vaststellingsovereenkomst

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
luuk2512
Newbie
Newbie

09 jul 2017, 09:51

Goedemorgen Allemaal,

Ik heb vorige week de vaststellingsovereenkomst van mijn werkgever ontvangen, ik moet daar op reageren voor 12 juli.
Er werd mij gezegd dat het verstandig was om er een juridisch adviseur van de fnv er naar te laten kijken.
Contact gehad via mail en telefoon met de fnv en er bij gezegd dat het eigenlijk wel spoed is.
Maar ik heb geen goed gevoel erover dat dat voor woensdag geregeld is.

Is hier misschien iemand die een dergelijke overeenkomst kan beoordelen op juistheid?
En wat is het verschil tussen een transitievergoeding en een vaststellingsovereenkomst?
Heeft een dergelijke vergoeding geen gevolgen voor mijn uitkering van het uwv?
Ik zit sinds vorig jaar oktober in de IVA, ik ben vervroegd uit de ziektewet gegaan omdat mijn rug niet meer beter wordt en ik niet meer kan werken.

Mocht hier iemand zijn die de vaststellingsovereenkomst goed kan beoordelen dan hoor ik het graag.

Vriendelijke Groet

Luuk
socrates
Full Member
Full Member

09 jul 2017, 11:31

Het verschil tussen een vaststellingsovereenkomst en een transitievergoeding is dat een transitievergoeding alleen de vergoeding regeld die je krijgt bij ontslag. Dat is een onderdeel van een vaststellingsopvereenkomst. De vaststellingovereenkomst betekent dat werkgever en werknemer met wederzijds goedvinden besluit uitelkaar te gaan, er volgt dan geen ontslag procedure bij UWV of kantonrechter. Dat betekent dat je goed moet opletten wat er in de oevreenkomst staat, omdat als je verwijtbaar werkeloos bent je geen recht hebt op WW.

Daarnaast regel je zaken in de vaststellingovereenkomst als uitbetaling vakantiedagen, 13e maand, inleveren bedrijfseigendomen, etc.

Je hebt overigens een termijn van 14 dagen waarin je een vaststellingsovereenkomst kunt herroepen.

Wacht even op de FNV en zonodig vraag je extra bedenktijd aan je werkgever. Zij willen de moeite en koste van een procedure besparen dus de kans is groot dat ze met wat uitstel akkoord zullen gaan.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

10 jul 2017, 13:38

Hallo Luuk,

Ik begrijp dat je werkgever wil voorstellen om je contract te beëindigen met een vaststellingsovereenkomst.

Je werkgever kan bij UWV ontslag voor je aanvragen als het niet gelukt is om na 2 jaar ziekte te re-integreren bij hem of een andere werkgever. Er is geen ontslagvergunning nodig als je contract met wederzijds goedvinden wordt beëindigd. De beëindiging van je contract leg je dan vast in een vaststellings- of beëindigingsovereenkomst. Meer informatie over en de voorwaarden bij ontslag na twee jaar ziekte lees je hier: http://bit.ly/2ssale6.

Ben je het niet eens met het ontslag met wederzijds goedvinden, dan is een ontslagprocedure bij UWV nog steeds nodig.

Ontslaat je werkgever je na 2 jaar ziekte? Dan heb je recht op een transitievergoeding, dit regel je samen met je werkgever.
De uitbetaling van een transitievergoeding heeft geen invloed op je WIA(IVA)-uitkering.

Ga je akkoord met de vaststellingsovereenkomst, vergeet dan niet om de beëindiging van je dienstverband bij UWV te melden via het Wijzigingsformulier.

Fijne dag verder!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team
Plaats reactie