Herleving oud WW recht in combinatie met nieuw WW

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
kobuslite
Newbie
Newbie

21 jun 2017, 13:38

Mogelijk is bij mij sprake van herleving oud WW recht. Ik had ingaande september 2014 een WW uitkering die een aantal keren herleefd is na onderbrekingen van minder dan 26 weken. Ingaande november 2016 heb ik 7 maanden gewerkt ( dus minimaal 26 weken) nieuw WW recht opgebouwd. Nu heb ik mijn laatse tijdelijke baan een lager salaris gehad waardoor het dagloon 20% lager uitvalt. Nu heb ik begrepen na telfonisch onderhoud met UWV dat er mogelijk een herleving van het oude WW recht is met een hoger dagloon? Helaas zou ik worden terug gebeld afgelopen dagen maar dat is (nog) niet gebeurd
Resumerend:
ingaande juni 2017 nieuw WW nast oud recht. dagloon oud recht wordt geconverteerd naar nieuw daglloon zodat de nieuw WW wordt gebaseerd op het oude -hogere- dagloon?
Na 2 jaar ( ik had nog 2 jaar restant oud WW) gaat het dagloon gebaseerd worden op de laatste baan?
Eea is voor mij onduidelijk
socrates
Full Member
Full Member

21 jun 2017, 14:17

Je hebt langer dan 26 weken gewerkt, hierdoor kom je niet in aanmerking voor herleving van de WW. In plaats daarvan wordt een nieuwe recht op WW berekend.

Vraag is nu of je aanspraak kan maken op het dagloon garantie. Zie: https://werkwacht.nl/artikel/ww-garantieregeling/

- Voordat je in de WW kwam heb je minimaal 1 jaar gewerkt in je oude baan.
- Je WW-uitkering eindigde door een nieuwe baan.
- Je nieuwe uitkering start binnen 1 jaar na je vorige WW-uitkering.

Voldoe je aan deze eisen dan kun je aanspraak maken op het dagloon garantie, nu je salaris 20% lager is
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

22 jun 2017, 11:15

Hallo kobuslite,

Allereerst excuses, als je niet binnen de beloofde termijn bent teruggebeld. Dat is niet de service die we je willen bieden!
Laat onze klantenservice weten dat je nog geen antwoord hebt. Zij kijken voor je na of er al meer bekend is.

Verder wil je weten of de WW-uitkering gebaseerd wordt op je oude (hogere) dagloon.
Het klopt dat je in sommige situatie terug kunt vallen op je oude dagloon. Dit heet garantiedagloon. Hier vind je in welke situaties wij rekening houden met je oude dagloon.

Is het dagloon van je nieuwe WW-uitkering 87,5% of minder van het dagloon van de oude WW-uitkering? Dan herleeft je oude WW-uitkering.
Je krijgt een uitkering gebaseerd op het nieuwe dagloon. Daarnaast krijg je ook een deel van je oude WW-uitkering dat gebaseerd is op het oude dagloon.
Het totaalbedrag is dan even hoog als je oude WW-uitkering.

Of dit voor jou geldt, moet in je gegevens nagekeken worden. Dat is altijd maatwerk. Mijn collega’s kunnen voor je uitzoeken waar je recht op hebt.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam
kobuslite
Newbie
Newbie

23 jun 2017, 16:34

Klopt, ik ben inmiddels teruggebeld en e.e.a wordt bevestigd
Wel heb ik nog een vraag:
Bij toekenning van oude WW werd een dagloon vastgesteld van ongeveer 129. De uitkering werd een aantal keren onderbroken door kortere perioden (<26 weken) en weer hervat en te
lkens steeg het dagloon een beetje tot 133 bij de laatste herleving/hervatting in juli 2016. Wordt het dagloon geindexeerd??
Ik neem aan dat men het laatse dagloon neemt bij vasstelling van oud WW recht?
socrates
Full Member
Full Member

25 jun 2017, 09:08

[QUOTE=kobuslite;141922]Klopt, ik ben inmiddels teruggebeld en e.e.a wordt bevestigd
Wel heb ik nog een vraag:
Bij toekenning van oude WW werd een dagloon vastgesteld van ongeveer 129. De uitkering werd een aantal keren onderbroken door kortere perioden (<26 weken) en weer hervat en te
lkens steeg het dagloon een beetje tot 133 bij de laatste herleving/hervatting in juli 2016. Wordt het dagloon geindexeerd??
Ik neem aan dat men het laatse dagloon neemt bij vasstelling van oud WW recht?[/QUOTE]

De WW-uitkering is inderdaad geindexeerd. Vaak vindt een verhoging plaats in januari en/of juli.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

26 jun 2017, 08:59

Hallo Kobuslite,

Dat klopt. Er vindt in principe twee keer per jaar een indexering plaats. Op 1 januari en op 1 juli beslist het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) of de uitkeringen stijgen. Bij herleving van een uitkering wordt het bedrag na de laatste indexering gebruikt.

Met vriendelijke groeten,
Harold
UWV Webcare Team
Plaats reactie