Pervasieve ontwikkelingsstoornis/ASS bij peuter

Kinderziekten, opvoeding, zwangerschap, vlinders
Confused
Hero Member
Hero Member

18 aug 2010, 16:37

Afgelopen maandag heb ik bij het consultatiebureau aan de bel getrokken omdat ik zie dat mijn dochtertje van 26 maanden anders is dan andere kindjes. Haar syptomen doen denken aan autisme, maar omdat ze wel genegenheid vraagt en zoekt en ook haar taalontwikkeling normaal is, lijkt het geen zware vorm van autisme te zijn.

Ik heb op aanraden van het consultatiebureau contact opgenomen met de Integrale Vroeghulp; binnen enkele weken word ik teruggebeld en maken we een afspraak voor een thuisbezoek.

Enkele symptomen van mijn dochtertje zijn:

? Refereert nooit aan zichzelf met ik of haar naam
? Wappert met handen als ze enthousiast is.
? Loopt vaak doelloos heen en weer te rennen
? Zoekt geen toenadering tot andere kindjes
? Kan soms volledig in gedachten verzonken zijn en is dan onbereikbaar
? Kan zich moeilijk/niet concentreren bij spelletjes
? Voert niet/nauwelijks eenvoudige opdrachten uit (kom hier, ruim dat op, leg dat neer)
? Is regelmatig aan het wiegen, zowel zittend als staand, en neuriet of zingt daar dan bij
? Toont weinig tot geen interesse in haar broertje (7,5 maanden)
? Als papa thuis komt, rent ze vol enthousiasme naar hem toe? om zijn fiets aan een grondige inspectie te onderwerpen. Papa wordt dan genegeerd.
? Wijst nooit met haar vingertje

Ik zit zelf te denken in de richting van Asperger of ADD, maar ja, ik ben natuurlijk geen arts. Ik zal de gang van zaken "geduldig" moeten afwachten.

Zijn er andere ouders die een peuter hebben met een pervasieve ontwikkelingsstoornis/ASS? Wat voor traject zijn jullie ingegaan? Wat zijn de obstakels en wat zijn nou juist de leuke dingen? Ik zou het heel fijn vinden om ervaringen uit te wisselen met iemand die net zo'n lief, bijzonder, prachtig, vrolijk, speciaal kindje heeft als ik.
kiwi
Hero Member
Hero Member

18 aug 2010, 18:25

Hoi Confused,

Goed dat je aan de bel getrokken hebt en dat ze naar je geluisterd hebben. Toen zoonlief al angsten had hoorde dat er altijd bij volgens het consultatie bureau en was ik een overbezorgde moeder.
Later bleek dus ( was al ouder als peuter) dat in niet die overbezorgde moeder was maar dat er wel degelijk iets aan de hand was.
Dus goed dat je een traject voor vroeghulp krijgt aangeboden.
Sterkte hiermee!

Groetjes, Kiwi :wink:
Confused
Hero Member
Hero Member

18 aug 2010, 23:04

Hai Kiwi,

Dankjewel voor je reactie. Wat vreselijk dat het consultatiebureau je niet serieus nam. Daardoor kreeg jij een rotgevoel en je zoon op dat moment niet de hulp die hij nodig had. Wat voor stoornis heeft hij precies? Hoe oud is hij nu en in welke mate heeft hij last van zijn stoornis? Bij welke dingen heeft hij baat en wat moet hij juist vermijden? Wat doe jij als moeder om zijn leven aangenamer te kunnen maken? Sorry, hele vragenlijst :redface:

Bij mij op het consultatiebureau was de wijkverpleegkundige gelukkig erg meegaand. Ze zei eerlijk dat ze zelf niet kon beoordelen of er iets mis was met mijn dochtertje, maar dat ik duidelijk bezorgd en ongerust was en dat dat reden genoeg was om eea te gaan onderzoeken. Ik vond dat erg prettig, voelde me zeker serieus genomen.

Ik ben erg benieuwd hoe het traject zal gaan verlopen maar ondertussen geniet ik even hard van mijn lieve meiske als altijd. Het is zo'n lekker vrolijk ding he.

Groetjes!
Desie
Administrator
Administrator

19 aug 2010, 15:45

Hoi Confused,

Ik weet eigenlijk niet wat ik hierop moet zeggen.
Natuurlijk kan jij je kind het beste.
Mag ik vragen hoe je dit ondekt hebt zo.
En zijn er misschien meer kindjes in jullie familie met deze symptomen die je beschrijft?

Ach weet je natuurlijk moet je hier wat mee doen ook voor je dochtertje.
Maar weet je het blijft een mooi meissie hoor ons forum kindje want dat is ze toch maar mooi :biggrin:

Heel veel sterkte hiermee en laat ons weten wat er uit gekomen is ok?

Gr Dees
Confused
Hero Member
Hero Member

19 aug 2010, 16:36

Hee Desie,

Dankjewel voor je reactie.

