vragen over thuishulp aanvragen

Alles over geleverde diensten vind en plaats je in dit forum
Gesloten
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

14 mar 2007, 07:58

hallo allemaal

omdat er hier waarschijnlijk toch wel een aantal mensen zijn,die thuis hulp hebben stel ik mijn vraag even hier,in de hoop dat jullie me wat tips kunnen geven

gisteren is mij te kennen gegeven dat ik ook aan de thuishulp moet.dit voor zeg maar 2 dagdelen in de week,en dan voor de zwaardere taken.
ben bij de huisarts geweest,en die vertelde mij dat ik dit via de gemeente moet doen...
bij mijn partner vorig jaar ging die volgens mij via het ziekenfonds...en ik kan zeggen het is toen niet makkelijk geweest om hulp te krijgen,hebben er heel veel voor moeten doen.
mijn vraag is aan jullie;ik ga straks naar de gemeente om het aan te vragen.
moet ik nog iets mee nemen er naar toe,of moet ik nog iets extra melden????
ik ga er van uit dat het totaal anders werkt als vorig jaar met mijn partner....

ook had mijn huisarts het over pgb....kan iemand mij het verschil uitleggen???
alvast bedankt voor de reakties

groetjes
cindy
Pareltje
Jr. Member
Jr. Member

14 mar 2007, 09:09

Hoi Cindy

ik heb er zelf geen ervaring mee dus kan je niet helpen sorry. Weet wel dat pgb persoons gebonden budget is maar wat het verder betekent weet ik niet!

succes met aanvragen meis
Liefs Pareltje
Mike
Administrator
Administrator

14 mar 2007, 12:20

Je hoeft niets mee te nemen. Het gaat via de gemeente met de nieuwe wet WMO.
Als je een beetje vlotte gasten hebt, is het ook vlot geregeld, maar je weet dat het altijd anders kan.

De gemeente gaat jouw 'geval' bekijken en indien nodig gaan ze onderzoeken of je er wel recht op hebt. Ik weet niet of dat landelijk is, maar ik heb hier bv te maken met het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) en die gaat het dan bekijken en ook wat je eigen bijdrage eventueel is.

Als het akkoord er is, kun je een verzorgen inhuren, of wijzen ze er 1 aan.
Ik weet niet wat voor hulp je moet hebben, maar als het puur huishoudelijk is, zou ik ook eens kijken in het particuliere circuit, dus zwart. De eigen bijdrage kan namelijk aardig oplopen en dan is de andere optie goedkoper.
Welkom op het Lotgenotenforum! Aangezien wij geheel vernieuwd zijn, kan het soms gebeuren dat er onderwerpen nog niet op de juiste plaats staan.

De huisregel, informatie voor oproepjes etc kun je HIER vinden.
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

14 mar 2007, 15:06

hoi

bedankt voor jullie reakties
het gaat hier ook indd via ciz.
dit was vorig jaar ook toen ik hulp nodig had vanwege de operatie die peter moest ondergaan.
ik heb toen 12 uur per week gekregen(is ongeveer 8 weken geweest) en had een eigenbijdrage van 235 euro ongeveer.

nou ik heb dus vanochtend contact gehad met de gemeente.dinsdag komen ze voor een indicatie gesprek.
wat ik eigenlijk al had verwacht werd ook gezegd.mevr u heeft nog een partner die het thuismoet opvangen.
netjes verteld dat mijn partner lief gemiddeld 50 uur per week werkt,en dat dit dus niet gaat,ook vanwege de onregelmatige tijden die hij heeft.de 50 uur komen vooral door de reistijden die hij heeft,hij werkt voornamelijk in belgie,ook in luxemburg,en aan de grens van frankrijk.
tja daar hadden ze niet echt boodschap aan.zelfs de evt persoonlijke verzorging zou hij moeten doen als ik evt geopereerd zou worden.mevr was heel verbaasd dat wij vorig jaar wel hulp hadden gehad.maar gelukkig sprong ze wel in op het feit dat peter een operatie heeft gehad.ik zei';hij heeft een zware operatie gehad aan zijn rug wat net aan een jaar geleden is.hij mag dan wel werken maar als hij thuis is heeft hij zijn rust nodig om te voorkomen dat het te ver wordt belast.
toen ik dit melde,zei ze dat het goed was dat ik dit zei,en dat ik dit zeker moest melden aan staande dinsdag.zelfs de uwv rapporten die wij nog hebben moet ik laten zien om aan te tonen dat hij daadwerkelijk beperkt is in zijn doen en laten.
omdat dit dan toch een heel ander verhaal wordt.
nu dinsdag maar afwachten,en kijken wat er uit komt.1 ding weet ik zeker ik heb hulp nodig hier en dan ook zo snel mogelijk.......

groejtes
cindy
NAH

15 mar 2007, 15:52

Hoi Cindy,

Die hulp krijg je wel hoor, je hebt toch ook kindjes die verzorgd moeten worden. De eigen bijdrage die je hebt kun je bij de belasting aftrekken als je normaal ook belastingaangifte doet. Sommige zorgverzekeringen vergoeden zelfs een deel van de eigen bijdrage, alsook kinderopvang ten tijde van je ziekenhuisverblijf etc. ik zou hier ook even naar kijken.

