ww en langer op reis

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
beatevanassen
Newbie
Newbie

03 mei 2017, 18:19

dag
ik zou graag willen weten wat er gebeurt als je ipv de vakantiedagen die je wettelijk krijgt via de ww, langer op reis gaat. Bijvoorbeeld 6 maanden.
Wat gebeurt er na de vakantiedagen? Uitkering wordt stopgezet en opgestart bij terugkomst? wat is het maximaal aantal dagen dat je de uitkering stop mag zetten? En die tijd dat het stopgezet wordt, worden die dagen niet meegeteld in de lengteduur van de uitkering?

ik heb een ww uitkering sinds september 2015, heb vorig jaar 2 contracten gehad van totaal 9 maanden waarbij de ww is stopgezet tijdelijk.
Daarna weer opgestart

dank voor het antwoord
groet Beate
socrates
Full Member
Full Member

04 mei 2017, 03:35

[QUOTE=beatevanassen;141720]dag
ik zou graag willen weten wat er gebeurt als je ipv de vakantiedagen die je wettelijk krijgt via de ww, langer op reis gaat. Bijvoorbeeld 6 maanden.
Wat gebeurt er na de vakantiedagen? Uitkering wordt stopgezet en opgestart bij terugkomst? wat is het maximaal aantal dagen dat je de uitkering stop mag zetten? En die tijd dat het stopgezet wordt, worden die dagen niet meegeteld in de lengteduur van de uitkering?

ik heb een ww uitkering sinds september 2015, heb vorig jaar 2 contracten gehad van totaal 9 maanden waarbij de ww is stopgezet tijdelijk.
Daarna weer opgestart

dank voor het antwoord
groet Beate[/QUOTE]

Beste Beate,

Je hebt recht op 20 vakantiedagen per jaar, weekenden en erkende nationale feestdagen zoals kerst niet inbegrepen. Ga je langer op vakantie dan krijg je de dagen dat je langer weg bent niet uitbetaald maar je WW-uitkering loopt gewoon door. Een einddatum voor de WW van 1 Januari 2018 blijft bij het stopzetten gewoon 1 januari 2018, de dagen die je de uitkering hebt stopgezte krijg je er niet extra bij!
Ga je op 1 juni voor een half jaar weg, dan heb je dus in december weer recht op uitbetaling van je WW-uitkering tot 1 januari 2018 en niet tot 1 juli 2018.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

04 mei 2017, 13:45

Hi Beate,
Je hebt plannen om voor lange tijd naar het buitenland te gaan. Je wilt nu weten hoe het dan met je WW uitkering gaat.
Als je langer op vakantie gaat dan het aantal vakantiedagen waarop je recht hebt, dan krijg je over die dagen geen WW-uitkering. Ook moet je in die periode voldoen aan de sollicitatieplicht.
Per kalenderjaar krijg je maximaal 20 vakantiedagen met behoud van WW. Ga je langer op vakantie dan moet je vanaf de 21e dag wel weer voldoen aan de sollicitatieplicht.

Iets anders is het als je voor lange tijd naar het buitenland gaat om een andere reden dan vakantie.
Als je naar het buitenland gaat voor een andere reden dan vakantie, dan stopt je WW-uitkering vanaf de dag dat je vertrekt uit Nederland.
Je moet dit bij ons melden binnen 1 week nadat dit bij jou bekend had kunnen zijn. Andere redenen zijn bijvoorbeeld: familiebezoek of het verzorgen van een ziek familielid.
Vakantie of vertrek naar het buitenland, kan je aan ons doorgeven middels een wijzigingsformulier: http://bit.ly/2os6JHE

Als je binnen 6 maanden terugkeert naar Nederland, kun je eventueel je oude WW-uitkering weer krijgen. Je moet dan nog steeds werkloos zijn. Ook moet je volledig beschikbaar zijn voor werk en moet je actief op zoek gaan naar werk.

Ik wens je een mooie periode!

