Symbicort

Van Paracetamol tot Zantax, hier kun je alles lezen en bespreken
Plaats reactie
Friezin
Hero Member
Hero Member

10 mei 2015, 20:20

Hallo Allemaal,

Sinds 2 jaar gebruik ik Symbicort samen met Plymicort voor mijn astma. Van beide gebruik 400 en 2x daags een puf. Indien nodig gebruik ik ook nog ventolin. Echter sinds die tijd gaat mijn gebit ook erg achteruit. Ik spoel altijd na een pufje !! Nu heb ik wel gelezen dat door de symbicort kan komen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook heb ik meer last dan anders van blauwe plekken en krampen in vingers en handen.

Graag hoor ik ervaringen van anderen hiermee.
kiwi
Hero Member
Hero Member

11 mei 2015, 07:43

Mijn man gebruikt ook al jaren die middelen. Denk dat je misschien niet meer goed inhaleert.
Het is belangrijk je lippen en tanden om het mondstuk heen te zetten. Zo kunnen de corticosteroïden
van de inhalator niet tegen je tanden komen.
Verder spoelen is goed. Maar het moet 3 x. Eerst 2 x spoelen en dan uitspugen en de 3 e keer spoelen
en doorslikken.
Vraag anders de apotheek of praktijkondersteuner huisarts of ze mee willen kijken of je nog goed
inhaleert.
Mijn man moet ik ook zeker 1 x per jaar weer eens corrigeren.
Sterkte! Hoop dat je wat aan mijn advies hebt.
Desie
Administrator
Administrator

11 mei 2015, 11:57

Gebruik of heb je ook antibiotica gebruikt?

Dat is ook heel slecht voor je tanden.
Mijn gebit is ook na al die jaren antibiotica gebruikt te hebben verslechterd.

Gr Desie
Friezin
Hero Member
Hero Member

13 mei 2015, 20:32

Hallo Kiwi,

Mijn inhaalmethode is laatst nog gecontroleerd door de arts, die was goed. Dus dat is niet de oorzaak. Ook spoel ik goed, op advies tandarts zelfs nog met speciaal mondwater.

Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt, was op zoek naar persoonlijke ervaringen daarmee.

Desie, ik wel antibotica gehad maar daarvoor was het ook al mis.

In ieder geval bedankt voor jullie mening advies!
kiwi
Hero Member
Hero Member

13 mei 2015, 21:31

Is het overigens wel de bedoeling dat je zo lang dubbele doseringen corticosteroïden inhaleert ?

Mijn man gebruikt de symbicort al jaaaaaaren. Maar heeft deze problemen niet.
Verder tijdens mijn werk ook nooit zo iets tegen gekomen.
Friezin
Hero Member
Hero Member

13 mei 2015, 22:08

Volgens laatste controle longarts in maart moet ik beide nog steeds gebruiken Kiwi :tongue: Ik ga er van uit dat hij er verstand van heeft, hij komt kundig over dus dan doen we het maar. Mijn longen hebben een beste tik gehad van de diclo en de ampitryptinle, beide hebben een slechte invloed op je longen zoals je waarschijnlijk wel zult weten.
Merk als ik zelf vergeet in te nemen dat het minder gaat dus.........ik wil wel innemen :p

Op internet kan je er meer info over vinden. Ook mijn tandarts en mondhygiënste waar ik elke 3 maanden kom zeggen het dus ik zal niet de enige zijn dan lijkt mij. Dat jij er geen ervaring mee hebt of eerder bent tegen gekomen betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat. Ik spreek uit ervaring. Enne ik heb ervaring met dingen die niet of nauwelijks voorkomen, die gebeuren mij, zie mijn topic lach3

Ik ben voornemens te gaan overleggen bij volgende controle in september of ik een ander medicijn mag gaan gebruiken.
kiwi
Hero Member
Hero Member

17 mei 2015, 19:17

Hoi Friezin,

Werk ondertussen al jaaaaren niet meer vanwege die leuke wervelkolom problemen.
Symbicort bestond toen nog niet zo heel lang.

Maar heb 2 opties waardoor het zou kunnen komen. In de symbicort zit lactose.
Is melksuiker en suikers tasten tanden aan.
Verder de corticosteroïden. Langdurig gebruik geven problemen met de botdichtheid,
al is dit in inhalatie therapie minder dan wanneer je tabletten zou slikken.

Is je botdichtheid wel eens gemeten?
Zo nee, is dit misschien een aanrader.

Probeer alleen mee te denken.

Groetjes, Kiwi :wink:
Friezin
Hero Member
Hero Member

28 mei 2015, 13:10

Ik weet dat je alleen maar meedenkt, bedoelde het ook niet verkeerd hoor kiwi !

Mijn botdichtheid is volgens mij wel goed. Dat is gebleken uit mijn rug en de goede en snelle botgroei na de spondylodese. En nu na alle ontwikkelingen van afgelopen 2 jaar leek dat allemaal ook erg goed te zijn dus..........

Het is gewoon erg opvallend dat sinds ik dat gebruik mijn gebit erg snel verslechtert. Ik ga als ik op de controle moet vragen naar een ander merk. Heb meer bijwerken, los geen probleem maar nu wordt het een optelsom en die slaat wel negatief uit.

We zullen wel zien, in ieder geval bedankt voor je input !
Plaats reactie