vervroegd IVA aanvragen

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
jandoorn1234
Newbie
Newbie

04 sep 2017, 17:28

Hoi,

Het bezwaar is in behandeling genomen en ik heb kort de medewerker gesproken die er over gaat. Ik heb wel het idee dat het goed gaat komen.

Ik heb alleen nog geen duidelijk antwoord op mijn vorige vraag:

Ik heb nu een vervroegde IVA-uitkering toegekent gekregen. Vanaf oktober 2017 gaat het UWV betalen. Ik heb het idee dat mijn werkgever mij gewoon door gaat betalen tot november 2018 omdat ik dan 104 weken ziek ben.

Gaat er nog een instantie lastig doen of mag ik hier dan gewoon heel blij mee zijn?

Gr Jan
socrates
Full Member
Full Member

05 sep 2017, 07:56

jandoorn1234;142141 schreef:Hoi,

Het bezwaar is in behandeling genomen en ik heb kort de medewerker gesproken die er over gaat. Ik heb wel het idee dat het goed gaat komen.

Ik heb alleen nog geen duidelijk antwoord op mijn vorige vraag:

Ik heb nu een vervroegde IVA-uitkering toegekent gekregen. Vanaf oktober 2017 gaat het UWV betalen. Ik heb het idee dat mijn werkgever mij gewoon door gaat betalen tot november 2018 omdat ik dan 104 weken ziek ben.

Gaat er nog een instantie lastig doen of mag ik hier dan gewoon heel blij mee zijn?

Gr Jan
Zoals al eerder aangegeven, je werkgever moet je doorbetalen tot 2018. De vraag is of je werkgever je WIA-uitkering in mindering zal brengen of niet. Mogelijk vergeten zij dit (tijdelijk), maar dan ligt op de loer dat ze het bedrag op enig moment terug willen hebben uit hoofde van onverschuldigde betaling.

Mogelijk zal UWV de extra betaling als extra inkomsten zien en dan wordt 70% van de extra betaling gekort. Zie het eerdere bericht van webcare:
Wanneer wij de aanvulling als inkomsten zien, dan korten wij niet het volledige bedrag maar 70% van de inkomsten op jouw uitkering. Je houdt dan altijd meer over dan wanneer je de aanvulling niet krijgt.
Maar zoals eerder aangegeven, is het belangrijk om precies te weten wat voor soort aanvulling het is. Wanneer je dit weet, wil ik je verwijzen naar Mijn Berichten op Mijn UWV. Daar kan je een bericht sturen naar de medewerker uitkeren en hij/zij kan jou aangeven of en hoe we dit gaan korten in jouw persoonlijke situatie.

De medewerker uitkeren heeft inzage in jouw gegevens en kan jou dan meer zekerheid geven.
Informeer anders eens bij werkwacht van de FNV.
jandoorn1234
Newbie
Newbie

05 sep 2017, 10:53

Beste socrates,

kan ik dan concluderen dat het vervroegd aanvragen van IVA in mijn geval financieel geen slimme keuze is geweest?

Ik zou het 2e ziektejaar (nov 2017-nov 2018) 90% van mijn salaris ontvangen volgens het CAO.

Nu ik IVA heb krijg ik dus 75% van mijn salaris als uitkering. Ik ga er vanuit dat mijn werkgever dus aanvult tot 90% (kan meer zijn), deze aanvulling zal het UWV zien als inkomen en grote kans dat ik daar dan nog 70% van in moet leveren

Klopt dat?

Gr Jan
socrates
Full Member
Full Member

05 sep 2017, 11:34

[QUOTE=jandoorn1234;142145]Beste socrates,

kan ik dan concluderen dat het vervroegd aanvragen van IVA in mijn geval financieel geen slimme keuze is geweest?

Ik zou het 2e ziektejaar (nov 2017-nov 2018) 90% van mijn salaris ontvangen volgens het CAO.

Nu ik IVA heb krijg ik dus 75% van mijn salaris als uitkering. Ik ga er vanuit dat mijn werkgever dus aanvult tot 90% (kan meer zijn), deze aanvulling zal het UWV zien als inkomen en grote kans dat ik daar dan nog 70% van in moet leveren

Klopt dat?

Gr Jan[/QUOTE]

Beste Jan Vervroegd IVA aanvragen is in jouw geval voornamelijk financieel gezien voordelig voor je werkgever, omdat deze de IVA-uitkerring mag verrekenen met je loon. Voor jou geeft het sneller zekerheid en dat alleen is al heel fijn voor de meeste mensen.
In het algemeen wordt de aanvulling tot 90% door je werkgever tot nov. 2018 niet verrekend met je IVA-uitkering. Dat is allemaal keurig geregeld in je CAO. De vraag is alleen wat er gebeurt met wat je meer ontvangt dan waar je volgens je CAO recht op hebt als je werkgever de IVA-uitkering niet verrekend. Dan heb je extra inkomen en het extra inkomen kan mogelijk verrekend worden, zeker is dat niet.
Voor nu zou ik er vanuit gaan dat je in de periode nov 2017 tot nov. 2018 90 procent van je oude salaris krijgt.
Plaats reactie