narcisme?

Zaken die niet onder de andere forums passen, lees en plaats je hier
cat
Newbie
Newbie

14 nov 2016, 16:31

ik denk al heel lang dat de moeder van mijn man narcistisch is. ik plaats dit even om meningen te vragen.

In het verleden zijn veel dingen gebeurd. In mijn ogen komt het erop neer dat sm altijd alles mag zeggen en beledigingen mag geven en mensen. Volgens haar is dit allemaal goed bedoeld, zijn het grapjes en vindt ze het maar flauw dat je erover valt. Kortom, zij mag alles zeggen, er zit geen grens aan, het moet allemaal maar kunnen. Als je er iets van zegt heeft ze altijd een heel verhaal en verdraait zo alles waardoor het altijd aan jou ligt dat het raar is dat je erover valt. Vaak ontkent ze ook alles. Als je hard bewijs hebt heeft ze nog een heel lulverhaal om zich eruit te praten of dat het toch allemaal niet zo erg was. Kortom niets ligt aan haar.
Het is mij opgevallen dat ze eigenlijk nooit verantwoordelijkheid neemt in iets wat ze doet. Iets toegeven doet ze zelden of alleen naar een discussie van 30 min. Het enige wat er dan uitkomt is: ja dat had ik anders kunnen doen. Het komt er dan wel zo ongeinteresseerd uit dat het duidelijk is dat het niet oprecht is.

Andersom valt ze over veel dingen als ze zich tekort gedaan voelt. Of als je iets zegt wat haar niet aanstaat, wat ze beledigend vindt enz. En daar maakt ze dan een heel drama van.
Verder lijkt het alsof alles om haar moet draaien. In een ander verplaatsen kan ze niet. Als jij iets ergs hebt meegemaakt zegt ze: ja daar moet je je maar overheen zetten. Terwijl ze altijd blijft doorgaan over iets wat zij heeft meegemaakt. Dat is dan wel heel erg.
Een gesprek voeren gaat niet want zij neemt het hele gesprek over, laat een ander niet uitpraten. Het gaat ook dan alleen maar over hoe dingen voor haar zijn. Hoe dingen voor jou zijn is niet belangrijk lijkt het.

Verder is ze erg gericht op uiterlijk en hoe je overkomt. Daarnaast heeft ze 2 kinderen waarvan ze er 1 in mijn ogen voortrekt, die kan nooit iets verkeerds doen. Als je er iets van zegt draait ze het altijd om terwijl het andere kind vooral veel commentaar krijgt. Krijgt ook kritiek dat het zondebokkind geen interesse in het lievelingskind heeft terwijl het lievelingskind het zondebokkind gewoon doodzwijgt. Ook dat vindt sm geen probleem. Het wordt of ontkent of goed gepraat.

Herkent iemand dit?
Plaats reactie