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam
beatevanassen
Newbie
Newbie

07 mei 2017, 12:03

dag Petra,
dank voor je antwoord. Dus dat betekent als ik voor 5 tot 6 maanden in het buitenland ben, dat de ww-uitkering stopgezet wordt en dus de einddatum naar later schuift? Of loopt de ww door als ik weg ben?
dank Beate

[QUOTE=uwv_webcare;141729]Hi Beate,
Je hebt plannen om voor lange tijd naar het buitenland te gaan. Je wilt nu weten hoe het dan met je WW uitkering gaat.
Als je langer op vakantie gaat dan het aantal vakantiedagen waarop je recht hebt, dan krijg je over die dagen geen WW-uitkering. Ook moet je in die periode voldoen aan de sollicitatieplicht.
Per kalenderjaar krijg je maximaal 20 vakantiedagen met behoud van WW. Ga je langer op vakantie dan moet je vanaf de 21e dag wel weer voldoen aan de sollicitatieplicht.

Iets anders is het als je voor lange tijd naar het buitenland gaat om een andere reden dan vakantie.
Als je naar het buitenland gaat voor een andere reden dan vakantie, dan stopt je WW-uitkering vanaf de dag dat je vertrekt uit Nederland.
Je moet dit bij ons melden binnen 1 week nadat dit bij jou bekend had kunnen zijn. Andere redenen zijn bijvoorbeeld: familiebezoek of het verzorgen van een ziek familielid.
Vakantie of vertrek naar het buitenland, kan je aan ons doorgeven middels een wijzigingsformulier: http://bit.ly/2os6JHE

Als je binnen 6 maanden terugkeert naar Nederland, kun je eventueel je oude WW-uitkering weer krijgen. Je moet dan nog steeds werkloos zijn. Ook moet je volledig beschikbaar zijn voor werk en moet je actief op zoek gaan naar werk.

Ik wens je een mooie periode!

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam[/QUOTE]
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

08 mei 2017, 10:12

Hoi Beate,

Je hebt nog een aanvullende vraag over je verblijf in het buitenland.

De WW wordt stopgezet op de dag dat je vertrekt naar het buitenland. Als je binnen 6 maanden de WW weer aanvraagt, en je voldoet aan de voorwaarden, dan kan het restant WW recht weer opgestart worden.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam
beatevanassen
Newbie
Newbie

10 mei 2017, 22:52

Hi Petra

dank voor je antwoord. Dus als de ww stopgezet wordt, dan vervalt daarmee ook de sollicitatieplicht neem ik aan. Na de toegestane aantal dagen vakantie, wordt de ww stopgezet, en weer opgestart bij terugkomst (wat zijn die voorwaarden trouwens?)
Eerder schreef je: Als je langer op vakantie gaat dan het aantal vakantiedagen waarop je recht hebt, dan krijg je over die dagen geen WW-uitkering. Ook moet je in die periode voldoen aan de sollicitatieplicht. Per kalenderjaar krijg je maximaal 20 vakantiedagen met behoud van WW. Ga je langer op vakantie dan moet je vanaf de 21e dag wel weer voldoen aan de sollicitatieplicht.

En dus wat Socrates als antwoord had gegeven klopt niet? Ik citeer:
Je hebt recht op 20 vakantiedagen per jaar, weekenden en erkende nationale feestdagen zoals kerst niet inbegrepen. Ga je langer op vakantie dan krijg je de dagen dat je langer weg bent niet uitbetaald maar je WW-uitkering loopt gewoon door. Een einddatum voor de WW van 1 Januari 2018 blijft bij het stopzetten gewoon 1 januari 2018, de dagen die je de uitkering hebt stopgezte krijg je er niet extra bij!
Ga je op 1 juni voor een half jaar weg, dan heb je dus in december weer recht op uitbetaling van je WW-uitkering tot 1 januari 2018 en niet tot 1 juli 2018.

Graag nog even een reactie hierop, dan ben ik helemaal tevreden.

dank en groet
Beate
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

11 mei 2017, 12:58

Hi Beate,

Hier nog een reactie op je vraag over je buitenland-verblijf.

Is de WW eerder wel tot betaling gekomen en geef je aan dat je om andere reden dan vakantie naar het buitenland vertrekt, dan wordt de WW stopgezet, Op het resterende recht kun je binnen 6 maanden weer aanspraak maken als je terug bent in Nederland en je voldoet aan de eerder aangegeven voorwaarden.
Nadat de WW is stopgezet, heb je geen sollicitatieverplichtingen.
Pas als je weer de WW gaat aanvragen, verwachten we dat je er alles aan doet om werk te vinden.
Met vriendelijk groet,

Petra
UWV WebcareTeam
Plaats reactie