Wijziging burgerlijke staat reden tot herkeuren

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
Surprise1975
Newbie
Newbie

11 apr 2017, 11:53

Hoi,

Ik ben ernstig ziek en sinds 1998 ao, ik heb in de tussentijd gewerkt, toen ik dacht dat ik voldoende hersteld was ben ik uit mezelf gaan werken met toestemming uwv, echter met duur/urenbeperking, dat heb ik zo'n 6 jaar volgehouden. Toen werd ik nog zieker als voorheen, dus ik dacht ik geef braaf mijn wijziging door betreffende mijn gezondheid. Wat denk je waar 2 artsen een urenbeperking hebben moeten keuren heeft 1 arts gemeend dat er af te moeten halen en me arbeidsgeschikt te kunnen melden, terwijl ik nauwelijks kon lopen en achteraf bleek dat ik nagenoeg dood was, na bezwaar gewoon weer 100% afgekeurd, omdat de arbeidsdeskundige geen functies qua beperkingen kon vinden. Nu gaan mijn partner en ik volgend jaar voor de kosteloze geregistreerd partnerschap (feest etc red ik lichamelijk niet) zodat alles goed geregeld is mocht ik komen te overlijden. Want bij mijn ziekte (heb er meerderen) is stress ervoor verantwoordelijk dat mijn levensreddende medicatie niet meer werkt. Als de medicatie niet meer werkt is er geen ander alternatief dan de dood. Nu begreep ik dat wijzigingen ervoor kunnen zorgen dat je wordt opgeroepen voor herkeuring, geldt dit ook voor wijziging in burgerlijke staat? Wil hier graag ja of nee op horen, want de stress is dodelijk. Twijfel zorgt bij mij voor stress, ik ben dood en doodziek (helaas voor het uwv zgn ziektes die niet bestaan) dus wil graag horen hoe of wat, anders vrees ik dat ik genoodzaakt ben het geregistreerd partnerschap af te zeggen.

Mijn ervaringen met het uwv en keuringen zijn zeer slecht en ben doodsbang dat ik weer goedgekeurd wordt, terwijl door deze rotziekte ook mijn geheugen is aangetast, dat ik me niet meer kan concentreren, ik hoop ooit nog te herstellen, maar er is een zeer kleine kans op iets van herstel als ik geen stress ervaar.
Laatst gewijzigd door Surprise1975 op 11 apr 2017, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
socrates
Full Member
Full Member

11 apr 2017, 14:55

[QUOTE=Surprise1975;141592]Hoi,

Ik ben ernstig ziek en sinds 1998 ao, ik heb in de tussentijd gewerkt, toen ik dacht dat ik voldoende hersteld was ben ik uit mezelf gaan werken met toestemming uwv, echter met duur/urenbeperking, dat heb ik zo'n 6 jaar volgehouden. Toen werd ik nog zieker als voorheen, dus ik dacht ik geef braaf mijn wijziging door betreffende mijn gezondheid. Wat denk je waar 2 artsen een urenbeperking hebben moeten keuren heeft 1 arts gemeend dat er af te moeten halen en me arbeidsgeschikt te kunnen melden, terwijl ik nauwelijks kon lopen en achteraf bleek dat ik nagenoeg dood was, na bezwaar gewoon weer 100% afgekeurd, omdat de arbeidsdeskundige geen functies qua beperkingen kon vinden. Nu gaan mijn partner en ik volgend jaar voor de kosteloze geregistreerd partnerschap (feest etc red ik lichamelijk niet) zodat alles goed geregeld is mocht ik komen te overlijden. Want bij mijn ziekte (heb er meerderen) is stress ervoor verantwoordelijk dat mijn levensreddende medicatie niet meer werkt. Als de medicatie niet meer werkt is er geen ander alternatief dan de dood. Nu begreep ik dat wijzigingen ervoor kunnen zorgen dat je wordt opgeroepen voor herkeuring, geldt dit ook voor wijziging in burgerlijke staat? Wil hier graag ja of nee op horen, want de stress is dodelijk. Twijfel zorgt bij mij voor stress, ik ben dood en doodziek (helaas voor het uwv zgn ziektes die niet bestaan) dus wil graag horen hoe of wat, anders vrees ik dat ik genoodzaakt ben het geregistreerd partnerschap af te zeggen.

Mijn ervaringen met het uwv en keuringen zijn zeer slecht en ben doodsbang dat ik weer goedgekeurd wordt, terwijl door deze rotziekte ook mijn geheugen is aangetast, dat ik me niet meer kan concentreren, ik hoop ooit nog te herstellen, maar er is een zeer kleine kans op iets van herstel als ik geen stress ervaar.[/QUOTE]

Een vervelende situatie en ik begrijp dat je graag zekerheid wilt hebben.

Verandering van je burgelijke staat is op zichzelf geen reden tot een herkeuring. Maar het kan in bepaalde gevallen, denk bijvoorbeeld aan een depressie, reden zijn om je wel opnieuw te keuren. (Iemand die depressief is zal in zijn algemeenheid niet snel gaan samenwonen of trouwen, dus kan het een signaal zijn dat de gezondheidstoestand verbeterd is).

Als ik het goed lees venaderd er niets in jouw situatie, je gaat alleen een formeel geregistreerd partnerschap terwijl je al samenwoont. Dan heeft er wel een juridische verandering plaats maar geen feitelijke die eventueel weerslag heeft op je gezondheid.

Maar voor jouw nog veel meer van belang is dat je een wijziging in je burgelijke staat in het kader van de WAO niet door te geven, tenzij je toeslagen krijgt van het UWV. Bij toeslagenkan een partnerschap wel van belang zijn in verband met de hoogte van de toeslag. Geen toeslagen betekent dat UWV niets met je burgelijke staat van doen heeft en dat niet mag registreren. De eggevens zijn niet relevant voor de uitoefening van hun taak. (Ten aanzien van het medisch dossier kan dat anders liggen, afhankelijk van je problematiek. Zoals boven aangegeven).

Als het goed is staat ook op het forumulier om wijzigingen door te geven dat je een wijziging van de burgelijke staat alleen hoeft door te geven als je een toeslag ontvangt.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

12 apr 2017, 08:53

Beste Suprise1975,

Jeetje wat een vervelende situatie, ik schrik wel even van jouw bericht.

Ik begrijp dat je erg bang bent om herkeurd te worden. De wijziging in jouw burgerlijke staat is geen aanleiding voor een herkeuring.

Een herkeuring kan alleen plaats vinden als er iets veranderd in jouw gezondheid.

Ik wil je dan ook een hele fijne dag wensen.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV WebcareTeam
Plaats reactie