Dochter heeft ADD

Kinderziekten, opvoeding, zwangerschap, vlinders
Plaats reactie
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

26 okt 2012, 10:50

hallo allemaal,
het is al weer even geleden dat ik een "hulp" vraag heb geplaatst,maar hoop nu ervaringen te horen van andere ouders.
Ik zal proberen in het kort ons verhaal te doen.

Mijn jongste dochter van 8 heeft al een aantal jaar problemen op school mbt het leren.
Haar niveua wisselde constant van een A niveau tot D niveau.
Dit wisselde zon beetje per 3 maanden,waarbij ze steeds weer haar niveau wist op te trekken tot een A/B niveau.
In groep 3 heeft ze bijles gehad met rekenen,en werd ons aangegeven dat wanneer er in groep 4 weer problemen zouden zijn dit zo goed als voor de rest van haar schooljaren zou zijn,en er wel in gegrepen moest worden om te achterhalen waar het probleem zat.
Ook thuis waren er kleine dingetjes waarvan wij hadden; dit klopt niet,maar waarom hadden we geen antwoord op.
Ons viel op dat zij qua doen en laten niet op het niveau zat van haar leeftijdsgenoten.

In groep 4 werden de problemen op school steeds erger en zat ik zo goed als iedere dag na school met een kind wat compleet overstuur was,en we zon beetje 3 a 4 uur per dag bezig waren om haar weer te kalmeren.
Bij haar 2 de rapport bleek ze zodanig achter uit gegaan te zijn,dat wij geeist hebben dat school verder ging kijken,mede ook om dat haar migraine aanvallen steeds vaker voor kwamen.
Tijdens een gesprek op school bleek dat ze in eerste instantie geen aanleiding hadden om haar te onderzoeken,maar naar mate het gesprek vorderde zagen ze wel in dat het wel nodig was.
Dingen die ik vertelde over thuis,bleken ook op school voor te komen.
Ook de neuroloog vondt dat school moest gaan testen,omdat die het idee had dat het niveauw voor haar te zwaar kon zijn,wat dus migraine uitlokte.
Ze heeft begin dit school jaar een test gehad,waar uit kwam dat ze een gemiddeld iq heeft,maar een zeer groot concentratie probleem,en tevens bleek dat zij sociaal/emotioneel achter liep op leefttijds genoten.
naar aanleiding van dit onderzoek zijn er op school aanpassingen gedaan,2 werkplekken voor haar,iedere dag opschrijven wat wel en niet leuk was op school,waar ze moeite mee had ,en minder werk dan de rest van haar klas.
De druk op school die zij had verminderde en had iets resultaat.
We kregen toch het advies om haar verder te laten onderzoeken,en deze week hebben wij te horen gekreggen dat zij ADD heeft.
Per direct is ze ook aan de medicatie gezet,en ik moet zeggen dat we thuis wel al verschil zien qua doen en laten.

Ook moet ze naar de fysio omdat ze volgens de kinderarts een onhandige grove motoriek heeft,wat dus ook bij ADD blijkt te horen.

Qua opvoeding heeft ze een totaal andere aanpak nodig dan een "gemiddeld" kind,en moeten we echt opletten hoe we dingen aanpakken.
Dit kost een hoop energie en momenten dat je totaal niet meer weet hoe iets nog aan te pakken.
Graag zou ik van andere ouders hun ervaringen willen weten met hun kind die ADD heeft,
Hoe ervaren zij dit,en zijn er specifieke dingen waar je als ouders op moet letten?

Groetjes
Invisible
xsnienke
Newbie
Newbie

17 dec 2013, 10:33

Wat maakt je toch veel mee met je dochter. Dit heeft voor jou denk ik ook veel emotionele gevolgen.

Ik reageer op je bericht omdat ik lees dat er medicijnen voor ADD worden gegeven aan je dochter.
Voor mijn gevoel kun je beter de oorzaak oplossen dan er medicijnen tegenaan gooien.
Tevens denk ik als ik je verhaal lees dat het gaat om een hooggevoelig kind. Die worden vaak verkeerd begrepen en worden daardoor in hokjes geplaatst.

Ik weet zeker dat je dochter kwaliteiten heeft die nu onderdrukt worden.
Zoek eens in Google op dit onderwerp en keek eens of je daar meer mee kunt.

Anders stuur je maar een prive bericht als je nog vragen hebt.
Energetisch therapeut
siobhan
Full Member
Full Member

20 dec 2013, 14:05

Hoi onze dochter is 20 jaar, wij weten sinds dat ze 18 is dat ze add heeft plus discalculie. Zeker vraagt het een hele andere aanpak.
Onze dochter slikt nu een hoge dosis concerta, en dat heeft ze nodig, ze zit in haar examenjaar mbo4.
Zeer belangrijk is planning, een whitebord waarop haar afspraken staan, ook niet teveel plannen is belangrijk omdat kinderen alsnog er van in de war raken.
Het verschil is erg groot met of zonder concerta natuurlijk geef je je kind niet graag zulke zware medicijnen maar soms moet je wel.
Ik probeer de chaos in haar kamer te negeren, wel eis ik zodra ze wat meer tijd heeft dat het opgeruimd moet worden. Soms maken we samen een begin omdat ze niet weet waar ze moet beginnen.
Zelf ben ik een ster in mijn dochter van alles te vragen, of zeggen wat ze moet doen op verkeerde momenten, dit moet ik afleren.
Jij zal nog overal in betrokken worden je dochter is nog jong, krijg je ruimte om te reageren waar je tegenaan loopt? Anders moet je daar echt achteraan gaan , onze dochter krijgt gesprekken hoe ze moet plannen e.d. daar worden wij niet meer voor uitgenodigt omdat ze volwassen is.
Ik wens je heel veel sterkte toe, wees blij dat je het nu al weet.
Groetjes siobhan
kiwi
Hero Member
Hero Member

20 dec 2013, 20:30

Hoi Invisible,

Belangrijk is heel veel struktuur. Elke dat hetzelfde, eigenlijk ook in het weekend.
Verder kan je ook vragen naar een dieet. Die bestaat maar is wel zwaar.

Zoonlief kreeg geen medicatie en moet toegeven dat vakken waar hij goed in is hij alles redelijk goed kan zelf plannen. Maar vakken die hem niet liggen heeft hij nog steeds begeleiding bij nodig. Proberen altijd de eerste periode of het hem zelf lukt, maar helaas.
Probeer zelf niet meteen oplossingen te geven, maar probeer haar er zelf over na te denken. Komt ze er niet uit kan je haar altijd nog helpen.

Wens je heel veel sterkte!

Grt, Kiwi :wink:
smurf14
Jr. Member
Jr. Member

07 jan 2014, 10:15

hoi invisible,

Ik heb 2 kinderen die adhd/add hebben, mijn zoon bijna 15 add en mijn dochter bijna 11 adhd.
Ze hebben allebei medicijnen, ritalin, en hier gaat het heel goed mee. De rust is terug in hun hoofd... en dit hebben ze nodig om de dingen en taken te kunnen overzien.
Verder is het heel belangrijk door structuur te geven, en helpen met taken zoals kamer/ speelgoed opruimen. Alles zo veel mogelijk het zelfde houden, een vast ritueel, dit geeft ook rust. Duidelijke afspraken maken en concequent hier in blijfen, heel veel positief belonen met de dingen die wel goed gaan....
Eens gaat dit van zelf en gaat het veel beter, met iedereen, maar inhet begin is het zeker zoeken.
Positief blijven is heel belangrijk!
Succes.

Groetjes Smurf
Plaats reactie