Vraag over ziek zijn en buitenland

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
Tamaras
Newbie
Newbie

29 apr 2017, 21:56

Hoi allemaal,

Ik kwam op dit forum terecht omdat ik info zocht over het volgende:

Ik ben nu in de WW en sinds eind februari in de ziektewet van de WW. Hiervoor heb ik gewerkt en na een reorganisatie eruit gegaan. Daarvoor ben ik 1 jaar ziek geweest, weer beter gemeld en na 6 maanden kwam ontslag.
Ik ben eind mei dit jaar 13 weken ziek in de WW, ik heb bij de ziekmelding contact gehad met het UWV over mijn klachten en heb nu geen sollicitatieplicht. Ondertussen heb ik pas eind juni een afspraak voor een intake met het GGZ. Het loopt allemaal traag en ik heb bedacht dat het misschien goed voor me zou zijn als ik naar het buitenland op vakantie zou gaan. Misschien knap ik daarvan op. Mijn dochter is naar Spanje verhuisd en zou me graag daar willen hebben. Mijn vraag is dan ook, kan ik nu 14 dagen boeken voor eind juni of moet ik de intake afwachten? Mag ik wel gaan? En wat als ik ga en besluit om daar (langer ) te blijven omdat het beter met me gaat?
Ik zie de bomen door het bos niet meer op internet
Alvast bedankt
socrates
Full Member
Full Member

30 apr 2017, 05:21

[QUOTE=Tamaras;141687]Hoi allemaal,

Ik kwam op dit forum terecht omdat ik info zocht over het volgende:

Ik ben nu in de WW en sinds eind februari in de ziektewet van de WW. Hiervoor heb ik gewerkt en na een reorganisatie eruit gegaan. Daarvoor ben ik 1 jaar ziek geweest, weer beter gemeld en na 6 maanden kwam ontslag.
Ik ben eind mei dit jaar 13 weken ziek in de WW, ik heb bij de ziekmelding contact gehad met het UWV over mijn klachten en heb nu geen sollicitatieplicht. Ondertussen heb ik pas eind juni een afspraak voor een intake met het GGZ. Het loopt allemaal traag en ik heb bedacht dat het misschien goed voor me zou zijn als ik naar het buitenland op vakantie zou gaan. Misschien knap ik daarvan op. Mijn dochter is naar Spanje verhuisd en zou me graag daar willen hebben. Mijn vraag is dan ook, kan ik nu 14 dagen boeken voor eind juni of moet ik de intake afwachten? Mag ik wel gaan? En wat als ik ga en besluit om daar (langer ) te blijven omdat het beter met me gaat?
Ik zie de bomen door het bos niet meer op internet
Alvast bedankt[/QUOTE]

Je zit nu nog in de WW in afwachting van de toekenning van een eventuele ziektewet uitkering. Van de WW mag je maximaal 20 dagen epr jaar op vaklantie (mede afhankelijk van de ingangsdatum van je uitkering). Omdat je eind februari in de WW terecht bent gekomen mag je iets minder dagen op vakantie, maar 14 dagen is geen probleem. Je moet het wel keurig opgeven. Het exacte aantal dagen dat je weg mag kan UWV je vertellen. Formulier wijzigingen: https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... er-ww.aspx

Voor de ziektewet moet je ook even opgeven dat je op vakantie gaat. Ze kunnen dan rekening houden met je vakantieplannen bij het je oproepen voor de keuring, soms zullen ze de keuring eerder uitvoeren. Geef ook een adres door waar je in het buitenland bereikbaar bent, telefoon of emial zijn altijd handig en zorgen ervoor dat UWV je kan bereiken als ze je willen oproepen.
Zit je eenmaal in de ziektewet met vrijstelling van sollicitatieplicht en staat een vakantie je reintegratie niet in de weg dan mag je gewoon op vakantie mits je het maar opgeeft, met een adres waar je bereikbaar bent. Met een sollicitatieplicht mag je 4 weken per jaar op vakantie, zonder is dat onbeperkt.

Plan je vakantie dus voor of na de intake met de GGZ, dan staat het je reintegratie niet in de weg en weet je eerder waar je aantoe ben. Ik zou de afdeling ziektewet eerst bellen over je plannen zodat de keuring kan worden afgestemd op je vakantie en daarna pas de vakantie echt plannen. Doe het zo snel mogelijk, dan kun de ziektwet de keuring makkelijker op je plannen afstemmen.

Veel plezier op vakantie.
Tamaras
Newbie
Newbie

01 mei 2017, 10:17

Bedankt voor uw reactie Socrates. Ik ga het uwv bellen zodat dit op orde komt!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

01 mei 2017, 14:33

Beste Tamaras en socrates,

Wat goed dat socrates deze informatie alvast mooi verwoord heeft. Als aanvulling wil ik hier aan toevoegen dat vakantiedagen met behoud van WW-uitkering bij ziekte, gewoon WW dagen zijn. Je verbruikt dan geen vakantiedagen met behoud van WW-uitkering.

De vakantie geef je door aan de Ziektewet-uitkering. Zie deze link hoe je dit ook via een wijzigingsformulier van de Ziektewet-uitkering kunt doorgeven: http://bit.ly/2n6NKCp.

Je hebt voor deze vakantie geen toestemming nodig van UWV. Het kan wel zijn dat een arts contact met je opneemt, bijvoorbeeld bij verwacht herstel.

Ik wens je een fijne vakantie en ik hoop dat de vakantie je goed doet!

Met vriendelijke groet,

Jantina
UWV Webcare Team
Tamaras
Newbie
Newbie

02 mei 2017, 22:26

Hoi,

Ik snap het niet zo goed. Betekent het dat ik bij wijze van nu op vakantie zou kunnen gaan zonder dat het mij vakantiedagen kost? Of moet ik daarvoor wachten tot ik daadwerkelijk in de ziektewet zit?
socrates
Full Member
Full Member

05 mei 2017, 03:40

[QUOTE=Tamaras;141709]Hoi,

Ik snap het niet zo goed. Betekent het dat ik bij wijze van nu op vakantie zou kunnen gaan zonder dat het mij vakantiedagen kost? Of moet ik daarvoor wachten tot ik daadwerkelijk in de ziektewet zit?[/QUOTE]

Dat is zoals ik het ook lees.

Als de aanvraag voor de ziektewet goedgekeurd wordt dan krijg je met terugwerkende kracht een ZW-uitkering vanaf 13 weken ziek zijn, dus de vakantie zal dan onder de ziektewet vallen. Indien je dan geen sollicitiatieplicht hebt is de vakantie geen probleem.

Zoals gezged, geef je vakantie door en bel even met de afdeling ziektewet zodat ze de keuring kunnen afstemming op je plannen.
Plaats reactie