IVA en werk

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
netje
Newbie
Newbie

12 sep 2018, 17:05

Beste lezers,

Helaas ben ik voor 80%-100% arbeidsongeschikt verklaard door het UWV en ontvang ik een IVA-uitkering.
Ik wil toch kijken of ik ergens nog aan de slag kan voor een aantal uur per week. Kan iemand mij vertellen wat ik max. bij mag verdienen zonder blijvend op mijn uitkering gekort te worden? Stel als rekenvoorbeeld dat ik een uitkering ontvang van euro 2000 bruto per maand.

Alvast dank voor de reactie,
Netje
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

13 sep 2018, 15:29

Hallo Netje,

Leuk dat je er over denkt om naast je IVA-uitkering te gaan werken.

Als je naast je IVA-uitkering werkt, dan trekken wij 70% van je inkomsten af van de uitkering.
Je kunt de rekenhulp op uwv.nl invullen om een idee te krijgen van de hoogte van je IVA-uitkering bij een bepaald inkomen.

Advies is om ook te overleggen met je arbeidsdeskundige, als je wilt gaan werken. Je kunt contact opnemen met de arbeidsdeskundige via een bericht in je Werkmap of door te bellen.

De arbeidsdeskundige kan je ondersteunen bij het zoeken naar een baan die bij jouw situatie past. Hij of zij kan ook toelichten waar je rekening mee moet houden.

Ik wens je veel succes!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
netje
Newbie
Newbie

13 sep 2018, 16:17

Hallo Nelleke,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Je schrijft dat 70% in mindering gebracht wordt op mijn uitkering. Ik neem aan dat dat 70% van bruto is. Is hier ook een maximum aan verbonden?
En wat zijn de consequenties als ik zou proberen meer uren te werken dan het maximaal aantal uren dat de UWV arts aangegeven heeft in zijn rapportage?
Ook wil ik graag weten of een eventuele reiskostenvergoeding gekort zal worden.

Bij voorbaat dank,
Netje
netje
Newbie
Newbie

13 sep 2018, 18:27

Goedenavond Lenneke,

Ik vergeet nog om te vragen of er een maximum v.w.b. de tijd dat ik werk is, d.w.z. kan ik bijv. tot mijn AOW-leeftijd werken zonder dat dit gevolgen heeft voor de duur en/of hoogte c.q. arbeidsongeschiktheidspercentage?

Veel vragen, maar ik wil e.e.a. zorgvuldig bekijken en een goede afweging maken.

Alvast dank voor de reactie,
Netje
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

14 sep 2018, 15:35

Hallo Netje,

Bij de verrekening van inkomsten gaan we uit van het SV-loon dat je verdient. Dat lijkt op het bruto loon. Hier staat meer info over wat het sv-loon is:
https://www.uwv.nl/particulieren/veelge ... is-sv-loon

Je wilt weten of er iets in je uitkering kan veranderen als je gaat werken of tot je tot je AOW kan werken naast de WIA zonder dat er iets veranderd.

Als blijkt dat je weer mogelijkheden hebt om te werken, krijg je een gesprek met de arbeidsdeskundige. Wij beoordelen je situatie dan opnieuw.
Het kan zijn dat je een WGA-uitkering krijgt in plaats van een IVA-uitkering als de kans groter wordt dat je weer aan het werk kunt. Hier lees je er meer over:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... n-het-werk

Veel succes met je plannen!
Met vriendelijke groeten,
Harold
netje
Newbie
Newbie

15 sep 2018, 15:10

Beste Harold,

Dank voor de reactie en informatie.

Mvrgr,
Netje