krijg van de maatschappij waar ik huur huishuurvermindering nu voorlopig omdat ik minder inkome heb nu
mijn psychische probjes had ik al langer
Gesloten