100% WIA en daarom geen Pensioen

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
krisnatoon
Newbie
Newbie

02 jun 2017, 14:20

Hallo,

Ik heb een vraag waar u mij misschien het antwoord op kunt geven.

Ik heb in het verleden pensioen opgebouwd bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Daarna ben ik bij een andere werkgever gaan werken en heb daar een bescheiden pensioen bij een ander pensioenfonds opgebouwd.

Nu ben ik bijna 62 jaar en 100% arbeidsongeschikt. Nu heb ik een een uitkering ter hoogte van het sociaal minimum.

Daarom wilde ik mijn pensioen in laten gaan zodat ik tot aan mijn pensioendatum, maar ook daarna, een hoger inkomen heb dan ik nu heb.

Maar nu zegt Zorg en Welzijn dat zij mijn pensioen wettelijk niet in mogen laten gaan. Zij zeggen: “U kunt geen vervroegd ouderdomspensioen aanvragen als u volledig arbeidsongeschikt bent. Is er sprake van een restverdiencapaciteit? Dan bent u niet volledig arbeidsongeschikt.

Maar op dit moment is mijn restverdiencapaciteit 0.

Klopt het dat zij het pensioen wettelijk dan niet mogen laten ingaan?

Alvast heel veel dank voor uw moeite.

Met vriendelijk groet,

Kris
socrates
Full Member
Full Member

03 jun 2017, 05:27

Het antwoord op je vraag kan ik niet geven, maar meestal is het pensioenfonds goed op de hoogte van de regels.

Vraag bij hen na op basis van welke regelgeving je niet met vervroegd pensioen kunt gaan, dat moeten ze voor je kunne uitzoeken. Anders kun je een klacht indienen bij het pensioenfonds over dat ze niet naar de relevante regelgeving verwijzen en slechts een kreet slaken. Ze zullen je dan vrijwel zeker naar de relevante regelgeving verwijzen.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

06 jun 2017, 14:24

Beste Krisnatoon,

Een reactie namens UWV. Ik adviseer je om contact op te nemen met je pensioenfonds.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
UWV Webcareteam
P Jansen
Newbie
Newbie

27 okt 2018, 14:04

@Kris,

Ben benieuwd of je al wat meer weet.

Groet
Ernst Jan
Newbie
Newbie

07 nov 2018, 17:15

Hier kan je het pensioenreglement inzien: https://www.pfzw.nl/pensioen-bij-pfzw/P ... enten.aspx
Laat het PFZW maar uitleggen, waar staat dat ze je niet kunnen uitkeren nu.
Wel weet ik dat diverse pensioenfondsen het ouderdomspensioen korten met een WAO/WIA uitkering. Pas daarom op met een vervroegde pensioen-uitkering.
P Jansen
Newbie
Newbie

17 nov 2018, 00:38

Dat heet een anti cumulatie bepaling welke opgenomen moet zijn in de reglementen van een Pensioenfonds. ABP heeft deze bepaling niet , is ook niet wettelijk verplicht. Jammer dat vrager niet meer reageer
Plaats reactie