Groetjes Sandra bloem1
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

15 mar 2007, 22:22

hoi sandra

helaas kijken ze er niet echt naar of je wel of geen kinderen heb
kreeg dinsdag al te horen dat ik de oudste maar evt moest laten overblijven wanneer dat nodig is,en de jongste die kon wel naar een kinderdagverblijf...
toen heb ik dus gevraagd wie dat ging betalen...

afijn ik wacht dinsdag het gesprek af.ik heb nu thuis de uwv keuringsrapporten van peter,en de brieven van mijn therapeut die gestuurd zijn naar de huisarts en de prof in nijmegen.
ik hoop dat dan duidelijk voor ze is,dat ik dus echt hulp nodig heb...
ik hou jullie op de hoogte

groetjes
cindy
NAH

16 mar 2007, 11:56

Hoi Cindy,

Wat raar dat dat overal anders is. Wij kregen via maatschappelijk werk en de huisarts het juist aangeboden en moesten het aangeven als we hulp in de huishouding en met Zo? wilden hebben, dan zouden ze een gezinsverzorgende regelen zodat het ons wat makkelijker gemaakt zou worden omdat ik normaal ook werk, maar zal dan overal anders werken denk ik, maar ik zou het vreemd vinden als jij het niet zou krijgen...

Sterkte ermee!!

Liefs Sandra
elisabethl
Newbie
Newbie

30 dec 2009, 23:35

Hoi Cindy

Ik weet niet waar je woont maar toevallig doe ik vrijwilligerswerk en komt in dat verband veel in aanraking met de wmo en de uitvoering daarvan. Die is niet altijd even denderend. Als je dinsdag een negatieve uitslag krijgt is het misschien verstandig om er een organisatie op te zetten die je kan helpen.. Ik werk vrijwillig bij het sociaal steunpunt en we hebben al een aantal mensen geholpen met krijgen van thuiszorg waar dat echt nodig was en niet of nauwlijks werd geindiceerd. Zo n organisatie moet er bij jou vast ook in de buurt zijn. Ik weet niet of je aan deze informatie wat hebt. Maar mocht willen weten of zon organisatie bij jou in de buurt is wil ik dat wel navragen.
Groetjes Babette
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

31 dec 2009, 10:06

hoi Babette

dank je wel voor je informatie
echter was dit een bericht uit 2007 en dus al eventjes geleden:wink:
ik heb na het gesprek toen de tijd indd wel hulp gekregen voor 3 uurtjes per week wat later is uitgebreid naar 6 uur per week.
dit is later weer gestopt omdat mijn partner het weer kon doen volgens hun.
dit jaar heb ik wederom hulp gehad en dit ging zonder enige moeite,mede omdat ik nu weet hoe ik de wegen moet bewandelen hier in de gemeente en bij wie ik moet zijn.
ook heeft mijn huisarts me de laatste keer hier heel goed bij geholpen wat alles heel erg versneld heeft
nogmaals bedankt voor je info en zeker een ander kan daar iets nog aan hebben

groetjes
cindy
Anja
Hero Member
Hero Member

07 jan 2010, 13:23

Hoi Cindy,

Ik moet ook thuiszorg aan vragen vroeg me af of het jou al gelukt was?
Ik zou het ook via het ciz moeten doen maar ik kan nergens een aanvraag form. vinden
ik heb nu de gemeente maar om een aanvraag form. gevraagd ik hoop echt dat ik huishoud hulp krijg want zo lukt het gewoon niet ik vind juist mensen met kinderen zouden toch hulp moeten krijgen dan heb je toch veel meer huishoudelijk werk meer was het huis is vuiler enz.
Groetjes van Anja.
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

07 jan 2010, 15:09

hallo Anja

ik zelf heb ondertussen geen thuishulp meer dit omdat mijn partner weer volledig herstelt is van zijn operatie,en omdat ik alweer 7 maanden na mijn operatie zit .
ik heb vorig jaar wel eerder als mijn operatie thuis hulp gekregen omdat mijn partner onverwachts het ziekenhuis in moest zoals je weet,en mijn huisarts heeft me daarbij toen geholpen om het te laten vervroegen dit omdat ze dit eerst niet wilden doen.
toen mijn huisarts belde en vertelde dat hij mij medisch gezien wel beter kende als de mensen bij het wmo en hij dus wel beter in kon schatten of ik het wel of niet nodig had,kreeg ik het dus wel vervroegd tot na mijn operatie:wink:

de thuishulp aan vragen doe je bij de gemeente en dan bij het WMO loket,dit is de enigste plek nog waar je het aan kan vragen.
je krijgt dan een gesprek thuis waarbij je direct al te horen krijgt (althans hier) voor hoeveel uur je in aanmerking komt.
dan kom je op de wachtlijst en gemiddeld duurt het dan nog een week of 5 a 6 voordat je hulp krijgt,of ze moeten er een spoedindicatie van maken.
zover ik begrijp ben jij nu alleen en heb je niemand anders om je te helpen,dus daar kunnen ze niet op terug vallen.
heb je thuis wonenden kinderen hebben ze nogal de neiging om daarop terug te vallen.
ook wij hebben dit mee gemaakt een aantal jaar geleden bij een andere aanvraag waarbij werd gezegd dat mijn dochter van toen 7 jaar oud haar zusje van 1 1/2 maar uit bed moest halen en verschonen,dat mijn dochter van 7 maar aardappels moest schillen en moest stofzuigen en dergelijke...ja ik weet het het is ongelooflijk maar deze dingen komen nog steeds voor.natuurlijk bezwaar ingediend en zeker hebben wij toen ook hulp gehad.

mocht het bij jou nu niet helemaal lukken kan je altijd nog je huisarts inschakelen,of de stichting MEE inschakelen.
mocht je medische papieren thuis hebben houdt deze dan bij de hand wanneer je het gesprek hebt,ook dit kan van pas komen.
ga ook tijdens het gesprek en het invullen van je papieren uit van een slechte dag en vul die gegevens in.
heel veel succes met je aanvraag en mocht je nog vragen hebben je weet me te vinden:wink:
groetjes
Cindy
Gesloten