Nou eigenlijk loop ik al een hele poos rond met het idee dat mijn dochtertje anders is dan andere kindjes. Ik heb geprobeerd het van me af te zetten, andere verklaringen te zoeken. Omdat ik thuisblijfmama ben, is ze nooit naar een kinderdagverblijf geweest. Dus ik hoopte dat het mss kwam omdat ze nauwelijks in aanraking kwam met andere kindjes, en dat ze dus nauwelijks zag hoe andere kindjes zich gedragen. Of dat het was omdat ze de oudste is en dus geen oudere broer of zus heeft om zich aan te spiegelen. En verder heb ik mee heel vaak afgevraagd of ik niet gewoon een overbezorgde moeder ben.

Toch zat het me allemaal niet lekker en ben ik gaan googelen. Ik vond al wel dat ze soms autistische trekjes heeft, maar het kan geen autisme zijn omdat ze wel genegenheid zoekt en toont, en ook oogcontact met mij maakt. Al vraag ik me wel eens af of ze mss iets te weinig oogcontact maakt. Ook is haar taalontwikkeling normaal voor haar leeftijd, en dat is bij autistische kindjes niet het geval. Maar ik ging in die richting zoeken en vond veel herkenning bij sommige pervasieve stoornissen.

Natuurlijk wil dat niet meteen zeggen dat mijn dochtertje dan ook zo'n stoornis heeft. Maar ik heb absoluut een vermoeden in die richting dus ik wil het zeker uitgezocht hebben. Hopelijk valt het reuze mee, maar als ze toch een of andere stoornis blijkt te hebben, dan kunnen we daar het beste maar zo vroeg mogelijk bij zijn.

Mijn buurvrouw gelooft er trouwens geen snars van. Ze zegt dat er helemaal niets mis is met mijn dochtertje. Ik heb haar gezegd: "ik hoop dat je gelijk hebt".

Tja vooralsnog kunnen we niets anders dan afwachten. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik nu niet aan de bel trek, en over een aantal jaren blijkt er toch iets mis te zijn.

En ja ze blijft idd mijn lieve mooie vrolijke schatje, wat er ook gebeurt.

Ik houd jullie zeker op de hoogte!
kiwi
Hero Member
Hero Member

19 aug 2010, 17:20

Hoi Confused,

Zoonlief is nu 12 en gaat dit jaar voor het eerst naar de middelbare school.
Er is in ieder geval een angststoornis vastgesteld en daar moeten we hem goed voor in de gaten houden. Verder is er met een iq test een verbaal/performaal kloof vastgesteld.
Verder nog geen andere diagnose. Zowel de kinderfysiotherapeute als zijn laatste schooljuf zeggen dat er zeker autistische trekken zijn. Alleen vonden ze dat bij de GGZ nu nog niet zo maar ik vind zelf dat ze daar niet serieus naar gekeken hebben. Jammer, ik denk dat ik er bij de GGZ nooit zelf over had moeten beginnen dan hadden ze het misschien wel onderzocht.
We hebben in ieder geval al onze problemen aan de middelbare school doorgegeven ( ook de basisschool) en het kan zijn als hun hetzelfde idee erover hebben ze zelf verder kijken. We hebben speciaal een middelbare school uitgezocht met vanalles in huis.
Maar zoonlief heeft veel moeite met contacten te maken.Kan moeilijk tegen veranderingen. In tijden onder druk krijgt hij dwanghandelingen. Hij is houterig met bewegen en zo is er nog wel meer aan de hand.
Dus ik ben blij te horen dat ze jou wel serieus nemen. Hoe eerder je iets weet hoe eerder je er iets mee kan doen.
Sterkte met dit alles!

Desie
Administrator
Administrator

19 aug 2010, 19:16

Hoi Confused,

Ik citeer even van je een zin die mij zo heb aangesproken:

Tja vooralsnog kunnen we niets anders dan afwachten. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik nu niet aan de bel trek, en over een aantal jaren blijkt er toch iets mis te zijn.
Kijk dit is nou echte moeder liefde he.:biggrin:

Natuurlijk snap ik het hoor dat je dit zo snel mogenlijk wilt weten.
Ik heb er geen ervaring mee dus kan je ook geen raad geven.
Net wat je zegt laat het uitzoeken baat het niet dan schaat het niet toch?
En natuurlijk blijft ze die lieve knappe meid die net als haar broer een stel ouders heb die veel van haar houden.

Knuffie voor jullie:wink:
Confused
Hero Member
Hero Member

19 aug 2010, 19:32

@ Desie owww dankjewel voor je lieve woorden :wub:

@ Kiwi jeetje dus jullie zijn eigenlijk al heel lang bezig om een goede diagnose te krijgen! Wat lijkt me dat frustrerend zeg. Dus de schooljuf en de fysio zien wat jij ziet, maar een hulpverlener van de GGZ weigerde die richting op te kijken. Zou het mss zin hebben om het opnieuw te proberen bij de GGZ? En dan specifiek om een andere hulpverlener vragen. Of is het vertrouwen echt weg? Is het lang geleden dat jullie bij de GGZ zijn geweest?

