Hoeveel opleidingsniveau's lager mag je worden ingeschaald voor WIA?

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
Henk S
Newbie
Newbie

13 sep 2018, 18:11

Op verzoek van de verzekeraar van de werkgever heb ik meegewerkt aan een herkeuring. Dat had ik niet moeten doen, maar helaas was dat onontkoombaar.
Ik zat in de WGA categorie 80-100%. Omdat er met mijn oorspronkelijke urenbeperking (max 10u. p.w. en 4u. p.d) geen functies te duiden waren, kwam ik op 100% arbeidsongschikt uit. Omdat het voor de werkgever/verzekeraar goedkoper is om mij in de IVA te krijgen, mocht ik op voor herkeuring. Dat had ik niet moeten doen, maar daar is het nu te laat voor.

De v.a. heeft gemeend dat ik weer 40 uur kan werken, ik heb dus ineens geen urenbeperking meer. Hoe hij daar toe komt, is mij een raadsel. Ik heb een vorm gevonden om met mijn beperkingen een leven in te richten en ben veel in de buitenlucht. Al die uren heeft ie waarschijnlijk bij elkaar opgeteld en gedacht dat ik dan ook wel kan werken. Dat terzijde.

Mijn vraag gaat over opleidingsniveau. Mijn opleidingsniveau is 6. Ik heb een HBO opleiding voltooid en dertig jaar op dat niveau gewerkt. De arbeidsdeskundige heeft bepaald dat ik werk kan doen met een lager opleidingsniveau. Voorbeeldfuncties zijn magazijnwerk of met de graafmachine. Ik weet niet precies hoeveel lager dat soort functies qua opleidingsniveau worden ingeschaald. Wat ik graag zou willen weten hoeveel niveaus lager je mag worden ingeschaald zodat werk als passend beoordeeld kan worden? Wie weet raad?

Dank.
Henk.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

14 sep 2018, 12:24

Hallo Henk,

Ik lees dat er veel voor jou veranderd is na de herbeoordeling. Je wilt weten of wij uit mogen gaan van een (veel) lager opleidingsniveau.

Er geen minimum opleidingsniveau waar je op terug kunt vallen. Wel proberen wij zo veel mogelijk rekening te houden met je werk- en opleidingsniveau.

Gaat het om de functies die in het rapport van de arbeidsdeskundige(medisch) staan? Dit zijn geen vacatures die wij passend voor jou vinden. Deze functies zijn het uitgangspunt om te kijken hoeveel je nog zou kunnen verdienen.
Als je hier vragen over hebt, dan kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen. Onze collega’s van de medische afdeling kunnen toelichten waarom er voor deze functies is gekozen.

De arbeidsdeskundige van het Werkplein kan je verder helpen bij je re-integratie. Hij of zij ondersteunt je bij het zoeken naar werk, dat bij jouw (gezondheids)situatie past. Als je hierover vragen hebt, dan kun je de arbeidsdeskundige een bericht sturen via je Werkmap. Maak je geen gebruik van de Werkmap? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Ik wens je een mooie dag!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Plaats reactie