Wat goed van je dat je de middelbare school er speciaal voor hebt uitgezocht. Hopelijk gaan ze daar idd verder kijken. Klinkt goed hoor! Wat is het voor soort school, wat zouden ze daar allemaal voor je kunnen betekenen?

De houterigheid met bewegen heeft mijn dochter niet. Wat veranderingen betreft: ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen. Op vakantie gaan is geen enkel probleem. 2 dagen in de auto: geen centje pijn. Maar als je haar meeneemt uit een kamer op een moment dat zij het niet verwacht, dan is het huilen geblazen. Ik kondig ook altijd van tevoren aan wat we gaan doen, zodat ze weet wat ze kan verwachten.

Ik hoop voor jullie dat jullie alsnog een kloppende diagnose kunnen krijgen. Wat voor angststoornis heeft hij eigenlijk?

Jullie ook veel sterkte!
kiwi
Hero Member
Hero Member

19 aug 2010, 20:26

Hoi Confused,

Ze houden het op een gegenaraliseerde angststoornis.

Waarom we zelf even gestopt zijn met onderzoeken is omdat onze zoon dat zelf wilt. Hij is 12 en als hij niet wilt dan onderzoeken ze niet. Ze hebben zelf inspraak samen met de ouders. Het is zijn recht, maar begrijpt wel dat als het echt niet lekker gaat we toch wel willen op verdere onderzoeken. En dan zal hij mede door deze rustpauze zelf meewerken.
Dat scheelt dan.

Confused
Hero Member
Hero Member

20 aug 2010, 10:15

Hai Kiwi,

Ik heb ff gegoogeld op gegeneraliseerde angststoornis maar dat is me nogal wat zeg, dat beheerst zijn leven dus behoorlijk. Wat sneu voor een knul van 12; dat zal je moederhart pijn doen want je wil zo graag dat hij een zorgeloze jeugd heeft.

Ja klinkt ook eigenlijk heel logisch dat een 12-jarige inspraak heeft; zou ook alleen maar averechts werken als dat niet zo was, lijkt me. Wel knap hoor dat hij begrijpt dat het verstandig is om verder te onderzoeken als het echt niet lekker gaat.

Hihi we hebben van de week voor onze dochter via een tweedehandssite een trampoline gekocht, nou helemaal geweldig. Is er niet vanaf te slaan! Er zit een veiligheidsnet omheen, maar zij noemt dat een tent. We zijn 3 maanden geleden wezen kamperen en dat vond ze super, sindsdien vindt ze alles prachtig wat op een tent lijkt. Parasols, marktkraampjes, het laken over haar heen als we op zondagochtend met zijn viertjes in het grote bed liggen... en nu dus de trampoline. Springen in de tent, nou een groter feest bestaat er niet!
boing1
kiwi
Hero Member
Hero Member

20 aug 2010, 19:57

Hoi Confused,

Super dat je docht zo van de trampoline geniet :laugh:! Is natuurlijk ook gewoon leuk, ook voor papa's en mama's :laugh:.

Desie
Administrator
Administrator

20 aug 2010, 20:02

Ik heb haar zien springen wat een leuk gezicht he je ziet echt dat ze er lol in hebt.:laugh:
Nemo
Hero Member
Hero Member

21 aug 2010, 17:17

Ik heb het ook gezien; echt zo leuk!!!
Confused
Hero Member
Hero Member

22 aug 2010, 19:42

Dank jullie wel :laugh: En ik zag dat jullie de nieuwste foto's en filmpjes op mijn Hyve, van vanmiddag op de Osse kermis, ook al gevonden hadden :biggrin:

Het is altijd zo leuk om met de kids op pad te gaan h?. Of het nou de Osse kermis is of gewoon de stad in, of naar de supermarkt. Met de duowagen: zoonlief achterin en dochterlief voorin. Dochterlief zit altijd wel te swingen. Letterlijk. Hetzij op muziek die ze hoort, hetzij op een liedje dat ze zelf aan het zingen is. Armpjes en beentjes worden dan heftig op en neer geschud. Is een enorm aandoenlijk en vrolijk gezicht, en er gaat altijd wel iemand vertederd wijzen en/of lachen als we langslopen. En zo brengt ze altijd een stukje plezier bij volslagen vreemden. Ik vind dat zo leuk h
Confused
Hero Member
Hero Member

26 aug 2010, 11:11

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar hoe andere kindjes met een ASS omgaan met hun broertjes/zusjes.

Mijn dochter heeft namelijk totaal geen interesse in mijn zoontje. Ze toont wel genegenheid naar mij en mijn man toe, maar niet naar haar broertje. Als ik vraag 'geef hem een kusje' dan doet ze dat wel, maar uit zichzelf negeert ze hem eigenlijk alleen maar. Vind dat best sneu voor zoonlief want die schenkt haar regelmatig zijn mooiste glimlach maar die wordt nooit beantwoord door haar. Maar goed, daar kan zij waarschijnlijk ook niets aan doen. Ik probeer haar soms wel bij haar broertje te betrekken, maar wil het ook weer niet forceren. Weet niet zo goed wat wijsheid is hierin :confused:
Gesloten